Gå til innhold

KJære svigermor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVORFOR kjøper du klær og sko som er ørten størrelser for store? Skjønner du ikke det at det blir pakket bort i påvente av at lillevenns kropp vokser seg stor nok, og når det skjer, så har vi glemt at du allerede har kjøpt det? Jeg blåser i om det var 50 % avslag, når det likevel ikke kan brukes før om 2-3 år, kan du ikke være så snill å kjøpe noe som kan brukes med en gang? Barnet i huset liker å få noe nytt og vil helst bruke det med en gang, og da er det ikke så moro å snuble i sko som er for store, slik at man slår hodet i bordet. Gikk dine barn alltid i klær som var for store? Nei, jeg har sett bilder, og de gjorde ikke det. Og vær så snill, spør før du kjøper noe "viktig", som regntøy og cherrox, vi har ikke bruk for 3 av hvert sett! Det er ikke det at vi ikke setter pris på det du gjør for oss, og vi er fryktelig glade i deg, men vær så snill, kjøp riktig størrelse og spør! Ellers blir det så fryktelig unødvendig. Det er ikke praktisk i det hele tatt!!

Dette var kun en øvelse. Vi skal snakke med (min) svigermor om saken snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe...

Luksus problem det der da!

Men forstar problemet... Lykke til!!

Skrevet

Skjønner problemet, men det er et luksusproblem.

Jeg har en svigermor som kjøper en str for lite i noen ting. Hun syns det ser så stort ut. Jeg har ikke hatt hjerte til å si noe for hun kjøper mye fint som passer også.

Skrevet

HI her.

Takk. Ja, smertelig (!) klar over at dette er et luksusproblem, derfor føles det så råttent at det irriterer meg. Hun kjøper jo fine og brukelige ting, men det er så bortkastet når det blir liggende bortglemt! Snille dama som prøver så godt hun kan å være bestemor, og hun gjør en god jobb! Jeg skulle bare ønske at hun ikke blei så lett snurt :/

Skrevet

HI igjen.

Sambo hadde snakket med henne. Presisert det at det er fine ting hun gir og at vi blir glade, men at det er dumt å måtte legge det vekk for så å glemme det. "Jaha, må vel bare slutte å gi henne noe som helst da.."

Irriterende at man ikke kan ta opp ting, for det som går an å bli fornærma for, det må man for guds skyld bare ta til seg. Nå er jeg litt irritert, hvorfor går det ikke bare an å kjøpe noe som er i ungens størrelse? "Det er så vanskelig å vite hvilken størrelse som vil passe..." Neimen hallo, det finnes da et system, og om det er vanskelig, så veit de som jobber i butikken, svigermor veit da i det minste hvor gammelt barnebarnet er..! Nå har jeg litt på følelsen av at det er jeg blir stående som bakmann for det her, selv om samboeren tok det opp.

Skrevet

Klart du blir stående som bakmann!

Sønnen hennes har vel aldri før klaga for å ha FÅTT noe, hehe...

Svigermødre er noen rare vesner!!!!

De gjør så mye rart, og blir dødelig fornærma om du ikke takker og bukker som en annen liten skolejente.

Har samme "problemet" med svigers jeg og. Er så inmari surt at man ikke kan ha et avslappa og godt forhold til dem, sånn som man har med egne foreldre. Der kan man si i fra o.l. uten og føle seg som den dritten. Jeg er også "bakmann" hele tiden hvis det er noe. At det ikke passer med middagsbesøk osv... Drit kjipt!

Skrevet

Jeg syns det er fryktelig slitsomt å ikke kunne ta opp ting. Føler at jeg må veie mine ord på gullvekt, ellers kan det gå galt, den store saken i fjor var at jeg var uinteressert i å lese et avisinnlegg om eksen til samboeren, hun hadde blitt matforgifta i Mongolia.. Og da hadde svigermor fortalt samboeren min hvor skuffa hun var for at han heller ikke var så interessert, og over at jeg var så sjalu (jeg var bare ikke interessert!), for han og eksen var da vel venner? Heh, hun sender julekort som han ikke svarer på, og har ellers aldri noe med henne å gjøre, så venner.. Tja.. Det ironiske er at om det er noen som er sjalu, så er det svigermor, og folk som fordømmer trekk ved andre som de selv har, det er noe jeg virkelig ikke forstår!

Mamma og pappa er greie på den måten at jeg kan si fra når jeg mener de er urimelig, uten at de er snurte på meg i 14 dager etterpå. Samboer kan ikke si fra til mor si, for da kommer hun med den ene usakligheten etter den andre, og det er så slitsomt! Greit nok at besteforeldre skal få skjemme bort barnebarna, men de skal ikke overkjøre dem!

Skrevet

Herregud, det gjør min også. jeg blir sprø.. vinterdresser, VANTER i str voksen til en 3åring og masse annet tull. :s Og det toppet seg da hun ble sur for at jeg kjøpte en fantasibunad til 2åringen ( i fjor) fordi hun hadde jo en bunad som tanten hadde brukt i str 10 år. TRALLALLLAA!! Hun blir vel snurt når fantasidrakten passer i år også. FNIS!

Skrevet

Oi, ja det er litt verre hos deg enn hos oss, skjønner jeg. Jeg skjønner ikke vitsen med å kjøpe for stort, jeg, jeg gidder feks ikke å ha sånne svæære vinterdresser hengende i gangen når den ikke kan brukes før til neste vinter uansett.. Skjønner jo at de så gjerne vil være snille, men man må da kunne bruke hodet!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har luksusproblemer jeg også :0), men kunne ønske min svigermor kunne kjøpe praktiske ting som cherrox og vinterdress! D.v.s. det er kanskje like greit at hun ikke gjør, for hun kjøper så utrolig mye upraktisk, så det hadde vel blitt dresser uten gummi i baken etc.

Jeg kan nevne kjempesøte, glatte silkesko, i det jenta vår var i ferd med å dra seg opp å gå rundt bordet, akryl ditt og datt og nå sist topp i undertøysstil med strikk under "puppene" til jente 7 år... (blir jo oppgitt over at sånt selges, da, og vil ikke at jentungen skal se ut som en liten Lolita (det kommer i tillegg til sminken hun fikk til jul).

Halvparten av det hun kjøper er kjempefint, men jeg synes det er ille at det går så mye penger ut av vinduet på tull! Hadde vært fint hvis hun kunne sendt en melding når hun var på shopping-spree for å høre hva vi trengte. Noen ganger sier hun at jeg må si i fra når vi trenger noe, men synes det er vanskelig å be om noe, i alle fall hvis jeg ønsker noe av kvalitet som koster mer enn et par hundre kroner.

Men selvfølgelig er det mye, mye verre med besteforeldre som gir blanke - for de finnes!

Skrevet

Min svigermor er også helt på tur. Når hun kjøper ting til oss skal hun alltid kjøpe det største- hun kjøpte feks et DIGERT lammeskinn som ikke kan brukes til noe som helst- annet en gulvteppe. Dette gjelder alle ting og tang hun kjøper. Klær kjøper hun helst en størrelse mindre en det jenta bruker. Selv om vi gang på gang sier hvilken størrelse hun bruker. Hun kjøper også alltid det motsatte av det vi har sagt vi ønsker oss. Har vi sagt feks har nok strømpebukser nå og heller kunne trengt et par sokker kjøper hun strømpebukse, helst i str 50- til en 4 mnd gammel baby.

Skrevet

Huff, hehe.. Selv om tanken er god så skjønner jeg irritasjonen din..

Vi har ikke fått noe klær eller "småtteri" av svigers, jeg har fått inntrykk av at hun syns det er mye bedre å gi større gaver til jul og bursdag enn mange små ellers i året. Greit nok det, men her om dagen fikk småtten en "påskepakke" (jeg har sagt at 8 mnd er litt for ungt til påskeegg) - og gjett om jeg ble overrasket :o)

Pakken var fin den, bortsett fra et par små detaljer.. Han fikk en bok om dyreunger (kjempebra!), en bukse (i strl 92..det er 1-1,5 år,altså en høstbukse til min) og en body (som var kortermet OG i strl 74 - han bruker da ikke kortermede på denne årstiden og til sommeren er den jo altfor liten!) Hun hadde seff kjøpt det som et sett, men jeg kan jo aldri bruke det sammen pga størrelsene.. I tillegg hadde hun revet av lappene (jeg hater når det blir gjort, ofte kjøper folk feil str og da er det så greit å bytte) så jeg får jo ikke gjort om..

Litt surt selv om tanken er god!

Skrevet

Oioioi... Må si dere er en gjeng med utakknemlige og grusomme svigerdøtre! Håper aldri sønnen min treffer en som dere når han vokser opp.

Er det mulig?

"Snille dama som prøver så godt hun kan å være bestemor", klarte tom en av dere å skrive, er hun ikke bestemor kanskje?

Skrevet

Hmmm.. Har du noengang blitt irritert over upraktiske eller andre gaver som du av en eller annen grunn ikke får brukt, men som sakte og sikkert fyller opp lagringsplass i bod eller kjeller?

Det er en sånn irritasjon det blir drøftet her, ikke "nå-skal-vi-hetse-svigermor-fordi-hun-er-snill-også-nå!". Les innleggene som om de er blitt skrevet med et smil om munnen så ser du at ingen av de er vondt ment.

Og grunnen til at noen skrev "snille dama som prøver å være bestemor" er da et kompliment om ei SNILL dame som d4essverre gjør feilen over her.. Fyller opp bod/kjeller med ting som ikke passer eller aldri blir brukt. Og det er jo trist?

• 2 uker senere...
Skrevet

Tre nr for stort er kanskje litt drøyt ( selv om de vokser seg fort inn i 1-2 nr for stort)! Men har du anledning i å bytte in til mindre str. i butikken?

Du kan jo ha en fast plass å legge for store ting på! De vokser faktisk ganske fort de små og plutselig passer det! =)

Skrevet

Lappene tar hun av klærne, så går ikke an å bytte. Som sagt, er jo fine ting, så vi har ikke lyst til å bytte det i noe anna heller. Vi bor trangt, med få muligheter for lagring, og dette er noe hun veit :( Savner det å kunne ta opp ting uten at hun blir fornærma, akkurat det er noe tull hun har for seg, sånn barnsligfurting.

Skrevet

syns faktisk dere er en gjeng utakknemlige folk. dere hadde faktisk hatt noe å klage over hvis dere hadde hatt ei svigermor som ga faen i dere og barna. men nå er det jammen galt at hun bryr seg og kjøper ting til barnebarna.

tenk heller litt på hvor takknemlige dere egentlig bør være.

ta dere en tur i skammekroken nå:)

Skrevet

Ja, da, jeg er sikkert utakknemmelig og smålig, men hvis du leser hele innlegget mitt avslutter jeg med å si noe om at vi er heldige som faktisk har besteforeldre til barna som bryr seg.

Nå er vel dette et forum som er ment for å kunne lufte litt frustrasjoner, små eller store. Jeg er utrolig takknemmelig for å ha min svigermor, og ikke en av typen fra helvete som ofte blir omtalt i dette forumet, men det er egentlig ikke poenget.

Skrevet

Enig der. Det hadde vært rart om det ikke skulle være noe i det hele tatt, tror jeg. Syns det er bedre å få lufta litt frustrasjoner enn å gå med det inni meg hele tida, kan hende man får et konstruktivt tips til å gjøre situasjonen bedre.

Skrevet

Har en bestemor i familien som alltid kjøper for store klær, ikke for å kunne vokse inn i noe, men hun synes jenta er for tjukk. Noe jenta ikke er, hun er helt normal og kommer inn i de vanlige størelsene for henne aldersgruppe i alle klesbutikker, noe kan til og med være litt for stort. Problemet er at hun blir sammenlignet med noen barn som er veldig tynne og knoklete.

Barn er så forskjellige, men at voksne mennesker skal gå rundt å fortelle små jenter at de begynner å bli ganske runde, synes jeg er ille. Selv lørdags godtet blir komentert " burde du spise det der?". Jenta er er nå 11, men har hørt det siden hun var 5 da vi flyttet i næretheten av denne bestemoren.

Skrevet

Nytter det ikke å si fra? Da syns jeg du har lov til å drite ut bestemor i påhør av denne jenta, sånt har hun ingenting med å si! Jeg er vokst opp med ei tante som til stadighet skulle kommentere at jeg var tjukk og hun sammenligna meg med andre jenter på min alder, "se på NN, hun er ikke tjukk hun, og det er fordi hun ikke spiser så mye som deg" osv. Jeg var ganske kraftig, men ikke tjukk, det ser jeg jo selv når jeg ser på bilder fra da jeg var lita, men jeg trodde jo på det.. Også skulle hun alltid kjenne på ryggen min for å nok en gang kunne konstatere at hun ikke kunne kjenne ryggraden min gjennom fettlaget, noe som forøvrig bare var tull, for det kunne man. Og at mora mi tillot det, det skjønner jeg ikke! Hadde noen gjort noe sånt på datra mi, så hadde jeg rett og slett røska henne til meg og sagt at sånne uforskammetheter ville jeg ikke ha noe av. Jeg blei mobba fra 1.-6. klasse på skolen, både fysisk og psykisk, og det visste denne tanta mi om, men likevel skulle hun mase om det her.. Da jeg kom i tenårene, så var det det av "nå må du ikke begynne å slanke deg og få anoreksia", hmm, nei, hadde jo vært rart det, egentlig, sånn som den dama der dreiv på egentlig. Men nå var hun tynn som en spiker, og beina stod ut på henne, så i forhold til henne var jeg jo smellfeit!

Det der må du reagere på, om du allerede har gjort det, så fortsett, for det der kan sette varige spor! Og forsikre jenta di om hun ikke er tjukk, fordi det er bare tull, det bestemor sier. Jeg ville ha begrensa samværet med den dama, var jeg deg..

Jeg har klart meg fint og har et helt ok forhold til min egen kropp, heldigvis. Håper at det tullsnakket ikke går særlig inn på jenta di.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...