Gå til innhold

Har dere forovervendt eller bakovervendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

bilstol til dem under 4 år ?

Retningslinjene er jo ganske annerledes i andre land enn i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste grunnen til dette er at andre land ligger langt etter Norge når det gjelder bilsikkerhet! Det er jo ganske vanlig å ha hele slekta stappet inn i en bil, og bilbelter, hva er det? Og far på scooteren med en unge på styret, en mellom beina og en sittende bak, i 80 km/t rundt hushjørnene..! Nei, følg de norske retningslinjene du, bakovervendt er best uansett!

Forøvrig, vi bodde i Østerrike en stund og her var det stadig økende fokus på akkurat dette om forovervendt/bakovervendt, så verden er i utvikling på dette området :-)

Skrevet

Det at andre land ligger langt etter Norge i bilsikkerhet pástár jeg ikke medfórer riktighet.

Bor i Spania, her har vi forovervendt sete, og det kan vi ha fra de er 6 mnd. gamle. Her er det oxo innfórt regelen om at barn má sitte i sete fram til de máler 146cm (tror jeg det er - har ikke satt meg helt inn i det enda da mine er 1 og 2 ár gamle).

Leste en gang at bakovervendte bilseter er best nár det er flest kollisjoner front mot front, og forovervendte seter er bedre nár det er pákjórsel bakfra. Og nei, akkurat ná kan jeg ikke si deg hvor jeg leste det.

I Norge sá er det jo flest frontkollisjoner da de fleste veiene har kun en fil hver vei og det ikke er avdelt i midtrabatt.

Her i Spania er det flest pákjórsel bakfra da veiene har flere filer (2-5 hver vei), og det er store midtrabatter som avdeler veiene. Má jo ellers tilfóye at folk dór jo som fluer pá motorveiene her nede (rundt 25 hver helg - men det har jo oxo med fart og alkohol á gjóre - samt at vi har en del kamikaze-sjáfórer her nede....dessverre...)

Og i de fleste land sá er det jo myndighetene som avgjór lover og regler angáende dette, og selv om jeg er norsk, sá setter jeg meg ikke pá min hóye hest og tror at kun norske myndigheter vet "best" angáende dette. Man má oxo se an hvert lands skade og dódsulykke-statistikk og hvordan ulykkene har skjedd (dette var til anonym som mener at andre land ligger langt bak Norge).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...