Gå til innhold

Skjult konkuranse om å ha tidlig utviklede barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har et barn som er noen mnd eldre enn mitt barn. De er av samme kjønn. Ofte når vi er sammen kommer det spørsmål om hvor lang mitt barn er, hvilken str på klær h#n bruker. Dersom hun ser at mitt barn ikke er så flink i noe blir dette kommentert med en gang etterfulgt av hvor flink hennes barn er til akkurat det.

Mitt barn ligger helt på normalen i utvikling, men har ikke vært tidlig ute i motorisk utvikling. Han har derimot et godt utvikler språk.

Syns det er slitsomt å møtes med barna og har i den senere tid ofte foreslått å gå på kafe uten barn bare for å slippe å høre om hvor flink barnet hennes er.

Det er fint å være stolt av sitt barn, men det blir litt mye sammenlikning. Er det flere som har opplevet det samme som meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er helt vanlig, synes hele tiden at vi sammenligner unger. Jeg ble bestandig litt stresset før, for da tenkte jeg at jeg ikke har lært han sånn og sånn, og at nei, nå er han seint utviklet på det området. Har prøvd å legge det litt av meg nå. Blir bare usikker og lei av å ha det sånn.

Hadde også tenkt før jeg fikk barn at jeg ikke skal bli en sånn som skal fortelle alle rundt meg om alle små detaljer han gjør. Det er faktisk veldig lite interessant å høre om for andre. Selv om for meg er det kjempespennende, og jeg kunne ha snakket om han i timesvis....

Vi er jo stolte av barna våre, men hvis det blir sånn at man hele tiden skal hevde sitt eget barn som best, da blir det bare slitsomt. Og ja, har absolutt opplevd det samme som deg. Veldig kjedelig.

Skrevet

Hva med å le litt av venninnen din - kanskje litt ekstra høyt forand henne også. Rist litt på hodet og si som det er: Når de begge begynner i først klasse er det ingen som skiller seg ut. Klart du ikke vil at noen skal "mobbe" sønnen din.

Skrevet

Tenker ikke slik jeg. Barn utvikler seg på forskjellige stadier til forskjellige tider, og selv tror jeg mye er hva foreldrene syns er viktig.

Har en sønn som er flink å snakke, og i barnehagen hans er det en gutt som er noen måneder yngre enn han som er kjempeflink med ball. Pappan til gutten spiller fotball og vi har tydeligvis hadd tale som første prioritet her hjemme!

Synes det er gøy å se forskjellen, men tviler ikke en dag på at min gutt kommer til å bli like flink med ball når han blir større og gutten i barnehagen blir like flink til å snakke!

Barn er så forskjellige og utvikler seg så forskjellig at det blir for dumt å samenligne de for hvem som er flinkest på samme utviklingsområde uten å tenke at de ikke vil ha kommet like langt og at det faktisk er det som er normalt.

Jeg tror ingen barn utvikler seg helt likt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...