Gå til innhold

Vekt og overlevelses sjansene

♡♂Joakim-05.08.07 HØYGRAVID♂♡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det vanlig å legge på seg?? Har noen en overiskt over hva som er normalt pr uke??

Og har noen en oversikt over hvor store sjansene er for at bebisen overlever?? Så en spnn her en gang, prosentvis mnd-mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt :-)

Skrevet

Jeg har ikke noen oversikt over hvor stor sjansene er for at babyen overlever hvis den blir foedt tidlig, men naar det gjelder det foerste spoersmaalene dine kan jeg skrive det som staar i en gravid-bok jeg har. ("What to Expect When You're Expecting" av Heidi Murkoff.) Dette gjelder jo USA, men jeg regner med at det er ganske likt i Norge. Her borte foelger legen min med paa at jeg holder meg innenfor disse tabellene.

Foerst--dette er det et typisk svangerskap "veier" paa slutten:

Baby 3.4 kilo

Morkake 0.68 kilo

Fostervann 0.91 kilo

Livmoroekning 0.91 kilo

Stoerre bryster 0.91 kilo

Oekt blodvolum 1.82 kilo

Vann i kroppen 1.82 kilo

Fett til amming 3.18 kilo

Til sammen 13.64 kilo (regnet fra pounds)

Saa hva som anbefales aa legge paa seg fra uke til uke. Siterer paa engelsk, jeg:

"The sensible and safe pregnancy weight gain for the average woman is between 25 (ca 11 kilo) and 35 pounds. (ca 16 kilo). A petite, small-boned woman's gain is likely to be at the lower end...larger big boned woman's gain is likely to be at the high end. The formula changes for women with special needs. Women who began pregnancy extremely underweight should try to gain enough weight during the first trimester so they can start the second trimester close to or at their ideal weight; then they should aim to gain the requisite 25-35 pounds (11-16 kilo) on top of that. Women who started pregnancy 10-20% overweight can safely gain somewhat less weight, though not less than 15 pounds (7 kilo) and only on the best quality food and under careful medical supervision. Pregnancy is never a time for wight loss because a fetus can't survive on the omther's fat stores alone; they provide calories but no nutrients..."

"The average-weight woman should should gain approximately 3-4 pounds (1.3 til 1.8 kilo i 1. trimester) in the first trimester and about a pound a week (halv kilo) through the second trimester. (6 til 6 1/2 kilo i 2. trimester.) Weight gain should continue at the rate of about 1 pound (1/2 kilo) a week in the 7th and 8th months, and in the 9th month drop off to a pound or two (under en kilo)-or even none at all--for a total of 8-10 pounds (3.5 - 4.5 kilo) during the third trimester."

( fra side 169-170, "What to Expect When You're Expecting")

Altsaa, etter denne anbefalingen: 1.3-1.8 kilo i 1. trimester

6 - 6 1/2 kilo i 2. trimester

3.5-4.5 kilo i 3. trimester

Til sammen 11-16 kilo

Vet jo at dette varierer VELDIG fra person til person, men dette er iallefall det som staar i denne boka. Har inntrykk av at det viktigste er at vektoekningen er jevn.

Skrevet

så om jeg har gått opp nesten 10kg og kun er i 17 uke, så ligger jeg laaangt over det som er "standar"?

elsker hver kilo jeg legger på meg...

Skrevet

I foelge den boka, ja...men som sagt kommer det veldig ann paa kroppsbygging, vekt og slik foer man ble gravid. Hun over spurte vel hva som var gjennomsnittlig, saa da bare siterte jeg hva som staar. (Det er den mest solgte gravid-boka i USA.)

Tror det varierer veldig, jeg...noen har jo f.eks mye mer vann i kroppen enn andre. Det viktigste er vel at man spiser sunt og har en sunn livsstil mens man er gravid. Det er kanskje mer fokus paa at man skal gaa opp "riktig" vekt her borte enn i Norge--og det betyr ikke noedvendigvis at det er bra. Jeg gaar her paa kontroll hver 4. uke og blir veid hver gang--og hvis det ligger mye over eller under blir det tatt opp paa kontrollen. Synes i grunnen det er litt slitsomt...

Skrevet

Her er en vektkalkulator

http://www.i-am-pregnant.com/encyclopedia/W/Weight-Gain

Her statistikken for 1999-2004. fra Sosial og Helsedirektoratet.

http://66.102.9.104/search?q=cache:bxK6gwwfJRkJ:www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00009/2_2_Faktaark_om_lav_f_9746a.doc+prematur%2Boverlevelse&hl=no&ct=clnk&cd=19

23 fullgåtte uker: 38 % overlever

24 fullgåtte uker: 68 % overlever

25 fullgåtte uker: 76 % overlever

26 fullgåtte uker: 86 % overlever

27 fullgåtte uker: 92 % overlever

28 fullgåtte uker: 90 % overlever

29 fullgåtte uker: 95 % overlever

30 fullgåtte uker: 98 % overlever

31 fullgåtte uker: 98 % overlever

32 fullgåtte uker: 98 % overlever

33 fullgåtte uker: 98 % overlever

34 fullgåtte uker: 99 % overlever

35 fullgåtte uker: 99 % overlever

36 fullgåtte uker: 99 % overlever

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...