adni Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 hei.er vel inne på feil side men ser at de er litt mere aktivitet her enn på barn 3 til 5 år.problemet mitt er at jeg har en gutt på 3 år og 8 mnd som har full kontroll på blæra men nekter å gå på do.han går hele dagen uten bleie( i barnehagen også)men må få på bleia når han skal tisse og bæsje..vi har prøvd alt men tror han har en psykisk sperre på å tisse på do.gutten har jo full kontroll egentlig.tok fra han bleia en dag i jula.for tenkte at en eller annen gang må han jo tisse...men han holt seg fra kl 8 til 18.satt på do flere ganger men greide ikke gi slipp.så da ga jeg opp og har ikke fokusert noe mere på det.men tenkte å prøve på nytt i påska å si at påskehøna har fått bleiene og han får et stort påskeegg.men har prøvd belønningssysteme før også men uten hell.så de jeg vel egenli lurer på er om de kan være farlig å holde seg uten å tisse så lenge.eller gjør det ingenting.hva har dere ville gjort.tenkte at vi må ta det en gang vi har fri.så er i tvil om vi skal ta det nå eller sommerferien.vil så gjerne få svar for begynner å bli litt desperat.tror vist vi venter til sommeren er jeg redd han bare tisser ute og fortsatt er like skeptisk på doen.og en annenting.hvor ofte tisser egentlig deres gutter.min kan gå hele dagen i barnehagen uten å tisse.men virker ikke som han holder seg heller.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Det høres ut som om du har forsøkt mye, og har kloke tanker om problemet. Jeg tror at du klarer å finne ut av dette sammen med gutten din litt over tid, men jeg kan gi deg noen innspill som du kan forkaste og bruke som du vil. Jeg tror at det viktigste er å ha et avslappet forhold til tiss og bæsj og do og bleie. At han ikke møter negative kommentarer og sure miner når bleia kommer på, dette gjelder både hjemme og i barnehagen. At han ikke føler at han må tisse på doen, men at det er helt greit at han tisser i bleia. Får han være med deg eller pappaen på do? Slik at han ser hvordan det blir gjort? Kanskje en god kammerat i barnehagen kan være med på do og vise hvordan han gjør det? Jeg ser at det er positivt å snakke naturlig om tiss og bæsj, her hjemme snakker vi om hvor deilig det er å tisse og bæsje. Jeg tror at de litt eldre barnas bæsje-og prompe-alder henger sammen med at det har forstått at dette er et tabuemne. Og ofte avvepnes de fullstendig når en setter seg ned og prater om dette som det mest naturlige i verden, som hverken er farlig eller ekkelt. Barn som oppfatter dette bæsje-tabuet påfører seg innimellom en selvpåført forstoppelse fordi de ikke ønsker å være ekkel. Jeg har derfor troen på at det hjelper å snakke om disse temaene som noe naturlig og helt ok. Har du snakket med han om hva han er redd for? Er toalettet høyt, at det vil hjelpe med doring, en krakk under bena? Er han redd for plask, at det skal sprette opp vann i rumpa, så går det an å legge papir i skåla. Er det hullet som er skummelt? Går den an å skrive brev / mail til vann og avløps etaten og spørre hva som skjer med bæsjen og tisset etter at det har forsvunnet ned i do? Kan det fungere med en potte? Kanskje potta må stå på rommet hans der han er trygg? Kan dere leke med det å tisse? Måle hvor mye han drikker, og hvor mye som kommer ut. Kanskje du får tak i ph-strips så dere kan måle ph-verdien i tisset? Blir tisset grønt om man spiser spinat, og rødt av tomat? Det går jo også an å bruke kluter til å tisse på, akkurat som tøybleier. Da er det lettere å forstå hvor tisset blir av når det kommer ut, for i papirbleiene forsvinner det jo nermest i løse luften. Kanskje dere kan studere bæsjen litt når dere tar av bæsjebleia? Farge, konsistens. Kaste den i do, flyter den? Og sende den ned sluken i stedet for å kaste den sammen med bleia. Den naturlige leken med tiss og bæsj tror jeg vil hjelpe gutten til å akseptere og forstå sin egen kropp, noe jeg tror kan hjelpe han i tilnermingen til doen. Det er ikke bra å holde seg for lenge. Jeg ville heller oppmuntret han til å tisse i bleia enn å presse han til å tisse på do.
adni Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2007 takk for de bra inlegget her.veldig mange bra tips her ja.har prøvd en del av dem.som bæsjen flyter i do,hva som er skummelt med doen.har potte og doring.krakk til å stå på osv.har lagt håndklær på gulve såm han kan stå på for å nå opp.vist han hvordan han kan holde tissen vist han vil stå å tisse.kjøpt do bok som vi har lest mange ganger.men tror kanskje at vist vi har fått han till å tisse en gang så ville han sett at det ikke er så farlig.er litt sånn forikti med alt nytt.var hysterisk for å få på plaster også så jeg sette det på om natta en gang så han skulle se at det ikke var skummelt eller vont og da var han super stolt da han våkna og såg at det ikke var farlig med plaster.hehe..så jeg vet ikke om jeg skal bare fjerne bleiene helt nå i påska og si at han er så stor at jeg vet han kan få det til.er bare redd for at det blir sånn som nyttårskvelden da han ikke greide det og fikk vont i magen.han gråt og jeg gråt i smug...vil jo bare hjelpe han til å forstå at det ikke er farlig..alle de andre i b.hagen har slutta og derfor tror jeg han holder seg hele dagen.så de andre ikke skal se at han får ny bleie
EvaL Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Du har prøvd å bare ta av han bleie før uten positivt resultat, så hvorfor planlegge å gjøre det igjen allerede nå? Hvorfor ikke la det hele bero noen måneder og vent å se om han ikke kommer på bedre tanker selv når det blir varmere i været? Fortsett med bleier på han en stund til er mitt råd, for han er jo helt klart ikke psykisk moden enda.
adni Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2007 er det noen flere med erfaring på dette punktet tro.er så i tvil om jeg skal ta fra han bleia i påska eller vente til han vil selv.men tror ikke det kommer til å skje før han fyller fire i august i allefall.skal bare tisse i bleia..har satt potta på rommet hans nå da så han må sitte der litt vist han skal få se litt på film på rommet.men bare såvidt han setter rompa neppå før han spretter like fort opp att.har jo hørt at man ikke skal tvinge til noe men kan da ikke skade at jeg f.eks sier at han må sitte der til jeg har telt til tjue.bare så han ser at det ikke er farlig.eller ska man liksom ikke hjelpe litt til i det hele tatt og bare la han styre det sjøl.men synes han nå er så stor at han skjønner veldig godt at tiss og bæsj skal i doen.så føler at det går mye på trass også..har aldri trodd at jeg skulle diskutere et slik tiss og besj tema før jeg fikk barn.heheglad for råd og tips i allefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå