Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Er det noen fler som har hørt om det? jeg og min kjære "giftet" oss når vi først ble sammen, siden han ber 5ganger om dagen og er en ordentlig muslim. Det betyr ikke så mye for meg, men vi måtte gjøre det sånn at vi kunne være sammen på en "halal" måte hvis dere skjønner hva jeg mener... Noen fler som har hørt om det eller er det?
Bellinda Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Jupp.... Ganske vanlig, tror jeg, å gjøre det slik. Min mor ser på det som en forlovelse, sånn at man kan bli kjent, og så gifter man seg på tinghuset eller i en moske med vigselsrett etterpå. Jeg og exen min gjorde det slik, vi bodde ikke sammen før nesten ett år etter at vi gjorde nikah, og giftet oss på tinghuset to år etter nikah, da jeg var gravid. Vi ble skilt, og da jeg giftet meg på nytt, gjorde vi det og slik. Vi hadde ikke møttes før vi giftet oss engang, for å være sikre på at vi ikke gjorde noe haram. Men vi er begge to praktiserende muslimer, og vi kjente hverandre fra MSN og chat. Hadde vi bodd i samme by, derimot, så hadde vi helt sikkert møttes ett par ganger før vi giftet oss. Vi sendte bare inn papirene i ettertid, via moskeen og er nå lovlig gift
Bellinda Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Sånn "for the record" min mor er ikke muslim. I muslimske land er dette også vanlig, forsåvidt, men man drøyer det ikke så lenge mellom nikah og det offentlige ekteskapet, bare ett par uker eller noe, som regel.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Det SKAL være en eller annen form for offentliggjøring etter at ekteskapet er inngått (vanligvis blir dette gjort med feiring).. Det er ikke bra med hemmelige ekteskap. Står masse om dette i Hadith. En annen ting, synes å forstå slik jeg leser et par av disse innleggene at den norske partneren i et eller flere av disse tilfellene IKKE ser på dette som et skikkelig ekteskap.. Da kan det umulig ses på som et halal ekteskap under noen omstendigheter...
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Har egentlig aldri hørt om det jeg. Bare venninner som er gift, altså nikah, men ikke registrert det noen sted.
Bellinda Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Nå vet ikke jeg, men intensjonen teller mest for muslimer. Føler muslimen at det er ett "ekte ekteskap", teller jo det mest, ikke hva den ikke-muslimske part i ett slikt ekteskap, tenker, vil jeg tro. Jeg er dog ingen lærd, og kan godt grave litt i noen fatwaer og se om jeg finner noe om det. Ekteskap skal og må offentliggjøres. Det gjør man selvsagt selv om man bare gifter seg i moskeen. Man har jo Walima (festen/"wedding reception" på engelsk...) etterpå, og det er jo en slags offentliggjøring. Nå har jeg aldri vært ikke-muslim i ett ekteskap med en muslim, så jeg vet egentlig ikke hva jeg hadde følt om "kjæresten" min ville gifte seg i moskeen for å være sammen. For meg og min mann var det utelukket å ha så veldig utstrakt kontakt før vi var gifte ovenfor Gud, for å si det slik. Nå er vel vi muligens strengere enn gjennomsnittet kanskje, men noe mer enn møter på cafe / i full offentlighet / moskeen var ikke på tale for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå