Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er drøye 7 mnd. Hun våkner vanligvis i 1/2 7-tiden, og sover ca 1 t i 9-10 tiden. Deretter sover hun 1/2-1 t et par ganger ganger til før hun legger seg i 7-tiden. I det siste har hun dessuten våknet 1-2 ganger i løpet av natten. Virker ikke sulten, men heller selskapssyk.

Har lest at barn i denne alderen sover 1-2 ganger i løpet av dagen... Bør vi begynne å prøve å få henne til å sove mindre på dagen (dvs færre ganger)? Eller kommer dette av seg selv? Ville dette evt. hjulpet mot å våkne på natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Martin sover 3-4 ganger daglig og det må han ha. Det med at hun våkner om natten er en vane og ikke (ganske sikkert) pga soving på dagtid

Skrevet

Men hun har sovet hele natten (stort sett) i over 1 mnd nå da...

Ble bare plutselig mer urolig...

Skrevet

Er sikkert store variasjoner når det gjelder hvor mye babyer sover.

Men ville bare høre om du har prøvd å få henne til å sove lenger dupper isteden for flere "små"? Leste i The No-Cry Sleep Solution at duppene bør være minst 1 time i strekk, husker ikke om det sto hvorfor, men må vel være at de skal få en hel søvnsyklus (45 min-1 time for babyer) for å bli uthvilt.

Du har muligens prøvd det allrede. Hvis ikke, pleide i hvert fall jeg å vugge henne i vogna hvor hun sov duppene sine når jeg ville forlenge de. Sto forresten i boka også at man da skulle være "på hugget" og stå beredt noen minutt før de pleide å våkne, slik at man kunne bysse/amme etc før de skrek seg opp og våknet skikkelig.

Aner ikke om dette invirker på nattsøvnen da...men kanskje verdt å prøve?

Skrevet

Har virkelig prøvd å få henne til å sove lenger. Tidligere sov hun kun 1/2 t i strekk, har nå klart å "utvidet" det til 45 min-1 t 1-2 ganger pr dag. Ellers er det umulig.

Litt sliten nå, i natt var hun våken fra kl 3-5, og oppe kl 7...

Skrevet

OK. Det er ikke tenner som er på vei da? - da kan de jo ha vondt/kløe slik at de våkner i den lette søvnfasen.

Du kan jo regne på om hun får "nok" våkentimer, slik at hun er ordentlig trøtt etter en hendelserik dag når kvelden kommer, og klar for en hel natts søvn. En 6 mnd baby trenger generelt 9-10 våkentimer, og en 9 mnd baby 10 våkentimer (ref. "The no-cry sleep solution" / Elizabeth Pantley).

Her har også snuppa begynt å våkne 6.30 etter å ha vært B-baby lenge. Zzzzzzz.

Skjønner at det må være slitsomt når du i tillegg har hatt ståk på natten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...