Jente02gutt04jente12 Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Min 2,5 år gamle gutt har fått time til logoped fordi han er sen til å snakke. Han kan noen få ord og klarer å si æ ha og æ å ganske bra. Han forstår alt og når han er enig med det vi sier og skal gjøre sier han bare mmm. Han prøver å fortelle oss ting og spør endel og vi svarer så godt vi kan. Men det er bare jeg og pappan som forstår hva han sier. Er det noen andre som ha så gamle unger som ikke prater rent enda?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Mine har vært trege begge to. Den eldste sa 10 ord på 2 årskontrollen, men skjønte alt hun ble bedt om og fortalt. Vi fikk beskjed om at hun var helt normal. Det var kun jeg og mannen min+ hun i fam.bhg som skjønte hva hun sa- hun snakket i tilleg veldig fort, så de fleste slet veldig med å skjønne henne. Nr 2 har ikke vært mye bedre. Min eldste er nå 5, og ting har løsnet litt etter litt hele veien, men de som pratet med henne når hun var 4 år og et par mnd og som igjen snakket med henne 3 mnd senere sa det hadde skjedd mye på de 3 mnd. Med andre ord min eldste var ca 4,5 år før hun snakket tilnærmet rent. I en alder av 5 snakker hun rent. Nr. 2 er 3,5 år og snakker ikke rent. Kan ikke si R, ikke H, Ikke F og S i ord, men alene og et par andre små ting. Vi øver litt hverdag, men gidder ikke stress før hun er litt nærmere 4.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 2,5 år til logoped? Det synes jeg var tidlig. Jenta mi er 4 år og snakker ikke helt rent ennå. De siste bokstavene (utenom R) kom for noen mnd siden. Når hun var 2,5 år var hun ikke flink å snakke, bare jeg som forsto hva hun mente. Å prate rent rundt den alderen er vel ikke å forvente, er det det da? Hadde i alle fall slappet helt av hvis jeg var deg, ikke bekymre deg så mye. Nå er jenta mi over 4 og snakker helt bra, utenom R som mangler da.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 Det skal være veldig graverende for å sende et så ungt barn til logoped, da språkutviklingen er veldig individuell og ofte skjer i etapper. Mye kan skje i løpet av kort tid... Det som må være viktig er om gutten deres fungerer bra sosialt med andre barn(f.eks. på avdelingen om han går i barnehagen), om det hemmer ham foreløpig å ikke ha særlig mye språk, om han viser tendenser til å bli agressiv eller trekke seg vekk fra andre barn etc. Om han ser ut til å klare å gjøre seg forstått med kroppsspråk og ellers fungerer fint/utvikler seg bra burde det ikke være grunn til bekymring på et så tidlig punkt i barnets liv. Snakker av erfaring. Hilsen en førskolelærer som jobber med 0-3 åringer. Men uansett flott å få en logoped til å observere, er i systemet om det senere skulle vise seg å være problemer.... Foreldre flest som trenger hjelp erfarer som oftest at ting tar tid, veldig lang tid........
Jente02gutt04jente12 Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2007 Han fungerer fint sammens med andre barn, han forstår det som sies og skjer rundt han. Det har kommet noen ord til men han har begynt å stamme litt, han prøver å fortelle oss ting men får det ikke til og da kan han stamme. Det virker som han vil snakke men får det ikke til. Det var helsesøstra som snakket med ei logoped på helsestasjonen som ville ha oss til time. Men egentlig vet jeg at språket vil komme forhåpentligvis iløpet av året her. Søstra var sen med språket men hun hadde flere ord og setninger likevel enn broren har. Men han kan si en ting rent og det er kaptein sabeltann, som er det store forbildet. Jeg kan legge til at han var sen motorisk og han er liten for alderen.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2007 #6 Skrevet 8. april 2007 Jeg villa takka ja til logopedtime. Vi har hatt logoped i en tid på jenta vår på 5 år. Men erfaringsmessig tar det veldig lang tid før en får time til logoped og nødvendig oppfølging. Synes derfor at det er greit å ta imot tilbudet en får. Logopeden vil jo vurdere nødvendigheten av tilbudet og hvor hyppig det er nødvendig å ha timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå