Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å dele på permisjonen og samtidig amme?

Kan man amme bare deler av dagen?

Føler meg helt grønn, for foreløpig er jeg jo bare gravid, men samtidig må man jo ta stilling til fordeling av permisjon før man vet hvordan det egentlig er å være hjemme og ha omsorgen for et lite barn.

Tenkte kanskje det ville passe å være hjemme på fulltid 5-6 måneder, deretter 50% i en periode før det blir 100% igjen.

Hvis man jobber 50%, er det da lurest med halve dager, hele dager?

Og hva er best for den lille?

Glad for tips og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det ikke vært noe tema, fordi mannen min tjener så mye mer enn meg. Så jeg har tatt perm, og han har fått sine 4(i2002) og 5 uker(i 2006/2007)

Men du har vel krav på ammefri, dvs at pappa`n kommer på jobben med babyen og du ammer.

Tror det er en time pr, dag.

Det er veldig deilig å være hjemme i permisjon, og jeg er glad for at det er økonomien som har bestemt det for oss. Så ble det ikke noen diskusjon....

Skrevet

Vi har ikke diskutert det enda, men jeg synes nå mannen burde få sjansen til å ta mer enn "fedrekvoten" hvis han vil. Tror også kanskje flere kvinner ville hatt høyere lønn hvis flere menn var mer hjemme med små barn. Det kan faktisk også økonomisk lønne seg/være det samme at den som tjener mest er hjemme fordi det kan gi mer foreldrepenger og kanskje til og med arbeidsgiver betaler mellomlegget mellom maks fra staten og faktisk lønn.

Men egentlig lurte jeg på om det er mulig å kominere jobb og amming, ved for eksempel bare å amme morgen og kveld, f.eks etter at barnet er 6-7 måneder. Det vet jeg jo ingenting om.

Skrevet

Det burde gå bra, kan jo venne den lille til tillegg feks.

Storebror her var grei når det gjaldt mat, fra 6 mnd. spiste han grøt og koste seg med mat. Mens Knerten han har det tatt veldig lang tid å venne til å spise fast føde.

Men nå er han 13 mnd og spiser det meste, endelig....

Så får du en sånn unge kan det jo være lite med pupp morgen og kveld, så da kan det hende at du trenger en ammepause midt på dagen.

Så ja, jeg vil tro det lar seg kombinere. Alt går.

Skrevet

Jeg har valgt å være hjemme større delen av permisjonen, det har vært veldig positivt med tanke på ammingen.

Fullammet min datter til hun var nesten 7 mnd gammel. Så i under den tiden så var det vanskelig å reise fra henne. Har aldri introdusert flaske, da jeg ønsket å holde på ammingen lengst mulig.

Fra hun var ca 9-10 mnd gammel, så har jeg arbeidet noen få vakter. (arbeider på sykehus). Min erfaring er at det har gott greit der hjemme. Hun har spist mat og drukket vann.

Men for meg og mine pupper så var det ikke så greit. Jeg får veldig ømme brystknopper, begynner å føle ubehag i kroppen, men opplever ikke så mye spreng. (noe jeg tror de fleste får).

Har pumpet og håndmelket meg på jobb. Det hjelper lit, men det er jo ikke det samme som å amme. Jeg får en følelse av og ikke få tømt puppene ordentlig. Men i det hele så har det faktisk gott ganske greit synes jeg.

Konklusjonen er at det ofte er vanskelig å planlegge for hvordan det skal bli. Alle unger er forskjellige. Tror også at vi kvinner er forskjellig fra gang til gang.

Men det er jo klart at lite stimuli fra barnet gir mindre melk. Så hvis du har planer om å amme lenge, så hadde jeg nok vært hjemme til barnet får fast føde og kan drikke noe annet en morsmelk. Dvs. At ammingen fungerer mer som kos.

Har forstått at det kommet nye regler for permisjon. Tror de er mer fleksible en de som var i fjor. Hvis du har mulighet til å vente med å bestemme deg for hvordan dere skal gjøre. Så hadde jeg gjort det. Tror det er lurt å se an barnet og hvordan det går med ammingen.

Selv begynner jeg for fullt på jobb i slutten av denne mnd. Da nærmer hun seg ett års dagen. Ammer som sagt fortsatt og har i grunn tenk å fortsette med det, som kos. Gruer meg lit til lange nattevakter, da det er da jeg ammer mest....Datteren min har det fint... Men ikke morsomt med ømme pupper.

Etter barn nr 3 (har nå 4) så har jeg gitt opp tanken på pumping av morsmelk for at pappa skal kunne gi det til henne. Det blir så mye mas synes jeg. (Det er min mening:-)

Lykke til.

Somsagt mitt råd til deg. Vent hvis det er mulig, men å bestemme dere.

Skrevet

Jeg pumpet meg til aa begynne med (maate starte opp paa jobb da han var bare 10 uker gml), men han nektet aa ta flaska. Saa mannen min maatte bringe baby til jobben et par ganger per natt naar jeg jobbet.

Aner ikke mye om situasjonen for permisjoner i Norge, men pumper du, og lar den som passer barnet mate han eller henne, saa gaar det fint aa pumpe paa jobben for aa unngaa aa miste melka eller aa faa nedsatt produksjon.

Jeg fullammet i 7 mnd, enda jeg jobbet halv stilling.

Ammer enda, flere ganger i doegnet, og han er naa 16 mnd gml.

Du finner fort din egen og barnets maate aa gjoere det paa =)

Lykke til!

Skrevet

du tar her opp et tema som det jo har vært mye snakk om i media i det siste. Enkelte har sågar påstått at ammingen står i veien for likestilingen. Det kunne jo ikke vært mer misforstått spør du meg. Jeg har fullammet alle min barn til ca. 6mnd alder kombinert med studier og jobb. Mellombor var 3 måneder da jeg satt på skolebenken igjen, allikevle fikk han kun morsmelk til han var 6mnd. Han tok heldigvis flaske så vi kombinerte pumping med at pappaen kom en tur på besøk i løpet av dagen. Fungerte veldig greit. Alt går hvis man er motivert, men det krever jo litt planlegging. Pappaen her i huset har alltid tatt ut opp mot 50% av permisjonen og det er jeg veldig gla for. Nå viser jo til og med forskning at det er mindre sannsynlighet for samlivsbrudd i parforhold der fedrene tar ut mer permisjon enn fedrekvota:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...