Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Min svigerfamilie bor en annen kant i landet. Vi ser dem ikke så ofte - noen ganger i året. Vi prøver alle sammen allikevel å ha en viss kontakt, da mest for min sønns skyld. Han ble nettopp 2år. Det jeg reagerer på er hvordan tanter og onkler dropper å kjøpe bursdagsgave til han. De kan ikke komme i selve selskapet fordi det blir for lang vei, men burde ikke en liten gave være på plass? Eller bør man ikke "forvente" gave så lenge de ikke kommer i selskapet? Alle ble jo invitert.
Snupidupi Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Æ vil da ha sendt en gave eller satt inn pænga tel mine tanteonga om de hadd bodd langt unna... æ har da alle seks rett i nærhet og kjøp gave tel dem om vi bi invitert i bursdag eller ei...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Invitert eller ikke - man kjøper da gave til tantebarn? Det er en absolutt selvfølge for meg i alle fall. Selv om alle foreløpig er på mannens side.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Slik er det her også. Svigerfamilien min bor i et annet land,og verken til bursdag,dåp eller jul får han noe fra de. Vi fikk heller ingenting da vi giftet oss. Ikke så nøye med oss,men helt ærlig syntes jeg det er trist at han ikke får noe verken til jul eller bursdag.Ikke fra tanter og onkler og heller ikke fra farmoren sin.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Slik er det her også. Min svigerfamilie bor i sammeby da, men de kommer aldri på besøk eller sender bursdagsgave eller julegave til sønnen vår. Hverken besteforeldre eller tanter og onkler. De er bare rett og slett ikke interessert i det siste skuddet på stammen. Det er sårt, men ikke så mye å gjøre med.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 I min svigerfamilie er det egenlig slik at dem ikke kjøper bursdags gaver, men julegaver.... Mens jeg er vant fra min side at man kjøper til tante og onkel unger..... Så lenge dem er små, så skjønner dem ikke mye av det gave styret...
Gjest Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 Vi kjøper bestandi selv om vi ikke kan komme, det gjør alle på min side og. På svigers side er det sjelden barna våre får noe gaver, synes ikke det er så viktig. Men, tantebarna til svigers får masse gaver uten noen anledning, synes det er litt urettferdig, men sier ingenting. De får velge selv hvem som er viktige:-)
kem e' det som bæsja? Skrevet 14. mars 2007 #9 Skrevet 14. mars 2007 Det kommer litt an på hvor mange man er i familie med tror jeg, og hvor mye kontakt og hvor nær denne er. Selv har jeg mange tantebarn fordi jeg har 3 halve- og to stesøsken, men jeg ikke har hatt veldig mye kontakt med dem pga alder. De eldste tantebarna var bare noen år yngre enn meg, og jeg husker jeg pleide å lage til små julegaver, men at bursdagene ikke var mulig å huske på. Blir jo litt annerledes etter en invitasjon, men er det 15 tantebarn blir det fort mye ;-) Blir litt annerledes med "nære" søsken, min manns søster har reist 180 mil flere ganger for å besøke sine 2 tantebarn:-)
tuppemor-75 Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 jeg skjønner godt at du ble skuffet på din sønns vegne. jeg kommer fra en familie hvor gaver gis i "tid og utide". det trenger ofte ikke være en spesiell grunn, men vi bare finner noe som passer (ofte noe rimlig/salg). i min manns familie er det helt annerledes. de gir sjeldent bort noe (kun jul). de er ikke vant med at en skal gi ulike oppmerksomheter (gave/telefonsamtale/blomster) ved anledninger som bursdag, fødsel ol. i begynnelsen var dette svært vanskelig for meg å akseptere, spesielt da vi fikk vårt første barn, og de kom alle på besøk, men ingen hadde noe med seg. de bodde hos oss i ei uke (uten å bidra med noe dvs. matlaging, handling, vasking o.l.). i dag bruker jeg mindre av min tid på å tenke på dette "problemet". det er synd når det er ulike "gavekulturer" i familiene, men jeg tror det beste du kan gjøre er å bruke minst mulig energi på å ergre deg, og for all del, anklag ikke din mann, han kan ikke noe for at hans familie ikke gir.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #11 Skrevet 19. mars 2007 Sånn er det med oss også, de bor i et annet land, og har aldri fått så mye som et kort fra dem, eller en gave til barna... Men de må alltid få gaver og penger, fra sønnen sin...Kan ikke fordra dem..
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #12 Skrevet 19. mars 2007 Det meste av min svigerfamilie bor på ein annen kant av landet. Vi treffes nokre ganger i året, men det er stort sett alt. Svigermor bor her vi bor, så hun holder oss oppdatert. Men vi gir ikke, og får ikke jule-/bursdagsgaver fra den delen av familien. Familien er delt i to med halve her, og halve der, så da gir vi til dem som bor her, og de andre gir til de som bor nær dem. Treffes vi i tiden rundt en bursdag, blir det selvfølgelig gitt presang. Grunner er rett og slett at det er 17 onkelbarn på sambo sin side, den eldste er 35 og yngste er 15. Min familie er også spredt. Noen ganger sender vi gaver, mens andre ganger venter vi til vi treffes, for å kunne gi den "personlig"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå