Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei pga nedtrykket skal de på mandag sjekket livmorhalsen min.

Jeg gruer meg skikkelig og lurer på to ting:

1. HVA gjør legen når dette skal sjekkes, og er det ubehagelig? Jeg HATER gu... bare tanken..

2. Hvis det viser seg at jeg har for kort livmorhals, hva betyr dette da? At jeg kommer til å miste dem? Garantert premature? Må jeg ligge stille i 4 mnd...hva skjer da liksom, jeg er jo bare 18 uker!

Er det fler som hadde nedtrykket (når de går) i uke 18 og opplevde at livmorhalsen var helt FIN???

Gruer meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært til kontroll for å sjekke livmorhalsen pga nedtrykk og kynnere. Jeg er nå i uke 22 + 1. En sånn kontroll er bare som en vanlig GU med ultralyd. Ikke noe mer ubehagelig enn en vanlig undersøkelse. Har man for kort livmorhals kan det bety at man må ta det mer med ro, og evt om det blir behov, ligge deler av svangerskapet. Men man kontrolleres nøye ifht om livmorhalsen åpnes. Ikke uvanlig å få noen uker for tidlig,men det finnes ikke lengre noen dokumentasjon om at kort livmorhals fører til prematur fødsel. Jeg fikk bare beskjed om at jeg kunne føde 2-3 uker før termin. Du skal se at det der går helt greit, man får så god oppfølging at det sjeldent er noe problem. Jeg føler meg iallefall veldig trygg og godt ivaretatt. Har du fjernet deler av livmorhalsen?

Skrevet

Nei, har ikke fjernet noe, men venter tvillinger. Derfor må jeg ta innvendig ul og utvendig fast hver 14.dag. Men har aldri vært gravid før så man vet jo aldri hvordan anatomien min på livmorhalsen er i utgangspunktet..

Har kjent dette nedtrykket i flere uker og har gått utifra at det var normalt, men når jeg ringt jordmor for å spørre for sikkerhets skyld og hun svarte at da måtte vi sjekke det litt nærmere ble jeg plutselig redd...

Er mye redd etter at jeg fikk vite det er tvillinger der inne og risikosvangerskap osv, men prøver å ta det med ro. :)

Bare det at fantasien min løper lett løpsk når jeg får sånne beskjeder og nå begynte jeg å tenke at kanskje alt gåri vasken.. men jeg får uansett svar på mandag! :)

Skrevet

Vil bare si det at når man venter tvillinger så sjekker de livmorhalsen i uke 18, 21, 24, 28 osv uansett på ALLE.... etter disse ukene så blir det oftere... Jeg hadde tvillinger i imagen, bare en som lever der inne nå, men jeg får lik oppfølging som alle andre med tvillinger i magen.... føler det er litt trygt jeg.. ofte kontroller, også får jeg jo se gullgutten mange ganger før han kommer til verden ;o)

er IKKE vondt med livmorhals undersøkelsen hvertfall.. hvis du har hatt innvendig ul noengang, så er dette det samme, bare at nå sjekker de jo bare livmorhalsen da...

ikke gru deg du ;)

lykke til...

Skrevet

Hei takk for svar. Gruer meg mest i tillfellle de finner noe galt enten med tvillingene (de deler morkake) eller om livmorhalsen min er for kort...er bare 18 uker på vei, virker ikke bra om den er forkortet allerede..

Har du følt mye sånn nedtrykk? Det er det som er problemet mitt de siste ukene, er derfor de starter invendig UL allerde nå, skulle egentlig vente med de innvendig til uke 20,

Utrolig trist å høre at bare en lever. Hos meg blir det enten begge eller ingen som overlever siden de deler ytre fostersekk...snufs..

Huff så mye styr med tvillinggraviditet! Jeg vil ikke ligge hele dagen! Jeg vil ut i sola og være bekymringsfri sånn som jeg var før jeg fikk vite at det var to magen!!! hehe..

Skrevet

Jeg vil tro alt står bra til med de små der inne nå når du har kommet så langt Phiphi... du har sikkert vært på ul før og sett at alt var bra.. da skal det mye til at noe er galt nå... men kan jo hende du må holde deg veldig i ro frem til fødselen da.. er jo en fare der for å føde for tidlig....

blir spennende å se om livmorhalsen din har blitt noe kortere.. er jo ikke sikkert selvom du har følt litt nedtrykk... har kjent litt av det selv, og min er fortsatt lang og fin ;) hehe.....

er mye styr ja når man bærer på to, men hold ut og prøv å slapp mest mulig av...

er undersøkelsen i dag eller??

masse lykke til ;)

Skrevet

Nei undersøkelsen er på mandag, jeg skal gi rapport! Glad for å høre at du også har kjent nedtrykk, men at du allikevel hadde fin livmorhals! Hvor langt er du på vei?

:)

Skrevet

Ja du må si ifra hvordan det går på mandag ;)

Jeg er 22 uker på vei....

skal følge med å se etter rapport her .. ha en fin helg.. slapp av og kos deg ;o)

Skrevet

jeg har bare en i magen in, men har kjent en del nedtrykk. Visste ikke at dette hadde noe å si jeg, så jeg har aldri nevnt dette for JM eller lege... Men jeg har uansett vært på måling av livmorhals 3 ganger de siste 5 ukene og sist kontroll sa de at livmorhalsen er kjempefin,. Den varierer mellom 3,5-4 cm hver gang,

Dette går nok veldig bra skal du se:)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...