Gå til innhold

Røyking under svangerskap og barnets størrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røyket litt under deler av svangerskapet og angrer bittert. Jeg regelrett skammer meg.

Datteren min var derfor ingen kjempe da hun ble født(3 kg og 48 cm). Hun er fortsatt ikke stor, nå er hun 3 mnd og 59 cm lang & 5,5 kg.

Ei jeg kjenner ble offer for mors røyking under svangerskapet, og hun er i grunn veldig liten. Lurer på om det er no sammenheng, selv om logikken ikke tilsier det?

Blir barn av røykende mødre generelt mindre som voksne? Vil hun fortsette å være et lite knøtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk gravid med mitt første barn, for ti år siden, røykte jeg litt under svangerskapet.. Ca to for dagen.. Hun ble ikke liten, 4020gr og 50 cm. Nå når jeg ble gravid igjen, sluttet jeg å røyke, og han ble 3990 gr og 50 cm. Så jeg tror ikke røykingen har så veldig mye å si for min del. Men jeg røykte ikke så mye, men skulle jo ikke ha røykt i det hele tatt..

Skrevet

Røyka ca 4 om dagen jeg. Sluttet den siste mnd før fødsel. Allikevel ble hun mindre enn gjennomsnittet. Og morkaka var visste veldig preget av røyking.... Huff...............................

HI

Skrevet

Jeg røkte ikke under svangerskapet, allikevel var min gutt ikke større enn 2940 g...Men det kunne aldri falt meg inn å røyke med en liten spire i magen heller,klarte heldigvis å slutte på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid.

Skrevet

Jeg røykte under hele svangerskapet og gjør det fortsatt snart 10 mnd etter fødselen. Datteren min var 3860 og 51 og kom 14 dager før termin. Fullammet henne til hun var 6 mnd. Da fikk jeg spørsmål fra jordmor om jeg var begj. å gi henne fast føde, siden hun var så god å rund. Under helle fullamme-perioden har jeg vert veldi bevist på hva jeg spiste så eg viste at hun fikk i seg den næringen hun hadde bruk for. Viste det kunne vere større fare for astma( som hun ikke har fått ennå) og krybbedød siden eg røykte under svangerskapet men hadde ikkje styrken som skulle til til å begj. å slutte. Jeg er ganske liten selv i forhold til søsken og foreldre. Min mor har ikkje røykt siden 8 år før hun fikk første. Men lenger ute i slekten var de litt små så det er vel der eg fikk min lillle størrelse.

Skrevet

røyking kan vel ha sammenheng med små barn ved fødsel, men at de ikke vokser seg så lange som voksne er nok ikke annet en genetisk.. har tanter og onkler over 180, og mormor røykte under alle svangerskap. det var jo ikke farlig med røyk før...

Skrevet

Ikke plag deg selv med det. Nytter ikke gå rundt med dårlig samvittighet. Røyka du så røyka du. Jeg røyka med min første og han var nesten 4.4 kg. Røyka ikke med nestemann og han var nesten 4.6.. Pluss at vår generasjon var jo barn av storrøykere, og vi er da stort sett ikke noen pygmeer heller:)

Skrevet

Jeg røkte under sv,fikk ei lita jente på 2870 og 47 lang,både jeg og mannen var små når vi kom til og,er vel begge deler tror jeg,mammaeb min røkte med meg og bror vi er ike små nå...og ang morkake,mi var så fin så jordmor sa at jeg har att for ike å røyke men så så hun papirene....så jeg vet ikke helt jeg men klart røykimg er ikke bra!!!

Skrevet

Jeg vet ikke om de fortsetter å være små for alderen?

Men at røyking under svangerskap ofte fører til lavere fødselsvekt, har vært kjent i mange år. Jeg husker faktisk da jeg for over 30 år siden var på barneskolen, så fortalte en av lærerne oss det, og jeg har aldri glemt det.

Skrevet

Jeg røyka i begge svangerskapa, mye med førstemann og ikke fullt så mye med andremann. Førstemann var 3990gr og 53 cm og andremann var 4450 gr og 53 cm lang.. Så små har ikke mine vært iallefall..

Skrevet

Røyka m begge mine jenta var 3000 og 50 cm gutten var 3515 og 53cm begge kom ca 14 dager før termin...akkurat passe store sa jordmor.

Skrevet

Jeg røyka under begge mine svangerskap og nummer en var 4850 gram og andre mann var 4280 gram. Begge var 51 cm lange. Jeg sier ikke dermed at forskningen tar feil, er vel heller jeg som fikk store unger på tross av røykingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...