Gå til innhold

Andre med ryggplager? Gode råd?


MathildeC

Anbefalte innlegg

Jeg var så fornøyd fordi jeg hadde så få plager, men over den siste måneden har jeg fått mer vondt nederst i ryggen, på høyre side. Det er aller mest når jeg ligger i sengen, men kjenner det resten av dagen også. I natt sov jeg skikkelig dårlig i jakten på en god sovestilling. Er i 22. uke nå, og er bekymret for hvor ille det skal bli etterhvert.. Noen andre med liknende opplevelser? Blir det bare verre?

 

I tillegg holder jeg på med noen kveldskurs etc så det blir travelt nok. Har aldri hatt sykemelding før, men lurer på hvor mye en skal lide før en eventuelt snakker med lege om delvis sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hri sonia,

 

jeg har selv plager med korsryggen og bekkenet og har fått 100 % sykemelding fra min lege. Har en stillesittende jobb og sitter derfor mye,men bekken og rygg gjør at jeg ikke klarer å sittelenge i ro avgangen, selv problemer om jeg er på besøk hos folk og skal sitte lenger enn en liten halvtime.

Det jeg gjør for å forbedre min situasjon er

- fysioterapaut 2 ganger uken (fikk henvisning av legen - og pga bekkenløsning koster dette meg ikke noe)

-svømming 3 ganger uken (dette er godt for rygg - i forhold til mye av den andre treningen jeg drev med tidligere)

 

Selv er jeg også 22 uker på vei,og har aldri vært sykemeldt før jeg ble gravid i dette svangerskapet. Hatt litt problemer med å tilpasse meg tilværelsen uten å være engasjert i jobb, men nå har til en viss grad jeg klart å tilpasse meg til min nye tilværelse. Og har bestemt meg for å kose meg og ta vare på meg selv. Det er jo ikke mange ganger i livet en går gravid :)

 

Heldigvis hjelper mannen min en del, og har god forståelse at jeg må roe ned tempoet og ikke kan gjøre ting pålik linje som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambina: Åssen vondt får du i ryggen da? Jeg har og en stillesittende jobb og begynner å få vondt i ryggen. men som jeg sa på skravle, så er jeg redd for at legen ikke kommer til å ta meg seriøst, siden jeg nettopp ikke står og går hele dagen.. og det virker som om det er de som er mest plaget med ryggen?? Ikke vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg ser det nok an en uke eller to til, men i dag har det vært vondt altså. Har bestilt gravid-massasje også, det blir nok deilig uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Jeg var litt redd på å ikke bli tatt seriøst jeg også. Grunnen til at jeg fikk forbindelse med korsryggen var starten på min bekkenløsning. Merket dette godt når jeg hadde satt i ro hele dagen på jobb så reiste meg. Dette startet tidlig, deretter gikk smertene mere over til bekken.

 

Uansett - så må legen nesten ta deg seriøst. Så lenge du forteller at du har smerter i rygg og dette i forbindelse med irositting - må han nesten se på dette. Jeg fikk i første omgang 50 % skemelding. Men allerede 14 dager etterpå var jeg 100 % sykemeldt pga. jeg fikk større plager når jeg var på jobb.

 

Husk bare å vær sikker når du er hos legen, fortell hva som er gale og du kjenner kroppen din best.Det virker som legen i dag spørr pasienten mere - og pasienten kanskje sier at de kan klare to uker til osv. på denne måten presser vi oss selv hele tiden. Også har vi jo IA (inkluderende arbeidsliv) som gjør at det ikke er så lett å blisykemeldt.

 

I dag sa jeg bare til legen at jeg føler selv jeg ikke klarer å jobbe igjen - og han forstod dette. Derfor forlenget han min sykemelding. Tidligere har han kanskje spurt meg, og jeg har vært forsiktig med å være bestemt pga. jeg har vært usikker på min nye situasjon. Derfor har det blitt til at jeg har tynt meg på jobb lenger enn jeg burde.

 

Lykke til med legebesøk - og svømmetrening anbefaler jeg sterkt for rygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i uke 24 og har vondt på høyre side sånn cirka midt på ryggen. Får vondt når eg sitte, og da eg har ein jobb der eg sitte store deler av dagen, så er det veldig ubehagelig! Skal til doktoren i morgen og høre hva d kan vera. Har ein svi-følelse, kjempevondt!!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...