Gå til innhold

Hadde du brydd deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i tomannsbolig. Naboen har soverom rett under vårt. Han er veldig syk, og har vært det siden han ble født (er vel 30 nå).

Han sitter i rullestol som han styrer med munnen, det er med andre ord ille. Vi hører at han legger seg i firetida på natta. Da regner vi med at han må sove lenge for å bli uthvilt.

Så kommer problemet da. Hittil har jeg vært veldig opptatt av at ikke han skal våkne av at barnet vårt gråter, enten på natta eller på morgenen. Synes synd på han, og vil ikke at livet hans skal være verre enn nødvendig. Babyen våkner en del om natta, og da blir det til at jeg må putte puppen i munnen på h*n for at det skal bli stille. Det hadde vært bedre å lære h*n å sovne igjen av seg selv, men da blir det litt gråting.

Vi har også begynt å legge h*n for formiddagslur på soverommet, og det går ikke alltid så stille for seg. Det er i 11-12 tiden. Nå har jeg begynt å bli så lei av å bekymre meg for "bråket" vårt, og det er litt hemmende. Vil jo at h*n skal lære å sove ordentlig nå, uten pupp.

Har jeg rett til å tenke at han må tåle barnegråt? Han bor jo tross alt i en flermannsbolig, og folk får da barn! Hadde han vært avhengig av absolutt stillhet på natten, måtte han vel skaffet seg en enebolig? Eller omsorgsbolig? Han har jo pleiere hos seg døgnet rundt uansett, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor han bor her.

Vil ikke snakke med han om dette, så det er ikke et alternativ.

Hadde du brydd deg, hvis det var dere som "bråkte"? Han bråker jo masse på dagen, og utover natta til han legger seg. Men vi har lagt merke til at de der nede skrur opp lyden noe voldsomt når babyen gråter, så at det irriterer han, er det ingen tvil om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vel tenkt litt på det, men jeg hadde ikke brydd meg så mye som du gjør nei! Greit nok at dere tar litt hensyn, men dere skal jo bo og leve der dere å! .. å som du sier, så hadde han sikkert bodd i enebolig hvis han må ha det musestille.

Skrevet

Takk for svar. Flere?

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke brydd meg så mye om det egentlig. Kanhende han synes det er helt greit og i 11-12 tiden kan ingen kreve total stillhet. HVis han forventer total stillhet må han i så fall si fra til dere så kan dere finne en løsning, men hensynet blir nødt til å gå begge veier selv om han sitter i rullestol...

Skrevet

Nei, det var det som plutselig gikk opp for meg. Han kan ikke forvente det skal være stille i 11-12 tida, det er ingen som har sagt at han må legge seg klokka 4 på natta. Men det er litt verre med hyling på natterstid. Hvis vi skal få orden på nettene, kommer vi ikke utenom litt hyling altså.

Han er forresten typen som ikke sier fra om noe. Moren hans kom på døra en dag og klagde over at leil. hans ble røyklagt hver gang vi fyra i ovnen, og sånn hadde det vært i over et år. Da kunne de sagt fra tidligere da, så hadde han sluppet det! Det var jo ordnet på en halvtime.

Så formiddagene skal jeg slutte helt å bekymre meg for. Men er det akseptabelt å la han våkne masse på natta, eller må jeg bare fortsette med pupp-i-munn så fort det kommer en lyd? Det skal sies at vi kan bytte soverom til et i etg over, men det blir veldig tungvint for oss. Skummel trapp å bære småen i, og lengre unna badet.

Skrevet

Nei,jeg ville gjort det som føles riktig i forhold til ungen, ingen andre, dag som natt. Alle vet at dere ikke kan skru av og på lyd og humør på ungen. så kan du kanskje si om du møter på ham tilfeldigvis utenfor leilighetene " Håper ikke skrikingen holder deg våken/plager deg?"

Skrevet

Det vil jo bli roligere for alle når barnet deres har fått gode natt-rutiner... så fr man heller finne seg i litt prakk og bråk akkruat mens rutinene etableres :) Du kan ikke bruke puppen som lyddemper i all evighet heller...

Skrevet

jeg hadde ikke brydd meg,må jo regne med litt når man bor sånn!Og det er jo "jverdagslyder" det må være lov!Hadde vært noe annet enn om dere dreiv å sagde gjennom veggen med motorsag sent på kvelden f.eks!Satt veldig på spissen da,men naboen min gjorde det i går ja..

Skrevet

Syntes da dere har tatt hensyn nok jeg, må jo bare regne med litt lyd fra en baby også da når man bor sånn. Så syntes ikke du skal bekymre deg om det jeg........ Koz dere masse....

Skrevet

Nei, jeg kan jo ikke det. Sant som dere sier. Da skal jeg gi mer f* fra nå av. Jeg har bare sett han ute et par ganger på 2,5 år, så jeg tror ikke jeg kommer til å møte han.

Tillab og lille Embla: Neida, han er ikke våken hele natten. Han legger seg i 4-tida.

Takk for alle svar!

Skrevet

For det første så kan han sove om natta og ikke hele dagen, så når det er dagen hadde jeg kke brydd meg. Er det ikke gjengs at det skal være ro fra 23-07 i blokker o.l?? Men babygråt er ikke bråk, men så klart man gjør så godt man kan for ro om natten. Likevel skal du kunne avvenne ungen din med pupp som andre. Hensyn er greit, men å leve på tå og hev for andre er ikke rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...