Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Da vi var på 6-ukerskontoll med lillegutt kommenterte helsesøster at han hadde en mongolsk flekk på ryggen. En rund liten blålig flekk helt nederst på ryggen. Da hun sa at han hadde en blå flekk på ryggen stivna jeg helt. "Hærregud" tenkte jeg. "Har jeg klypi gutten.."

Men dette var vanlig på spedbarn med asiatisk og etninsk opprinnelse. Vi er ingen av delene så jeg ble litt rar inni meg da hun fortalte det. Men vet at det langt uti er sigøynerblod.

Er det flere som har opplevd fenomenet på sine barn og vet noe om det?

Helsesøster sa at vi møtte følge med å se at den ikke ble noe større. Jeg hadde ikke lagt så mye merke til flekken. Han ligger så sjeldent på magen på stellebordet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillejenta mi er fodt med det. hun er halvt afrikansk og halvt norsk... hun er veldig lys i huden, bare litt gylden, men paa rompa er hun morkere og det kan se ut som om jeg har slaat henne om man ikke viste bedre :)

Skrevet

Jepp. Min niese har litt kinesisk blod i seg og har denne flekken øverst på rumpa.

Skrevet

helt vanlig, og den forsvinner:)

Skrevet

Jeg har opplevd masse av det på de adobtivbarna jeg har jobbet med. Hun ene moren sa første gang jeg møtte dem at "jeg må vise deg ryggen hans med en gang, så du ikke tror jeg misshandler gutten" Masse blåmerkelignende flekker ....huff og hihi

De går bort etterhvert.

Skrevet

Synes bare det er så rart siden både meg og faren verken er av asiatisk, afrikansk eller etninsk opprinnelse...

Skrevet

Martin har det også, men vi forventa det da siden faren er halvt indisk. Men de på føden ble fryktelig overraska da og skulle ha barnelegen å se på "blåflekkene" hans som de sa det var.

De forsvinner vel før skolealder mener jeg å ha hørt.

Skrevet

Snuppa her har det også. Helt blå øverst i rumpesprekken. Har hørt at det stammer fra latin-pg søramerika jeg... men hvis det heter mongolsk flekk, så er det vel kanskje ikke det.

Ingen på sykehus/hs har påpekt det noensinne, og ikke har jeg husket å spørre/si fra når vi har vært der heller... Snuppa er nå 1 år, og den er minst like synlig.

Ingen her er heller etniske- bortsett fra at jeg har hørt at det visstnok er signøynerblod langt bak i min familie også...

Skrevet

Jeg er halvt asiat og hadde det når jeg var liten. Frøkna har også fått den. Min er borte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...