♥pilutta♥ Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Uff, det nærmer seg vaksinering med stormskritt, og jeg er fortsatt veldig usikker på om vi skal gi lillegutt Prevenar vaksinen. Grunnen til at jeg er skeptisk skyldes at vaksinen er så "ny", og pga det vet man lite om langtidsvirkningene. Går det an å vente litt med å gi denne vaksinen? Og hvor stor sannsynlighet er det for at lillemann kan bli smittet av disse pnemokokk bakteriene?
SpiseLise Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Ser du har fått en del svar fra dem som har takket ja til vaksinen, så jeg kan jo skrive litt om hvorfor vi takket nei. Sikkert mange som blir sinna nå, men jeg må understreke at jeg forstår veldig godt alle dere som har tatt imot. Vi var skeptiske av samme grunn som deg. Hadde ennå ikke bestemt oss da vi kom til HS, men regnet med at vi kom til å bli overtalt der. I stedet ble vi møtt med stor forståelse for skepsisen vår. Hun ville ikke råde til det ene eller det andre, men svarte på alt vi spurte om. Det hun sa var at: - De hadde lagt merke til at barna oftere fikk feber og andre reaksjoner etter at de innførte den nye vaksinen. - Barna gråt mer når de fikk stikket med den nye vaksinen. - Prevenar settes i ene låret, og den andre i det andre (kronglete forklart men...) Det låret som Prevenar blir satt på, får ofte en kul, blir veldig rødt eller annet som man gjerne ikke ser på det andre. - Vaksinen skal beskytte mot en type hjernehinnebet som kommer av lungebet. Det skal veldig godt gjøres å få denne sykdommen, og da spesielt å la en lungebet. utvikle seg til hjernehinnebet. Det er en utrolig sjelden sykdom, og kun barn under 2 år kan få den. - Du kan vente og ta vaksinen når som helst, men etter 2 år er det jo ingen vits i. Til slutt spurte vi om hun ville satt denne vaksinen på sine egne barn, tatt i betraktning det vi vet, og det vi ikke vet (om feks senvirkninger). Hun dro på det veeeldig lenge, og til slutt sa hun "jeg vet ikke". Da bestemte vi oss for å utsette det. Tror ikke vi kommer til å ta imot den i det hele tatt.
♥pilutta♥ Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2007 Takk for utfyllende svar, SpiseLise:-) Jeg tror nok vi lander på å vente med å gi den vaksinen. Få jeg heller revurdere litt seinere.
Gjest Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Jeg leste SpiseLise sin begrunnelse (eller iallefall en tilnæremet lik en) og valgte å ikke ta den vaksinen. Alle de andre ungene som fikk den hylte og hylte, ikke et knyst kom fra vesla mi. De andre kunne også fortelle om feber og slikt. En annen viktig grunn for oss er at det ikke er undersøkt hvordan vaksinen kan påvirke fertilitet. Det finner heller ingen undersøkelse på virkninger over lang tid (over 10 år)
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 når får de denne vaksinen? er det 5 mnd? Lurer på om vi skal droppe den vi og...
SpiseLise Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Nei, den er jo bare 5-6 år gammel, så man vet jo aldri. Jenta vår merket heller ikke at hun fikk vaksinen, og har ikke fått feber heller (har fått to ganger nå). De jeg har snakket med som har tatt Prevenar også, har ikke vært like heldige. Så jeg tror absolutt det er noe der altså.
SpiseLise Skrevet 16. mars 2007 #8 Skrevet 16. mars 2007 Det er i allefall 3 og 5 mnd, kanskje senere også.
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 16. mars 2007 #9 Skrevet 16. mars 2007 mini fikk to vaksiner da han var 3 mnd.. hm.. da har han vel fått den? Fikk ikke feber men hylte som en stukken gris:/
SpiseLise Skrevet 16. mars 2007 #10 Skrevet 16. mars 2007 Ja, den ene av dem var Prevenar. Men det er fullt mulig å ikke gi flere doser, selv om han allerede har fått en. Det blir vel en vurderingssak:-)
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #11 Skrevet 16. mars 2007 Jeg var også veldig i tvil av samme grunner som dere, men ble etter hvert overbevist om at det var riktig å gi den. Har et vennepar som begge er leger, den ene er faktisk smittevernlege. Barnet deres fikk denne sykdommen da han var bitteliten. Det holdt på å gå veldig, veldig galt. Lå på intensiven i mange uker og svevde mellom liv og død. Barnet fikk sykdommen før han var så gammel at han kunne bli vaksinert. Nå er barnet et halvt år og de er fortsatt usikre på om det ble varige mèn etter sykdommen. Dette bestemte jeg meg for å ikke ta sjansen på for mitt barn. De kunne fortelle meg mye om vaksinen, blant annet at den er utprøvd lenge i både Finland og USA før den kom på markedet i Norge. Den er dermed ikke så ny som vi ofte tror. Dere finner masse informasjon om vaksinen hvis dere søker med google på Prevenar. Jeg råder dere til å lese det. Vi har vaksinert vårt barn to av tre ganger med denne vaksinen nå. Det er vaksine ved 3 mnd, 5 mnd og en såkalt boosterdose for å fullføre vaksineringen ved 1 år. Barnet vårt har ikke reagert på hverken stikk eller injeksjon. Vaksinen beskytter ikke bare mot hjernehinnebetennelse, men også andre infeksjoner forårsaket av pneumokokk-bakterien. Dette omfatter blant annet lungebetennelse, ørebetennelse og alvorlig blodforgiftning. Jeg synes dere bør gi vaksinen en sjanse. Noen få eventuelle bivirkninger er ingenting imot ukesvis i usikkerhet på sykehus og mulig hjerneskade. Vi er ikke i tvil nå om at det vi gjorde var rett for oss. Lykke til i valget.
Jente 28 Skrevet 16. mars 2007 #12 Skrevet 16. mars 2007 Vi har også valgt å ta den, han reagerte ikke på stikket og ingen reaksjon etterpå heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå