Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Kanskje jeg er litt rar, eller bare ikke fult så angrepet av ammetåka som andre. Ikke vet jeg, men å gå in for å gå på de cafeene som tydeligvis ikke vil ha småbarnsforeldre, synes jeg er teit og lite voksent. Det går an å ta kontakt med eierne og fortelle at man føler seg støtt, eller si ifra at de mister en kundegruppe på denne måten. Det er jo flere cafeer i oslo som synes det er greit med småbarn! Ikke bare de typiske babycafeene, men også flere andre steder. Kan vi ikke heller lage en liste over "amme-vennlige" steder, fremfor å oppføre oss nettopp så barnslig som mange av kritikerne mener at vi er?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Og jeg syns homofile bør gå på de stedene der folk syns det er greit, og gamle bør gå på kafeer der de ønsker gamlinger, og funksjonshemmede med rullestol bør holde seg til de stedene som ønsker å gjøre tilpasninger, og kvinner får holde seg unna dersom en pubeier foretrekker mannlige kunder, og folk med mørk hud får lage en liste over "innvandrervennlige" utesteder.... Eller vent litt, jeg mener faktisk ikke dette jeg da! Men så er jeg vel barnslig nok til å mene at samfunnet bør ha litt romslighet og respekt for at vi er forskjellige... Eller er ammende kvinner vår nye pariakaste?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Grattis. Du er et strålende eksempel på hvor flink man kan være til å feiltolke et innlegg! Du vet at det ikke var det jeg mente, men jeg kan jo gi deg et kort svar likevel, i tilfelle noe skulle misforstå hovedinnlegget pga det teite svaret. Menn og kvinner, uansett om man er homofil, gravid, norsk, utenlandsk osv tar ikke noe mer plass enn andre, og det er rasistisk å vise bort noen av slike årsaker. Når det kommer til småbarnsforeldre med barnevogn (som jeg selv er en av) har jeg faktisk forståelse for at enkelte steder ikke har plass til. Ulike steder har også ulik image, og ikke alle steder passer det med barnevogner. Jeg husker da godt selv som ung student i byen, at jeg ikke gikk inn på de stedene som var fullpakket med barnevogner. Også i dag ser jeg mange som snur i døra når det er veldig mange foreldre med spedbarn der. Det er fordi stemningen på en cafe blir veldig påvirket av hvem som går der, og de ulike cafeene må få lov til å ha ulik profil. Som barnløs syntes jeg det var godt å kunne gå på en cafe som hadde profil som en "ung student-cafe". Jeg har respekt for at andre har dette behovet nå, selv om jeg selv er i en ny gruppe. I Oslo finnes det mange cafeer hvor ammende er velkommen. Hvorfor da henge seg opp i de få stedene som ønsker en annen type image? Noen steder har "dress-code", andre steder må du vise legitimasjon, studentlegitimasjon, noen steder er familiesteder, mens andre er studentsteder, noen har et voksent publikum, andre har internasjonalt miljø osv osv. Selvfølgelig skal man passe på, slik at ikke cafeer og andre utestenger folk uten grunn, men om alle cafeene i hele Oslo hadde akuratt samme type folk som gikk der; hvor kjedelig hadde ikke det blitt da? HI
Aga:-) Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 Men blir det da ikke litt feil at vi bare stilltiende aksepterer at en ganske stor del av Norges befolkning (60.000 kvinner får barn hvert år i Norge, og majoriteten av dem ammer jo) ikke er ønsket på en kafé?
nickoline og supermann Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 kaffeen her ville gått konkurs hvis de innlag ammeforbud..... halvparten er barselmødre i ukedagene........
Aga:-) Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Og bare for å kommentere litt på et du skrev: Da jeg fikk mitt første barn, var jeg både ung og student. I tillegg hade jeg ikke behov for å begynne og frekventere andre typer steder enn de jeg allerede følte meg hjemme på og som var et sted hvor jeg møtte mine kjente. Selv om en får barn betyr det jo ikke at en endrer image, liksom? Vi ammende mødre er jo like forskjellige som alle andre mennesker, ikke sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå