Gå til innhold

De 10 bud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kristne tar som en selvføge at de støtter reglene i de 10 bud. Men gjør de egentlig det?

At man ikke skal lyve, stjele eller slå i hjel, er jo så godt som alle enige om uansett religion. (En annen sak er at da budene nettopp var levert til Moses var det vel slik at du ikke skulle lyve til, stjele fra eller slå i hjel folk fra din egen etninske gruppe). I dag gjelder reglene overfor alle, og det er jo bra.

Men hva med en del av de andre budene? Du kan godt være kristen og likevel mene

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. (Men Jesus sniker vi inn som en tilleggs gud ved å si at far og sønn er en og samme sak).

2. Du skal hellige Guds navn. (Herre Gud, hvem bryr seg om dét?)

3. Du skal helligholde Sabaten. (Niks, de første kristne valgte dagen etter Sabaten for å helligholde en dag som er til minne om noe annet enn Gud's hviledag)

4. Du skal ikke lage deg noe bilde av levende vesener. (Dette kan man godt overse, for det er tatt ut av den norske bibeloversettelsen).

5. Du skal ikke begjære (Men selv pensjonerte biskopper er opptatte av at de skal ha ikke bare mer pensjon enn pensjonerte prester, men mer enn de får pr. idag).

6. Du skal hedre mor og far (Men kristne foreldre vrir gjerne dette til at du, barnet, skal hedre MEG. I stedet for å hedre sine gamle foreldre uavhengig av om de fortjener det).

7. Du skal ikke bryte ekteskapet. (Altså ikke være utro. Men skille seg, det kan man).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. (Jessus er Gud har du hørt om treenigheten, Jesus, Gud og den hellige ånde? Jesus er og blir og har alltid vert Gud, han var med igjennom hele skapelsen, tok form som et lite barn, av egen besluttning, enda han visste godt hva som ville skje).

2. Du skal hellige Guds navn. (eg bryr meg om det, eg vrir meg inni meg når eg hører folk vannhellige det)

3. Du skal helligholde Sabaten. (det står hviledagen, ikke sabaten, en mann holder en dag hellig mens en aen holder en aen dag hellig, sa Paulus, det står ikke at hviledagen må være på en lørdag eller søndag, det har blitt til den dagen di trudde var den 7 dagen av skapelsen)

4. Du skal ikke lage deg noe bilde av levende vesener. (du skal ikke lage gude bilder).

5. Du skal ikke begjære (begjær er helt mennesklig, men en skal prøve å la være, begjær fører ingen ting godt med seg, ikke alle kristnee ser like høyt opp til presster og biskopper, di er bare mennesker di og).

6. Du skal hedre mor og far (du skal hedre din mor og din far og mange krisstne gjør dette, samfunnet Gud mente vi skulle ha var et samfunn der vi respekterte eldre og tok oss av dem, mange ( men desverre ikke alle) vet at det er rikt å snakke med di eldre, vet at vi lærer utrulig mye av dem, vi hadde blitt visere viss vi hadde tatt oss tid til å snakke med di eldre).

7. Du skal ikke bryte ekteskapet. (ikke være uttro eller skille seg, i alle fall ikke skille seg og gjengifte seg, eg mener at en ikke skal skille seg uten gyldig grunn ( ene parten misshandler fysisk eller psykisk eller er uttro)).

disse buda er en god leveregel for alle, det er slik vi er ment å leve, men vi klarer det ikke, vi er alle syndige mennesker, og vi bryter alle med Guds lover og regler, det er ingen eg vet om som aldri lyger eller begjærer. det er naturlig for oss, på grunn av at ondskapen fikk et innpass i oss allerede når eva tok et bit av eple, alle er skyldige, alale var skyldige, inntil Jesus kom og tok straffa på seg, sånn at vi skulle slippe. dette betyr ikke at vi kan gå rundt å gjøre hva vi vill så lenge vi har tro, det betyr bare at vi har en sjangse til å komme inn i himmelen, vi har en bilett, viss vi vill ta i mot den

men det betyr ikke at vi skal bryte levereglene som Gud har lagt opp for oss, vi må strekke oss etter dem og prøve å være beviste på at vi ikke bryter dem, men det er ingen som klarer å åpnå det hundre % og det vet Gud, derfor sendte han Jesus

Jesus tar ikke vekk noen synder om vi ikke ber han gjøre det.

fordi vi har fri vilje, og han vill at det skal være våres vaalg å følge ham

( ble litt langt)

Skrevet

HI her:

Du har så rett, og jeg kritiserer ikke deg som prøver å følge disse budene. Tvert imot er det fint at du tydeligvis tar alle budene alvorlig.

Det jeg mente var at mange kristne (def som "den er kristen som tror at Jesus er Gud") mange kristne faktisk tror at de er FOR de ti bud, uten at de på noen måte f.eks. prøver å slutte med å bruke "Gud" som utrop for overraskelse og "Herre Gud" som utrop for missnøye. Og uten at de på noen måte prøver å helligholde noen hviledag. Det virker (på meg) som om disse kristne menneskene går ut fra at de ti bud består av forbud mot tyveri, mobbing, vold, klimaødeleggelse og utroskap. Kort og godt at "du skal være et bra menneske".

Fint og være mot tyveri, mobbing, vold, klimaødeleggelse og utroskap, men de 10 bud er noe mer og noe mindre. Jesu kjærlighetsbud ligger nok nærmere opp til Kardemommeloven, men hovedinlegget dreier seg om hvorfor kristne så ofte trekker frem betegnelsen "de 10 bud" når de mener noe annet.

Skrevet

Til anonym 21:39 (fra HI igjen)

Bud 1:Har jeg hørt om treenigheten? Ja det er jo det jeg kaller å snik-inføre Jesus som en tilleggs Gud ved å si at far og sønn (og ande) er ett. Denne "løsningen" på Jesu gudommelighet kom vel på 300-tallet?

Bud 3: Du sier det står hviledagen, ikke sabaten. Dette er vel et norsk og et hebraisk ord for det samme? Uansett mener jeg å huske at Han som leverte de 10 bud mente man skulle minnes skapelsen, mens søndagen er nærmere knyttet til oppstandelsen.

Du nevner også at Jesus visste hva som skulle skje da han lot seg ta form av et lite barn. Jesus visste hva som skulle skje. Nemlig at han skulle lide på korset i ca 6 timer og være død i ca 40 timer. Lidelsen skal jeg ikke nedvurdere som offer, men 40 timer i dødsriket er vel ikke så mye for en som lever fra evighet og til evighet? Særlig når man husker på at han (treenigheten) SAMTIDIG var Gud Fader og anden som IKKE var døde.

Skrevet

Jesus er blir og har alltid vært en sann Gud

det står at Gud samtalte med seg selv, eller da med resten av treenigheten allerede i begynelsen

Gud skapte oss i sitt bilde, og da går eg ut fra at han ligner på oss.

og hvordan er vi skapt ( i følge bibelen ) me er skapt med ei sjel, en kropp og ei ånd

så da går eg ut fra at Gud er skapt med ei sjel ( Faderen) en kropp ( sønnen) og en ånd ( den hellige ånde ) alle deler er like vikige

dette her med hviledagen er til for at kroppene våre er designa for å jobbe seks dager i uka og ha en dag fri, bibelen er ei bruksanvisning for mnske kroppen, der står det hvordan en skal leve sundt og godt og ha fred med seg selv

Jesus lei alle våre sykdommer den tida fra hagen til korset, han måtte drikke kalken der alle våre plager var, han påføre seg selv aids, kreft, svarte dauen, spy bagen, alt du kan tenke deg, det var ikke sånn, simsalabim, så var alle sykdommene vekke, men han måtte fysisk sett lide seg i gjennom alle. han ble slått, piska til det ugjennkjennelige, han såg ikke lengre ut som et menneske, han såg så fæl ut der han hang at folk snudde seg vekk i avsky.

hendene og føttene ble gjennomborra,

han fikk en tornekrans trødd ned over hodet, inni di dype såra,

det står at en kunne se beina hans, indre organer kom til syne, for skinnet var piska vekk rundt dem, det går ikke ann til å beskrive denne smerten, eller hvordan han såg ut, men det verste av alt var følelsen av at Gud ( son også var en del av han, som var selve sjelo hans ) hadde forlatt han.

di spotta og hånte han, disse menneskene han elska så høgt, di slo lodd om kappa hans.

og så for han ned til dødsriket.

aldri aldri aldri aldri undervurder den smerten Jesus gikk i gjennom, forrådt med et kyss av en av dem som stod han nærmest

han svetta blod av frykt, for han visste hva som låg framfor han.

det å bli hengt på et tre ( eller da et kors som er laga av tre ) det er i følge gamle testamentet den største fornedrelsen en mann kan få.

og han gjorde det for DEG, og han må i dag se på at du trur at han ikke gikk igjennom noe " særlig" eller at det var så lite han gikk igjennom.

tenk deg all verdens smerte og sykdommer og lidelser på en person

Skrevet

Jeg har da aldri undervurdert den smærten Jesus gikk gjennom Langfredag. Det var de kanppe to døgn i dødsriket jeg mente at ikke kunne være så stort offer for en som antaelig var aktiv der nede, og uansett lever fra evighet og til evighet.

Skrevet

men etter min tro ble straffen fulbragt på korset, han for ned til dødsriket for å snakke med alle di som alerede var døde, for å gi dem og en mulighet, eller noe slikt, vet ikke helt egentlig hvorfor han var der, men eg trur det han gjorde på korset var straffa, eg vet ikke

Skrevet

Nettopp, nettopp. Det er det jeg (anonym over) også tror:

(Stedfortreder) straffen ble fullbragt på korset. Og oppdraget i dødsriket var ikke belastende i seg selv. Gjør ikke noe om vi er enige, vel?

Skrevet

Nettopp anonym!

Sånn var det med treenigheten og det vidunderlige Jesus har gjort for oss alle helt av fri vilje på grunn av at Han elsker oss så høyt!

De 10 budene er oppfylt av og i Jesus.

Rom.13.8-10 forklarer dette:

"Bli ikke noen skyldig , uten det å elske hverandre, for den som elsker sin neste har oppfylt loven.

For budene:

Du skal ikke leve i hor

Du skal ikke drepe

Du skal ikke stjele

Du skal ikke vitne falskt

Du skal ikke begjære ,

og hvilket annet bud det skulle være, blir alle sammenfattet i dette ord:

DU SKAL ELSKE DIN NESTE SOM DEG SELV.

Kjærligheten gjør ikke nesten noe ondt.KJÆRLIGHETEN er altså lovens oppfyllelse."

Videre er det forklart at Jesus er sann Gud og sant menneske i Joh.kap.1:

"I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud og Ordet var Gud.....(vers 1)"

og videre i vers 14: " Og Ordet ble kjød og tok bolig i blandt oss,og vi så Hans herlighet,den herlighet som Den Enbårne har fra Faderen ,full av nåde og sannhet."

Skrevet

HI her:

Visst er Kristendommen basert på Jesu kjærlighet, Faderens miskunn,

og Kjærlighetsbudet: DU SKAL ELSKE DIN NESTE SOM DEG SELV.

Egentlig ikke på de 10 Bud i det hele tatt. Så det var det jeg tok opp innledningsvis: Pussig at kristne så ofte nevner "De 10 bud" når de skal si hva som ligger i såkalte "kristne verdier".

Skrevet

De ti bud er viktige selv om Kjærligheten er oppfyllelsen av disse,Jesus har oppfylt loven javisst men den er virksom intill man tar i mot Jesus og overgir livet sitt til Ham.....

Skrevet

Javel, de ti bud er altså viktige.

Og mange kristne tar som en selvføge at de støtter reglene i de 10 bud. Men gjør de egentlig det?

Skrevet

De som har tatt i mot Jesus trenger også de 10 bud som en påminnelse om hva Frelsen innebærer.Kun på grunn av NÅDE og Jesus kjærlighet så er vi frelst og tillgitt det at vi ikke greier å oppfylle loven av oss selv.Vi forstår da at vi trenger Jesus og Hans nåde .Dersom noen Kristne tror at de 10 bud ikke gjelder i dag så tar de feil.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tja - det er jo ikke sånn at budene ikke gjelder, men de budene var jo ikke fra begynnelsen. De kom ette mas fra jødene og førte egentlig ikke til annet enn død - fø budene var de ikke syke og de kunne surmule uten nevneverdige konsekvenser - men etter budene døde de tvet om de surmulte... Det stå jo også at loven fører til død men ånden til liv....

Det er bare Jesus som gjelder for en kristen - har du kristus i hjertet blir budene overflødige. Guds vilje ligger i deg - begynner du å streve med å holde bud blir fokuset helt feil. Egenrettferdighet blir ofte en følge. Egentlig så er det mye skummel lesning om loven (også da de ti bud) i nytestamentet.... Livet i Jesus er ikke fullt av "skal - skal ikke"'r. Det er kjærligheten som er det sentrale og da følger det andre så og si med....

Budene var jo for å frelse menneskene ved egne gjerninger - vi ER frelst, på tross av egne gjerninger....

(Og nei, jeg mener ikke at vi alltid gjør det riktige likevel, men når Jesus vinner skikkelse i oss vil vi mer og mer ha rettferdige gjerninger også - rettferdige er vi jo uansett...).

• 1 måned senere...
Skrevet

Dere er på jorde hele gjengen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er fine bud og holde.. Treenigheten støttes ikke av bibelen..skulle liksom Jesus stå og be til seg selv før han ble drept???????der han sto i flere timer og bedde til sin Far?? oppreiste han seg selv når han var død kanskje?

by the way .moseloven opphørte

moseloven var en pakt på den tiden. men Gud sier han skal slutte en ny pakt. Moseloven opphørte da Jesus kom til jorden.

Les hele bibelen folksens.........

Finn et skriftsted som støtter treenighetslæra og jeg skal gladelig og lett svare utifra bibelen hva det egentlig betyr!!!!!

Skrevet

Anonym 15:38:

Høres ut som du er et Jehovas vitne. Det er ikke jeg, men jeg har sans for påstanden om at far og sønn er to, ikke en smørje (treenighet). Helt klart mer fornuftig, i og med at Jesus driver og kontakter sin far JHWH, og omtaler ham som noe annet enn "Jeg".

Men hva er Guds sønn for dere? Han er ikke JHWH (Gud), men er han en gud likevel? En halvgud, siden en av foreldrene er en gud, den andre ikke?

Helt gud og helt menneske, slik som i statskirken?

Skrevet

bibelen omtaler Gud som den som har vært for evig. det står at han skapte sin førstefødte sønn Jesus. Den hellige ånd som de påstår er endel av dette står det ibibelen at det er Guds virksomme kraft.

Jesus er Guds første fødte sønn . han er den som Gud ofret på en pæl(stauros opprinnelig skrifter) som gjorde d mulig at vi kan bli tilgitt våre synder når vi anstrenger oss for og gjøre det som er riktig og når vi pg av ufulkommenhet som vi arvet fra Adam og Eva etter de syndet kan bli tilgitt de synder vi gjør når vi OPPRIKTIG angrer...

Jesus er den som Gud har satt som konge i Guds rike som skal hjelpe med og fulbryde dommen over de onde når tiden er inne. tegnene på de siste dager før dette er det som står i 2.timoteus 3:1 Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det være kritiske tider her, som vil være vanskelige å mestre. 2 For menneskene skal være egenkjærlige, pengekjære, selvgode, hovmodige, spottere, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale, 3 uten naturlig hengivenhet, uforsonlige, baktalere, uten selvkontroll, voldsomme, uten kjærlighet til det gode, 4 forrædere, egensindige, oppblåst av stolthet, slike som elsker nytelser mer enn de elsker Gud, 5 idet de har en ytre form for gudhengivenhet, men viser seg falske når det gjelder dens kraft; og fra disse skal du vende deg bort.

skjønner ikke hvordan de kan kalle ham helt gud og helt menneske??

Det står også i bibelen at vi Skal bruke Guds navn. at det er de som bruker Guds navn som skal bli frelst. de hadde ikke vokaler da de skrev JHWH ,derfor er det ingen som helt nøyaktig vet hvordan d utales. men det mest kjente er derfor Jehova. Jahve.. Hvor mange andre religioner er det som bruker Guds nanv? krika har jo erstatta d i bibelen med Herren og andre betegnelser.d er trist.

Skrevet

Jesus er Menneske OG Gud. Han var tilstede ved skapelsen, og Gud, Jesus og Den Hellige Ånd representerer på en måte tre sider av en trekant. Det er tre sider hver for seg, men sammen lager de EN trekant, som ikke villevært komplett uten alle tre elementene. Han har også opplevd alt et menneskle opplever gjennom sin tid på jorden, hvor han levde som et menneske. Han gråt, sultet, svettet, var redd, glad osv.

Videre må man skille mellom den gamle og den nye pakt:

Den gamle: Loven som den var i Gamle testamentet, med straffeutmåling osv.

Den nye: Som vi ser i det Nye testamentet, hvor Jesus en gang for alle betaler for våre synder. Ikke dermed sagt at lovene ikke gjelder, men vi straffes ikke lenger i dette livet.

Jesus sa også at synden ikke er den gjerningen vi gjør, men den tanken/det hjertelaget som ligger bak.

De 10 bud gjelder. Det er ikke opp til kristne å "støtte" dem eller ikke, de er en evig bruksanvisning for hvordan vi skal få det best mulig. Enig i at det er mindre fokus på noen enn andre, uten at eg kan forklare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...