Gå til innhold

Noen her som røyker?


Mamma TB

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om noen av dere røyker. Er sikker på mangen synes jeg er forferdelig som ikke helt får til å slutte,har klart å trappe ned på røykingen.Så det blir ikke så mye da! Men hvor stor er faren for barnet med røyking under svangerskapet? Vil slutte, har tidligere sagt at den dagen testen e positive skal jeg slutte å røyke,men det var lettere sagt en gjort! Er det bare jeg som er så svak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri røykt, annet enn noen klønete forsøk bak garasjen i tenårene.

Jeg synes du allerede er godt i gang ved at du har klart å trappe ned på røykinga, det er et fint første skritt. Har stor forståelse for at det ikke er lett.

Har lest litt i boka "på vei" av Gro Nylander, der står det litt om om hvilken risiko røyking har for den gravide røyker, hva som skjer med barnet og litt om at de positive konsekvensene av å slutte å røyke.

 

Jeg kan godt skrive litt om det her, hvis du har lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, men jeg snusa masse helt frem til jeg testa positivt. Da slutta jeg på flekken....men det var et helvete!! Jeg leste på nettet om snusing og graviditet at det ikke var bra for forsteret i det hele tatt...hvertfall ikke i begynnelsen når alle "viktige" ting og tang blir laget .... Jeg vet det ikke er gøy å lese at jeg slutta på dagen...for nikotinslave det har jeg vært lenge (begynte å snuse da jeg slutta å røyke)....men jeg vil råde deg til å prøve... Det er spesielt viktig nå helt i begynnelsen av svangerskapet hvertfall.....(Må ha et lass med lacryl og ifa og tyggis og drops og sånt for hånd....så hjelper det litt hvertfall... Jeg snusa knott i en hel uke..hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyka helt frem til jeg tok testen og den viste positivt. Slutta på dagen, er veldig stolt av det. Og du skal være stolt av at du har greid å trappe ned, alt hjelper. Det er ikke enkelt og slutte, men tanken på barnet i magen som krymper seg ved hvert trekk kan kanskje hjelpe. Lykke til. Og husk alt hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg driver å prøver å trappe ned jeg også. Er ikke lett.....Jeg røkte da jeg gikk med nr 2 også, trappet ned han er i dag 13 år og veldig frisk. Mens jeg ikke røkte med nr 1 og hun er veldig astmatisk så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro...Jeg skal i hvertfall prøve å slutte, men dette svangerskapet er ikke akkurat planlagt så jeg får komme meg over sjokket med attpåkladden først. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for medforståelse det satte jeg virkelig pris på. Synes jeg går me konstant dårlig samvittighet fordi tankene surrer rundt i hode på meg hver gang jeg har lyst å ta ein røyk. Når jeg først da blir så sint og svak ender det muligens opp med en røyk. Etter på blir jeg virkelig lei meg. Men i og m at jeg jobber kun netter har jeg nå trappet så langt ned at det blir en røyk om dagen og en om natten. kanskje to....men det er ikke bra nok det heller for nikotinet blir inne hos embr. i flere timer etterpå. Så jeg håper du virkelig kan skrive litt om det og kanskje hjelpe meg?

God klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg klippet inn tekst fra en artikkel på nettet hvor Overlege Gro Nylander ble intervjuet, tok bare med det om røyking.

Det kan kanskje være motiverende for å slutte tidlig at hun sier:

"Røykestopp tidlig i graviditeten reduserer all senere røykerelatert risiko."

 

 

 

"- Å stumpe røyken er noe av det viktigste den gravide kan gjøre for å gi fosteret et godt liv mens det oppholder seg i livmoren. Men vi opplever igjen og igjen at kvinnen vil gjøre hva som helst til beste for fosteret – unntatt å slutte å røyke.

 

Gro Nylander er opptatt av at helsepersonell må unngå fordømmelse og heller gi kvinnen omsorgsfull hjelp til å slutte med røyking. Det hender dessverre at helsepersonell gir opp, gidder ikke å bruke krefter på det, synes folk får ta ansvar selv.

 

- Forskning viser at det nytter at man bryr seg. Vi må ta opp røykeproblemet igjen og igjen, men ikke på en slik måte at pasienten begynner å lyve. Da er lite vunnet. Vi må gjøre det klart at kvinner som får komplikasjoner, ikke er dårlige mødre. Og at røykere ikke er mindre kjærlige foreldre. Men at de har bare en vane som er uheldig for barnet, som de trenger hjelp til å forandre.

 

Hun synes det er gledelig at det har vært en reduksjon i antall gravide røykere det siste tiåret, takket være innsats fra mange hold, ikke minst de gravide selv. - Men fortsatt røyker omtrent en av fem gravide. Hver eneste en av dem er en for mye.

 

Skadevirkninger

Noen av røykingens skadevirkninger for det lille fosteret: Morkaken får dårligere blodsirkulasjon slik at det fraktes mindre næring og oksygen til fosteret. Blodet frakter karbondioksid som sperrer for transporten av oksygen. Røykere får oftere blødninger, infeksjoner og for tidlig fostervannsavgang. Morkaken løsner lettere slik at barnet ikke kan klare seg videre i livmoren. Barnet er ofte veksthemmet med lav fødselsvekt, og har økt risiko for å dø i tiden rundt fødselen.

 

Nylander påpeker at skadevirkningene er doseavhengige. Jo mindre du røyker, desto lavere risiko. Litt røyking er bedre enn mye, selv om målet er null. Røykestopp tidlig i graviditeten reduserer all senere røykerelatert risiko. Allerede åtte timer etter at du har stumpet røyken er det normal oksygenmengde i blodet som fosteret får næring fra.

 

- De aller fleste som røyker, vet at det er uheldig. Kunnskap er nødvendig for å øke motivasjonen, men det er ikke nok. ”Omsorg og kjærlighet i stedet for fordømmelse”, svarte en pasient da jeg spurte om hva hun selv trodde kunne få henne til å slutte.

 

”Fra kamp til seier” kaller Nylander solskinnshistorien om den sterkt nikotinavhengige pasienten som klarte å slutte. Hjelpemidlene var nikotinplaster som etter hvert ble byttet ut med nikotintyggegummi og ”kjærlighet-på-pinne” i nattbordskuffen til bruk i tilfeller da hun plutselig kunne bli desperat. Hun stumpet røyken for godt og fikk med seg mannen sin på røykeslutt. For å forhindre tilbakefall satset hun på røykfrie aktiviteter og hadde alltid mye frukt, grønt og yndlingsmat tilgjengelig. Tyggis, tannpirkere og håndarbeid og en syklubb med venninner som ikke røkte, var andre hjelpemidler."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...