Firegullsmamma Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 Vi vurderer å få au pair. Noen som har erfaring med det? Orker ikke tanken på å styre med dagmamma nå. Har ikke fått barnehageplass til minstejenta. Dere med erfaring, hva er fordelene og hva er bakdelene etter deres mening?
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Hei, gikk paa skole med en som var au pair. Og inntrykket jeg har var at det er en del fordeler avhengig av hva du krever av personen ogsaa.. Fordeler: Du har noen der 24 t i doegnet De blir godt kjent med barna hjelp til husarbeid og andre oppgaver (om det er inkludert i avtalen du lager) Bakdeler: Barna kan bli godt knyttet til en person som forlater dem etter en stund Har du plass i huset (boforhold til au pairen) Og saa vet jeg ikke hvordan det er med loenn og forsikringer etc??
yo mother-til 4 Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Vi har hatt 2 au-pairer. Den første i 6 måneder (fra Estland), og den andre i 1 år (fra Russland). Det har fungert greit i forhold til barna,men litt mer slitsomt for oss voksne. Du må være innstilt på å få et nytt familiemedlem som skal være rundt dere 24 timer i døgnet. Vi har 4 barn, men hadde bare au-pair til det ene barnet på 2 år. Hun første vi hadde snakket veldig lite engelsk, hun begynte på norskkurs, men det gikk ganske trått. VI følte at det ble dårlig kommunikasjon til tider, og det var slitsomt. Ellers så var hun en veldig flink og rolig jente, hadde masse tålmodighet med barna og lekte mye med dem. Hun var veldig lite sosial utenom familien, så det ble til at hun var med oss over alt. Hun var så ung (bare 20), så hun kalte oss mamma og pappa. hehe (vi var 34). Hun andre var 30, lærte norsk kjempefort, men var heller lat i forhold til jobben. Gjorde absolutt det hun skulle med barnet. Lekte og tok henne med på tur o.s.v., men det var også det. Hun hjalp aldri til med noe i huset. Spesielt jeg irriterte meg endel over det. Vi er 6 i familien fra før, og hun kom til duk og dekket bord hver dag, fikk vasket klærne sine o.s.v. Hun var veldig sosial og fikk fort venner. Det ble mer og mer av hennes egne aktiviteter som ble prioritert. Vi hadde eget rom til dem, med egen inngang til bad. Hun første var mer eller mindre på rommet hele tiden når hun ikke jobbet. Hun andre løp ut døren så snart hun fikk 5 min. fri, eller så satt hun seg i sofaen i stuen med oss. Ikke spesielt kjekt når vi voksne kun har tid til hverandre om kvelden etter at barna har lagt seg. (hun hadde både tv og pc med internett på rommet sitt) De jobbet stort sett 5-6 timer for dagen og fri i helgene. Jeg var hjemme i svangerskapspermisjon halvveis uti perioden til hun andre, og da gikk vi hverandre litt på nervene tror jeg. Har aldri hatt noen uoverensstemmelser, men det slet å aldri få være alene. så konklusjonen min er: fordeler: Stabil og kjent barnepasser som blir glad i barnet og som kan tilføre familien nye impulser og fortelle om sin kultur, språk o.s.v. barnet blir flink i språk og til å tolke ulike dialekter/aksenter (selv om datteren vår sa JOS til juice i noen måneder:-) Du slipper å vekke barnet om morgenen og dra ut til barnehage i all slags vær, det blir rolig, trygt og forutsigbart. En fordel også å ha med litt husarbeid i kontrakten (der var vi altfor naive) Hvis du har rett på kontantstøtte svarer det seg økonomisk. ulemper: Lite privatliv for de voksne, litt ekstra utgifter til mat må man regne med. (vi betalte dem 3.500 i måneden + busskort og norskkurs + bøker). Et lite tips. Prøv å få tak i au-pair via noen kjente, eller noen eksisterende au-pairer. Det er utrolig viktig å få en som man kan stole på i forhold til barn/hus/eiendeler, særlig når man skal bo under samme tak. Prøv å få attester, snakk med/skriv mail med au-pairen på forhånd så begge parter vet hva som er forventet av en. Praktiske detaljer: Dersom au-pairen kommer i januar kan hun/han få frikort med en gang og slipper å skatte, men dersom hun/han kommer midt i året må de skatte av inntekten. (ca 20 prosent). Dette får de så tilbake på skatten året etter. Du må gi beskjed til politiet innen 3 dager etter at de har ankommet landet/levere ferdig utfylt kontrakt (kan lastes ned på UDI sine sider) Du må også melde om flytting til ligningskontor og søke om skattekort. Det er lettere å få en au-pair fra et EU land, da slipper du hele visum-problematikken. Blelangt dette her, men håper du har fått lit info:-) Lykke til med valget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå