Gå til innhold

Har ikke far rett til permisjon hvis ikke jeg jobber???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hvis ikke jeg har opparbeidet meg permisjonspenger?

Skrevet

Jo, du kan feks. ta ut ferien din mens han har sine permisjonsuker. Det er planen vår, ihvertfall.

Skrevet

Jeg svarte før du la inn det andre vedlegget. Jeg kjenner ikke de reglene så godt i et slikt tilfelle, men har han opparbeidet seg det da?

Skrevet

Nei, han har dessverre ikke det... Du må opparbeide rettigheten, men hvor mye han får utbetalt er etter hans lønn... Har et vennepar der han ikke hadde fått noe permisjon - i det hele tatt!

Skrevet

Tror det er nye regler på dette, om mor går ut i arbeid eller begynner på skole kan far overta permisjonen i like mange prosent som mamma jobber/studerer.. Innen barnet er 3 år. Altså, om du begynner å arbeide 70% kan far ha 30% permisjon eller 50/50 eller han kan overta permisjonen..

Skrevet

Men det du skriver her går jo ikke på opptjening av permisjon???

Skrevet

Jeg er selv på rehabiliteringspenger og mottok engangsstønad på 33 584 kr i høst. Når man ikke jobber, har yrkesrettet attføring eller rehabiliteringspenger, får man ikke fødselspenger (betalt permisjon), men det får man på sykepenger og på dagpenger... Hmmm...!?!!!?

Gullefar jobber mandag til fredag, 8 til 16, hver uke, hele året, betaler skatt og gjør det han skal, MEN har ikke krav på noe annet enn de to lovbestemte ukene i forbindelse med fødselen (som forøvrig arbeidsgiver bestemmer om skal være lønnet eller ulønnet). Dermed var Gullefar hjemme i to uker med lønn (eller egentlig i tre uker, da han tok ut ei uke ferie siden jeg slet vettet av meg med ammingen, som forøvrig endte med å gå til helvete), men får ikke de seks ukene som "alle andre får" til å bli kjent med barnet sitt. Dette fordi jeg har vært og er syk og dermed har endt på rehabiliteringspenger. Straff nå endelig MEG for dette, da, DusteNorge, men ikke mannen min og barnet mitt som ikke har "gjort noe galt"!!!! *sint*

Så, det er beklageligvis sånn i dette pottitlandet vi bor i, ja! Rettferdig?

Skrevet

Kopiert fra mitt forrige innlegg: Når man ikke jobber, har yrkesrettet attføring eller rehabiliteringspenger, får man ikke fødselspenger (betalt permisjon), men det får man på sykepenger og på dagpenger... Hmmm...!?!!!? ---Oi! Ser at det ble utrolig dårlig formulert, dette. Jeg prøver igjen:

Hvis man

a) ikke jobber

B) har yrkesrettet attføring eller

c) har rehabiliteringspenger

får man IKKE fødselspenger, men det får man hvis man har sykepenger eller dagpenger. -Sånn! DA er det vel mer forståelig, håper jeg. ;o)

Skrevet

Hvis du går ut i jobb eller fulltidsstudier kan dere gjøre hva dere vil med permisjonen. Jeg har ikke opparbeidet meg permisjonspoeng (er det det det heter? har ikke jobbet før jeg fikk barn) da jeg var i fultidsstudier. Sambo tok imidlertid hele permisjonen. Dvs at jeg ikke har hatt noe permisjon utenom de første 6 ukene som er forbehodt mor. Tulla ble " tilfeldigvis" født rett før sommerferien i studiene, og det førte til at vi hadde to deilige mnder sammen alle tre. Og så begynte jeg å studere igjen i høst.

Men sånn går det altså an at far er hjemme. Hvis du begynner å jobbe. Men siden du har fått utbetalt engangsstønad, mister far rett til tilsvarende antall uker som den ville betalt. (har ikke krav på de 5 eller 6 ukene far vanligvis har).

Skrevet

Dersom du er i fulltidsstudier har man opptjent permisjon:) Men får ikke lønn på samme måten, så det er annerledes:) Da kan far ta permisjon! Men som hun over skriver: Dersom man en av tre, får ikek far noe...

Dersom ikek det er nye regler.Men de skal være gangske nye for de som undersøkte hadde termin i beg av mars i år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...