Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et problem med gutten vår som snart er 4 år. Han vil ikke sykle! Det vil si, han vil ikke tråkke på pedalene! Det har han aldri gjort, verken på trehjulssykkel eller tohjuls med støttehjul. Vi introduserte han for sykkel da ha nvar 2 år tror jeg, og han nådde fint ned til pedalene, men ville helst tråkke med bena rett ned i bakken hvis dere skjønner hva jeg mener. Det gikk fortere da. Og i barnehagen han gikk i de første årene hadde de ikke sykler med pedaler, kun små lekebiler uten hjul, så de ble vant til å sitte å sparke. I fjor sommer,da han var tre, syklet de fleste barn på hans alder i nabolaget rundt i full fart, og han satt der og tråkket seg av gårde med bena i bakken. I forhold ti lde fleste som da hadde fått god tråkketeknikk på pedalene, gikk det selvfølgelig veldig seint med vår gutt. Vi prøvde å oppmuntre han til å tråkke og viste han det og hjalp til med å plassere føttene på pedalene mens vi dyttet sykkelen osv osv. Men ingenting hjalp. Han bare sitter der og gidder ikke å prøve å tråkke, han bare sutrer og griner uansett hva vi lokker med. På høsten prøvde vi tohjulssykkel ,tenkte kansekj det ville være litt spennende. Men neida, den tråkker han bare bakover på, og da stopper det jo opp - og han blir sint. Nå har det vært pause med sykling i vinter, og i ettermiddag skulle vi ut og prøve tohjulingen igjen. Han virket ivrig. Vi tenkte det ville gå nå som vi ikke hadde snakket noe om dette på flere måneder. Men hva skjedde, han satt på sykkelen og giddet ikke tråkke, er bare slapp i bena. Å, vi blir så fortvilet, hva skal vi gjøre? Han er ellers normalt utviklet motorisk, så det er ikke pga motorikken han ikke kan sykle. Vi aner ikke hva vi skal gjøre. Vi er redd for at han kommer til å bli bevisst på at han ikke sykler og alle de andre gjør det, og da vil han vel hvertfall ikke prøve... Hm, noen råd? Lurer på om vi skal kjøpe en ny og større trehjulssykkel som har lette hjul slik at den blir lett å tråkke på og ikke gi han tohjuling før han får til trehulingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner din frustrasjon over at han ikke vil forsøke ordentlig men jeg tror også at det beste er at du overlater det til ham å finne riktig tidspunkt for ham å få lyst til å prøve. Dvs. gi ham rom til å holde på med sykkelen uten at dere er over ham og skal hjelpe, la ham dytte med beina om han vil, prøve pedalene når han selv har lyst, eller bare trille sykkelen om det skal være - eller ikke sykle i det hele tatt. La ham leke side om side med de andre syklende barna, med eller uten sin egen sykkel, uten at dere er rett ved. Om bostedet ikke tilsier at han kan leke uten voksenoppsyn, så vær ihvertfall bare diskret til stedet i bakgrunnen og la ham leke med de andre, når han ber dere med i leken så kommer dere, men ikke før. Hvis de andre barna liker å sykle så er det stor sjanse for at hans nysgjerrighet og/eller konkurranseinstinkt gjør at han også får lyst til å prøve etterhvert. Kanskje er han ikke ekspert med det første, men hva gjør vel det? Og han er 4 år, det er ingen hast i å lære å sykle, er det? Hvis han ikke får det til i år så kan han prøve neste år, eller året etter - det bør jo være lystbetont å sykle... Og når han er 5 eller 6 så vil jo uansett motorikken være bedre og det vil være lettere å lære. Men jeg tror nok at under de riktige omstendighetene så vil han sikkert forsøke seg allerede i år. Og når du sier at du er redd for at han skal skjønne at han ikke kan sykle når de andre kan etc. så tror jeg du undervurderer ham eller er for redd for at det skal gjøre ham noe - kanskje de andre blir til inspirasjon? Uansett, la ham ta tiden til hjelp! Lykke til:)

Skrevet

Hei du!

Vi har ei jente på litt over fem år, og NÅ (!!!) har hun funnet ut at sykkel er helt greit. Vi prøvde litt i fjor også uten særlig hell. Det var SÅ skummelt etc. Hun pleide aldri å bruke trehjulssykkelen sin heller. Vi har ikke stresset og mast på henne for å få henne til å sykle heller. Synes ikke at for små barn har så mye i trafikken å gjøre. De mestrer ikke trafikkbildet.

Anbefaler at dere tar tiden til hjelp og heller fokusere på det som han mestrer og liker.Lysten til å lære seg dette kommer når han føler seg klar for det. Nysgjerrigheten for å lære seg det som andre mestrer tar helt sikkert overhånd:-)

Lykke til

Skrevet

Samme greia her i huset. 4 åringen fikk en splitter ny rosa DBS sykkel i bursdagsgave. Tror du hun vil bruke den da??? neeeei, den er så skummel atte! Hun prøvde den litt inne, men nekter å prøve den ute. Så den står og støver ned :)

Lykke til. Dere er i alle fall ikke alene!

Skrevet

Jeg hørte en gang en historie.

Det var en gutt på 4 år. Han var den eneste gutten i gaten som fortsatt hadde 3 hjulsykkel. Foreldrene tenkte at det var på tide han også fikk ny "stor" sykkel.

De gikk til innkjøp av en sykkel, og med den sykkelen var det bruksanvisning. Den skulle brukes i 1 uke uten pedaler :o)

I den uken skulle barnet bare skli fra den ene enden til den andre, for å lære seg å holde ballansen. Gutten ble veldig flink etterhvert, og kunne skli fra den ene enden til den andre uten å måtte støtte bena til bakken.

Så satte foreldrene på pedalene. Og gutten var den første i gaten til å sykle på 2 hjulsykkel uten støttehjul. Han ble selvfølgelig kjempe stolt, og alle de andre ble missunnelige og ville ta av pedalene de også.

Grunnen til denne historien er at kanskje det fungerer på deres gutt. Siden han ikke er intressert i å tråkke på pedalene, så kan hende han synes det er morro å "sykle" på denne måten istedet for.

Ikke at han skal lære seg å sykle uten støttehjul, men for å få han til å trives på sykkelen og synes at sykkelen er morro.

Og kanskje det kommer noe positivt ut av det om han lærer seg å sykle uten støttehjul.

Mange barn jeg kjenner som ikke vil trå rundt på pedalene. De synes heller pedalene er iveien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...