Gå til innhold

Vitamintilskudd - debatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på helsekost i går, ble anbefalt å ta kalsium og magnesium tilskudd av akkupunktøren, for å slippe unna kramper og "voksesmerter" i beina. Dette har plaget meg endel i det siste, spesielt etter at jeg har lagt meg. Kjøpte også vanlige vitamin/mineraltilskudd og tar i tillegg omega 3/6/9 fra planter og omega3 fra fisk (dvs tran)

Dette er jo et helt arsenal av piller. I tillegg spiser jeg normalt sunt, men tror at maten ikke inneholder nok næringsstoffer (da jeg ikke kun spiser økologisk) Vet det er mange ulike meninger her om dette, og vil gjerne høre andre argumenter. Derfor: Tar du vitamintilskudd? Hvorfor / hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar trankapsler fordi jeg spiser litt for lite fiskemat.

Annet enn det spiser jeg variert og mye frukt/grønt, og selv om det ikke er økologisk så får jeg nok i meg det jeg trenger. Det er i hvertfall ingenting som tyder på at jeg mangler noe. Dersom man har for lite av et eller annet, gir det seg jo utslag i fysiske plager.

Jeg tror det er noe i utsagnet

"Gravide skal ikke spise dobbelt så mye, men dobbelt så sunt"!

Jeg tror man får det man trenger fra et variert kosthold, og tilskudd er for dem som av en eller annen grunn ikke får i seg det de skal gjennom vanlig kosthold.

Skrevet

Jeg tar en multivitamintablett + triomega - tar alltid det jeg da, gravid eller ikke, så da er det helt naturlig å fortsette med det - være sikker på jeg får i meg riktige og nok vitaminer. Spiser mye sunnere nå enn jeg gjorde før jeg ble gravid - for jeg har så fullstendig fruktdilla, samt glad i sunn og lett mat - kylling, laks, grønnsaker og salat - og har fått fullstendig avsmak for salt og fet mat:o)

Skrevet

Jeg var til lege på sykehuset i dag. Han var gynekolog, tror jeg nok, og snakka fort og mye og sa MASSE info at jeg satt bare og gapte til slutt. Digger den legen mye mer enn min egen. Håper jeg møter ham neste gang også.

Nå, uansett. Det han sa var:

spis vitaminer, det går bare ut over deg om du mangler dem, for barnet tærer først på det meste av næring. Du er litt andreprioritet i kroppen når man er gravid.

Deretter så sier han at man skal ha "riktig meget jern". Jeg skulle minst ta 50-70mg sa han, og gjerne mer, og absolutt ikke mindre.

Han virka så sikker i sin sak, at alle mine innvendinger forsvant som dugg for solen.

Skrevet

åå, ja, jeg også blir skremt når jeg ser mengden piller jeg skal dytte i meg hver dag..

jeg tar 4 store kapsler omega3 (høykonsentrert) fordi jeg ikke spiser sjømat ellers

tre piller hemofer jerntilskudd

en tranebærkapsel

to stk vitaminbjørner

og nå skal jeg altså også begynne med magnesium for kramper i bena. tar alt sammen før jeg spiser om morgenen, og jøjje meg som det ser ut med alt dette trillende utover tallerkenen...

har forøvrig ikke tatt noe de siste par dagene, for til tross for at hemofer skal være det jerntilskuddet som ikke gjør rare ting med avføringen din, så føler ikke jeg meg normal, iallefall.

kan hende jeg skal prøve meg på en lavere dose.. men tre piller er altså anbefalt dagsdose for en gravid. særlig da oss som er i faresonen for å ha for lite i utgangspunktet..

men det er visst bra da..

men jeg tror ikke på å spise mer enn nødvendig heller.. fordi forskjellige vitaminer kan virke mot hverandre etc.

Feks skal jo aldri jern og melk taes sammen.

og jeg tar ikke andre bvitaminer enn det som finnes i vitaminbjørnene, så jeg kuttet ut folaten etter første trimester. sånt noe..

Skrevet

Legen min sa det var viktig å få i seg nok b-vitaminer og helst et eget b-vitamin tilskudd, hele svangerskapet. I allefall sørge for at det er B6 og B12 i multivitaminene en tar.

Er virkig å ikke ta for mye A og D- vitaminer pga at de er fettløselige og kan være skadelige for fosteret i for store menngder. De andre vitaminene er jo vannløselige, så de tisser vi jo bare ut igjen om det blir for mye:o)

Skrevet

Du kan sikkert kjøpe noe jern som er mer konsentrert en de pillene der. Jeg var jo på jernleting her en dag, og det var litt slit. Første boksa jeg fant var sånn med 20mg i hver pille, og da skulle jeg jo tatt tre hver dag.. I tillegg kosta pakka 110kr! For 100 piller, det hadde jo holdt i litt over en måned.. Så det hadde blitt litt penger på jern.

Jeg leita litt mer, og fant "sterk jern", 66mg i en pille - 100 i glasset og til 35kr.. Stod og tygde på det i ca 0.5 sekund før jeg bestemte meg for at det så ut til å være den klart hyggeligste løsninga i forhold til økonomi og antall piller pr dag.

Så, nå er det tran annenhver dag (sånne møllers dobbel), medisinen min, multivitaminen og jern. Føler meg ganske inndekt på det området.

Skrevet

Jeg tar ingen vitamintilskudd. Dvs. jeg har begynt såvidt å ta en eller to omega3-vitamin iblant. Grunnen til det er rett og slett at jeg fikk beskjed av legen min at det sunneste er at barnet får de vitaminer det trenger fra 'vanlig mat'. Jeg har fått tatt blodprøver også og de viser at det ikke er nødvendig med ekstra tilskudd av vitaminer så jeg føler meg ganske sikker på dette.

Nå kom jo i tillegg denne skremselspropagandaen om at det ikke var sunt å spise vitamin-tilskudd heller....

Jeg holder meg til å knaske en gulrot og forsøke å få i meg et så variert kosthold som mulig jeg da :o)

Skrevet

Jeg spiser salat hver dag, fisk minst en, og gjerne to ganger i uka, både fjærkre, svinekjøtt, lam og okse. Osv. I tillegg til frukt, yoghurt, melk, osv.

Føler nok at jeg egentlig er dekt inn, så :)

Derfor er jeg i bunn og grunn skeptisk til å stappe i seg vitaminer sånn i hytt og pine. Jernet var jeg særlig skeptisk til, men det er også vanskelig å spise nok jern, og særlig ikke i de doser de anbefaler gravide.

Blodmengden går jo opp med 50%, klart det tærer på på et eller annet vis.

Nei, jeg er litt opp og ned med dette med vitaminer, men jeg synes ikke det skader meg å ta de heller. Tross alt.

Dog kommer jeg til å gi ungen min tran i stedet for d-vitamin-dråper.

For, naturlig er best. Det er mitt ordspråk :)

Skrevet

Jeg spiser mulivitamin + omega 3-6-9 hver dag. Synes det er like greit. Jeg spiser til vanlig noe lignende.

Hadde jeg fått beskjed av lege at jeg trengte feks kalsium eller noe, ville jeg ha tatt det. Mangeler du noe går det jo bare ut over deg selv. Barnet tar feks ditt kalsium., så du kan få mangler. Og spiser du ikke nok kalsium kan du få meget sjøre ben mange år etter graviditeten. Så det er vel bedre å ta det som anbefales, selv om det blir litt mange piller. Du kan jo sikkert finne høykonsentrerte piller eller kombinasjonspiller slik at det ikke blir så mange piller hver dag.

:)

Skrevet

tar jern og har funnet ut at hard mage er bedre enn å være slapp og sur. Skal si jeg er mer opplagt etter at jeg hadde tatt jern en ukes tid ca! Legen kan skrive det ut på resept, så får dere noe med litt futt i (de som er på apoteket inneholder jo nesten ingen ting...) Tar også kalsium fordi jeg ikke er noe glad i melk

Men er det noen som har noen bra tips for huden? Pleier aldri å ha slike problemer, men har nå fått masse urenheter og små betennelser og utslett i ansikt, bryst, rygg og mage... er så stygt!

Er det e-vitaminer som er tingen, eller noe annet?

Skrevet

Du venter ikke jente vel? ;-) neida.... jeg vet jo ikke jeg...... hadde bare ei venninne som fikk slike urenheter i graviditeten og prøvde forskjellige kremer men ingenting virket på det, heldigvis gikk det over etter graviditeten var over da..... (tror det er hormoner)

Skrevet

Omega 3/6/9 er ingen poeng i å ta. omega 6 (f.eks. soya olje) og omega 9 (f.eks oliven olje) får man stort sett mer enn nok av gjennom et vanlig kosthold. I forhold til omega 3 og omega 6 så er faktisk ratio'en mellom dem viktig, at ikke man får for mye omega 6 i forhold til omega 3. Det gjør vi alle med et normalt/typisk norsk kosthold. Det er heller ikke noe poeng å ta plante omega 3 med mindre man er vegetarianer og av den grunn ikke vil ta omega 3 fra fisk el. sel. Spiser man fet fisk får man selvfølgelig bonusen med at omega-3 er i sin naturlige form + man får i seg alle de andre gode vitaminene/mineralene/sporstoffene og proteinet i fisken :-) God middag!

Skrevet

Jeg tar kun folinsyre. Tar ikke andre vitamintilskudd da jeg regner med jeg får det meste gjennom kosten.

Dessuten har jeg store problemer med å svelge tabletter, så jeg tar ikke mer enn jeg må:) (Har gått på medisiner i 20 år, så det har blitt noen tabletter opp igjen årene. Har fått helt sperre).

Skrevet

Her var det mange ulike meninger. Spennende. Jeg merker at kalsium/magnesium tilskuddet virker på mine urolige bein, så det skal jeg absolutt fortsette å ta. Skal til jordmor snart, får høre litt om hennes mening. Jeg blir veldig dårlig i magen av jerntabletter, men har brukt Floradix, som er et mildere jerntilskudd. Det funker fint.

Nå skal jeg lage meg fruktsalat, for selvfølgelig kan ikke vitaminer erstatte et variert kosthold.

Skrevet

Jeg bruker fitline produker de er vannløselige og de har bevist at kroppen tar det opp (har du ikke optimalt blodbilde etter tre mnd får du pengene til bake.)

Her får du alr du trenger i riktig forhold, det er det som ofte blir tull når vi kjøper litt av ditt og litt og datt... alt henge sammen og det er det vi fleste ikke vet nok om...

Det hjelper ikke å dytte i seg et arsenal om ikke kroppen tar det opp..

Fitline produktene er de mest solgte vitaminene i sveits tyskland, og finnland..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...