Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har liksom fått inntrykk av at man vet når fødselen er i gang. At man får visse forvarsler og i alle fall kjenner riene når de kommer. Men så ringer mamma meg i går og sier at jeg må være obs for hun kjente ikke riene da hun fødte andre gangen, hadde kun noe som lignet på luftsmerter også pluteslig måtte hun presse og ungen var ute... Gikk mindre enn 20 min fra hun fikk mistanke om at noe var på gang (en venninne som sa det til henne) til ungen lå der.

Så sier også mange at fødselsmønster er arvelig fra mor til datter. Jeg blir litt nervøs her jeg, er jo alene på dagene her og det tar en halv time å kjøre inn til byen + at jeg må organisere barnevakt og få samboer til å komme hjem fra jobb før jeg kan dra til sykehuset. Alt i allt må jeg regne halvannen time vil jeg tro fra jeg vet hva som skjer til jeg er på føden (om det skjer på dagtid da). Har hatt endel kynnere og luftsmerter de siste ukene, så nå går jeg rundt å er livredd for at jeg føder hver gang det strammer seg til i magen. Har menstermin i dag i følge kalkulatoren her (på mandag som var i følge legens) og Ultralydtermin til søndag, så jeg er jo ganske midt i termintiden da. Sist gang fødte jeg 5 dager før UL-termin..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel skje, men det er jo ytterst sjeldent. Hvis det er noe trøst så har ikke noen av mine fødsler lignet på min mors fødsler. Uansett, når skal du på kontroll igjen da? Kan du ikke få fastlegen din til å sjekke om du er moden osv.? Hvis ikke du er moden så burde det ikke gå så fort.

Skrevet

Har faktisk opplevd dette selv, hadde bare litt stølhet i lårene med mine 4 før jeg følte trykketrang. Og da gikk det på 3 trykk. Har hatt lengste fødsel på 4 timer og korteste på 30 min. Har aldri merket noe særlig til åpningsfasen, heldigvis.

Skrevet

JA! Jeg har opplevd det. Da jeg fødte dattera mi gikk jeg gjennom hele åpningsfasen uten å merke noen ting! Plutselig gikk vannet (kl 02.25 på natta) og like etter kom pressriene. Hadde da full åpning, og jordmoren rakk så vidt frem i ambulansen slik at hun fikk tatt imot:) Kl 03.00 var det hele overstått:)

Skrevet

Det er utrolig at en fødsel kan være så forskjellig fra person til person! Leser deres fødselshistorier med måpende og litt missunnelig ansikt. Selvfølgelig ikke så heldig om alt går FOR fort, men alikevel...

Lykke til, både dere reser-fødere, og oss treg-fødere...

Skrevet

Forrige fødsel gikk ganske raskt og enkelt, men ikke noe stress jeg følte at noe var på gang i 5-tiden på natten og lå å kjente til morgenen på riene som ikke var spesielt vonde enda da. Kl åtte var vi innom føden og konstaterete at fødselen var i gang så dro vi hjem igjen. Kl ett dro vi tilbake for da var det tett mellom riene og de begynte å bli slitsomme. Kl tre var ungen ute.

Dette var akkurat passe tid for meg til å forberede meg og slikt, vil ikke at det skal gå så veldig mye raskere, for det er ikke kult med stress heller. Og når jeg går her å mistenker at det kan gå veldig raskt så klarer jeg liksom ikke å slappe av heller, hver minste bevegelse fra ungen og luftsmerter kan jo pluteslig vise seg å være rier. Så har jeg også hatt endel kynnere og nedpress i det siste. Det knaker stadig i hoftene og strammer i magen og ryggen, men det har det jo gjort i to uker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...