Gå til innhold

Ikke samarbeidsavtale med tanke på barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om at Norge ikke har samarbeidsavtale med Tyskland når det gjelder innkreving av barnebidrag. Hva betyr det?? Har tysk mann og han har barn fra før som bor der nede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstár det sánn at hvis du har barn med ham, dere skiller dere og du flytter med barna til Norge sá er ikke norske myndigheter behjelpelige med á fá innkrevd barnebidraget fra ham til dine barn. Betaler han ikke sá fár du ikke et ródt óre....

Det vil oxo si at hvis han drar med deg til Norge og ikke lengre vil betale barnebidrag for de barna han har i Tyskland, sá slipper han unna med det....

Sánn forstár jeg det i hvertfall......

Skrevet

Det er slik at min mann har to barn som bor i Tyskland med sin tyske mor. Faren er tysk selv, men bor i Norge med meg, og vi har ett barn sammen. Faren betaler bidrag for de to barna (veldig mye i forhold til inntekt), og det blir lite igjen fra hans økonomi til vårt barn. Derfor må jeg alene sørge for vårt barn. Har tatt kontakt med likestillingsombudet da jeg mener helt klart at den tyske loven diskriminerer barnet vi har sammen med at hun ikke på noen måte blir tatt hensyn til. Har ikke faren til å betale vogn/bilsete/klær etc, nei, så har han ikke det og jeg fikk beskjed om at jeg må gå på sosialen om ikke jeg klarer å forsørge vårt barn. Men barna i Tyskland SKAL ha penger uansett, og ikke så rent lite!

Mor i Tyskland mottar 4500 for to fra min mann +3000 i barnetrygd. Altså 7500 kr har hun UTEN å spytte inn noe selv enda. Provoserende hele greia... Men Likestillingsombudet sa at de ikke kunne hjelpe, da det er Tysklands lover min mann må følge:-( Men de nevnte i samme brev at Norge ikke har noen samarbeidsavtale med Tyskland...

Skrevet

Vel, anbefaler at din mann ber om råd på de forumene! Høres ut som han betaler mye! Det ligger vanligvis rundt 200€ per barn. Hun får vel Kindergeld fra de tyske myndighetene, får vel ikke det fra norge også?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vet desverre ikke hva det betyr i praksis, og jeg er lei meg for at resultatet av dette er at dere sliter økonomisk!!

Men mener også at dette burde dere jo ha tenkt på før. Hvis loven er slik, så er den slik. Det er jo heller ikke sånn at han kan slutte å betale barnebidrag bare fordi han har valgt å stifte en ny familie! De er jo tross alt like mye hans barn som ditt er!

Hva hun får i støtte burde ikke være noe dere legger dere opp i i det hele tatt. Syns ikke 7000 er særlig mye, med tanke på å være alenemor med to barn!

Du syns sikkert jeg er en bitch som sier det, men jeg syns bare ingen av dere kan kreve noe i denne situasjonen. Han har to barn fra før, og de går ikke bare vekk fordi det kommer et nytt barn! Ei heller det de har krav på.

Men lykke til med det, ikke kult uansett.

Skrevet

Takk for svar.

For det første så er hun ikke alenemor. Hun bor sammen med en som ikke har barn fra før som tjener utrolig bra... Han betaler husleie, bil, etc... I tillegg tjener hun bra, men tyske myndigheter ser ikke på hvor mye mora tjener. Hun kan være millionær for den saks skyld... Og faren ikke ha nåla i veggen. Hun får allikevel 4500 kr pr mnd i bidrag av far. Hennes "nye" familie har 2, 5 inntekter. Mens vi har 1,5. Og barnet vårt koster mye det også, men det blir på min regning, siden faren må først prioritere barna i Tyskland, deretter seg selv. Og til slutt vårt barn, men så lenge rekker ikke pengene hans. Og jo, såvisst legger jeg meg opp i hva hun får i støtte, da det er det totale pengebeløp hun mottar hver mnd som gir meg en pekepinn på hvorfor de klarer å dra på ferie x 4 pr år.

Så kommer det "vanlige"....: "Dette burde dere ha tenkt på før". HVA burde vi ha tenkt på før.. ? At vi ikke kan få barn sammen siden han har to fra før som han skal betale for? Må JEG avsi et liv med bare ett bare fordi utdannelsen til barna i Tyskland er viktigere enn oppveksten av mitt barn? Dessuten er det litt for dumt at vi skulle ha sjekket opp dette for så å måtte velge abort fordi barna hans skal kunne leve et liv i luksus...

At han skal betale for barna sine er en ting, -en ganske annen er at mitt barn blir økonomisk skadelidene pga tysklands inngrodde steinalder-regler. Jeg klarer enda ikke og godta at barnet mitt er annenrangs når det gjelder økonomi, og jeg skal kjempe til siste slag er tapt.

Og til deg Lillefy 4500 kr pr mnd + 3000 kr i barnebidrag +morens og stefarens økonomiske gode situasjon er så visst ingen dårlig deal. Ei heller at faren må betale alle reiseutgifter når han endelig er så heldig å kunne kjøpe en flybillett så de kan komme hit. For deretter å få samværet sabotert av moren som ikke lar dem reise allikevel.

Nei, forstå det den som kan!

Skrevet

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke nødvendigvis syns det er rettferdig. Poenget mitt var at hvis det er slik det er, så var jo dette noe dere var nødt til å forholde dere til uansett om det var ønsket eller ei. Derfor visste dere jo hva dere gikk til!

Jeg har fått barn med en dansk mann og bor i Danmark, det betyr bl.a at en av oss må være langt unna nærmeste familie uansett hvordan man vrir og vender på det. Ikke kult, men sånn er fakta, og det måtte vi jo ta stilling til om vi ville leve med FØR vi stiftet familie!

Poenget mitt er ikke at du ikke fortjener barn og familie, men at når to mennesker velger hverandre og den ene eller begge kommer med bagasje er dette noe som man bare må forholde seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...