Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å dele på permisjonen og samtidig amme?

Kan man amme bare deler av dagen?

Føler meg helt grønn, for foreløpig er jeg jo bare gravid, men samtidig må man jo ta stilling til fordeling av permisjon før man vet hvordan det egentlig er å være hjemme og ha omsorgen for et lite barn.

Tenkte kanskje det ville passe å være hjemme på fulltid 5-6 måneder, deretter 50% i en periode før det blir 100% igjen.

Hvis man jobber 50%, er det da lurest med halve dager, hele dager?

Og hva er best for den lille?

Glad for tips og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om tidskonto eller noe sånt hadde vært noe for dere. Hør med de på trygdekontoret hva det er. Be om et møte med en saksbehandler, sånn at vedkommende har tid til å sette seg ned og svare på spørsmålene deres.

I tillegg så har du krav på fri en time per dag når du ammer. Om det er betalt eller ei, kommer an på avtalene ved arbeidsplassen din. Dette skal arbeidsgiver egentlig ha kunnskaper om, men det er nok best å snakke med fagforeningen din - for da får du mest sannsynlig det mest korrekte svaret.

Selv jobber jeg nå 60 %. Jobber fullt to dager i uka på dagtid, og hver tredje helg har jeg vakter i en bolig. Dette føler jeg er en veldig grei arbeidsfordeling for oss, for da har jeg mange flere fulle dager sammen med tulla vår. De dagene jeg kun har noen møter på jobben, så føler jeg er mer stressende enn de dagene jeg har en full dag på jobb. Ut i fra min erfaring, vil jeg anbefale deg å jobbe fulle dager de dagene du er på jobb, så får du flere fulle fridager sammen med babyen din.

En annen ting jeg vil anbefale deg å tenke på, er hvor lenge du vil fullamme. Vil du fullamme i seks måneder, så er det kanskje greit om du har permisjon til babyen er kanskje syv måneder - sånn at dere får litt god tid til å venne han/henne til annen mat før du er borte i flere timer av gangen noen dager innimellom. Dette er også kanskje et argument for å jobbe kortere dager, men jobbe hver dag... Ikke lett det her. Dere må nok tenke litt og finne ut hva dere tror er den greieste løsningen for dere :-)

Lykke til videre i svangerskapet og med fødselen!!!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Å jobbe noen fulle dager i uka er kanskje ikke så dumt, men jeg antar at det da kanskje er "teknisk" vanskelig å amme en dag og kun morgen og kveld neste?

Eller kan man bare amme morgen og kveld og flaskemat og grøt resten av dagen når barna for eksempel er 6-7 måneder?

Har krav på 1 time ammefri med lønn, men da må jo en del praktisk organiseres.

Skrevet

Vet at mange opplever at etter en stund med jobbing, så lærer kroppen forskjell på dagene med og uten mye amming på dagtid.

Ammefri kan også brukes til pumping i arbeidstiden, så blir du kompis med pumpa så er det også en løsning :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...