Gå til innhold

Rettigheter/Far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Hvordan er fars rettigheter når mor bestemmer seg for å flytte ett stykke unna til en annen kommune??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva slags rettigheter du tenker på? Du har jo rett på samvær med barnet. Og så er det jo barnets alder det kommer an på, og om begge er oppegående personer. Om det er mulig kan du ha rett på 50/50, men da bør dere bor nær hverandre sånn at barnet kan gå i same barnehage/skole. Men det er jo kommt nye regler som skal være med på å gjøre det lettere for mannen å delta i barnets liv.

Skrevet

Mor kan ikke flytte uten at far er enig dersom foreldrene har felles foreldreansvar. Hvis ikke kan mor flytte til Australia for den del, uten at far har noe å si. Barnet har ellers rett til samvær med begge foreldrene, og hvor ofte dette vil være avhenger av avstand og alder på barnet, samt foreldrenes arbeidssituasjon.

Til deg over, 50/50 er ikke noe man har krav på, det er noe foreldrene blir ENIGE om, og er ellers ikke gjennomførbart dersom man ikke bor innenfor samme skolekrets, er venner og samarbeider bra. 50/50 er heller ikke anbefalt for barn under 7 år, og retten kan aldri dømme det. Nettopp fordi at kommer man i retten er ikke foreldrene verken venner eller flinke til å samarbeide lengre, og det vil det ikke gavne barnet å bo i en krigssone....

Skrevet

Du tar feil. Dersom mor har hovedansvaret kan hun flytte fritt innen Norge, men ikke til utlandet.Dersom far mener at det vil være til skade for barnet kan han gå til sak for å få hovedomsorgen.

Alt av fordeling av barna etter brudd er noe foreldrene blir enige om, men retten dømmer ikke 50/50. Denne ordningen anbefales ikke for barn under 2-3 år, ikke 7. Forøvrig er det mange ting som skal ligge til rette for at denne ordningen skal fungere tilfredsstillende for barnet, bl.a at man bor nært og samarbeider bra.

Skrevet

Siden det var meg som skreiv over deg så vet jeg at man ikke har krav på 50/50, men om man bor nær nok og mannen vil ha det så er sjansene store for at mannen kan vinne fram i retten og få hovedomsorgen om moren nekter han det. Vet dette fordi det er noen som har vært i liknende situasjon. Kommer selvsagt også an på om begge er oppegående el. ikke. At delt bosted ikke er anbefalt for barn under 3 år vet jeg også. Men som ei under skriver "samarbeider man godt ser jeg ingen grunn for at man ikke kan ha delt bosted om forholdene ligg til rette for det, som samme barnehage/skole, same vennekrets osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...