Gå til innhold

Når begynne å "leke" ute?? Klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Når begynner dere å la barna leke ute? Lillegutt er 10 mnd nå og det er full fart hele tiden.

Ser at han vil utforske verden og at det blir litt kjedelig om vi bare er hjemme. Tenkte på om han kunne få krabbe litt ute når det er fint og tørt vær.

Når begynner dere med det? Og hva er smart å kjøpe av klær/sko?

Gummibukse og støvler kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte iallfall å leke ute lenge før 10mnd. Min gutt kunne gå da han var 9mnd - og før det hadde vi lekt ut på lekeplasser i flere mnd.

Han har vel vært noe ute? Beklager at jeg er sjokkert, men for å full fart på utviklingen bør man jo finne ulike miljø til et barn.

Anbefaler regnklær og ullklær. Støvler er tunge for så små. Men en god sko som holder på varmen er å anbefale.

Skrevet

Går han ikke så er regnbukse og regnsokker ideelt! Støvler bare detter av eller hindrer dem. Bøtte og spade og sandkasse er kjempegøy nå! Og, ja, alle barn spiser sand.

Skrevet

Tror nok ikke du er alene om å ha en baby på 10 mnd som ikke har vært ute på bakken og lekt!

Synes ikke det er noe å bli sjokkert over.

Tror ikke det er så superviktig for utviklingen å mase med det når de er så små heller. (Joda, de har sikkert glede av det)

Betyr jo litt når på året de er født, om de har begynt å sitte, krabbe, gå?

Hvor og hvordan du bor osv...

Beklager "anonym" men synes det går an å ordlegge seg litt annerledes!

Skrevet

Gutten min er snart 13 mnd. og leker ikke ute enda. Han går ikke enda, så gleder meg til han slipper seg. Blir litt lettere da. Er myyye ute likevel. I vinter var vi ute på akebrett, og det elsket han.

Skrevet

Kjøp en sånn vantett hel vårdress. De er ikke så klamme som regntøy, men holder han tørr og ren ( under dressen såklart. Fint å ha noe som ikke deler seg på midten når de kravler rundt. Kjøper du litt stor str så kan han ha den til høsten også. Regnsokker err også supert så slipper du tunge sko/støvler som er i veien. Kanskje en tynn fleecedress er fin å ha under på de dagene da det er kaldt? Ullklær er jo også fint. Et lite sitte underlag å ha under rompa i sandkassa så stumpen ikke blir kald?

Og til anonym over her: Hva skal en unge som ikke kan krype eller sitte gjøre ute midt på vinteren da? Ligge i sandkassa og fryse? Det er vel ikke seint å begynne å leke ute når de er 10 mnd vel? Langt i fra....

Skrevet

Hehe...skjønner ikke hvordan det går ann å bli sjokkert over at babyen ikke har begynt å leke ute enda, når han er 10 mnd. Det er faktisk ikke alle babyer som har glede av det så tidlig. Anonym over her sier jo selv at babyen hennes gikk da han var 9 mnd. Og da hadde han sikkert glede av det. Men det finnes faktisk babyer som ikke går når de er 9 mnd.!!! og da kan de bli mer frustrert enn å ha glede over å være ute i stor og klumpete dress, og ikke få til å bevege seg verken hit eller dit.

Du kan jo prøve å se hvordan poden din liker å være ute å leke. Kanskje han syns det er kjempe stas. Eller kanskje han syns det er vanskelig å leke med mye klær på. Isåfall er det bare å prøve igjen etterhvert som han blir større.

Skrevet

mine har vært ute "på bakken" fra de var 5-6 mnd. Ligge på teppe å se på gresset, trærne, fuglene, himlen etc, kjenne / smake på gress, sand, stein etc. Sitte på fanget og huske, bøtte og spade...Er vel bar efantasien som begrenser. Er jo selvsagt viktig at de er kledd etter vær og aktivitet:-)

Jeg er selv veldig glad i å være ute, og har vært (og er) veldig mye ute med barna. Barna er nå 4 og 19 mnd og elsker å være ute i all slags vær...Personlig mener jeg det er viktig at vi som foreldre tar med barna ut, i all slags vær! bare slik kan vi lære dem å bli glad i naturen og i å være ute:-)

Ta ham med ut og kos dere!

Skrevet

Vi bruker nå reima vårdress, og har brukt "skinnsokker foret med saueull" på bena. Men i morgen må vi ut og kjøpe sko for det er litt for fuktig ute til de skinnsokkene.

Dersom gutten din krabber så vil gummistøvler være håpløst, de vil bare falle av...Hva med sånne reima eller troll sokker- tror de skal være litt vanntette.

Det vi har gjort ute nå er å ta med gåvogna og går og går, han elsker det!

Utfordringen med å krabbe ute er jo alt det spennende som finns å putte i munnen ;o)

Skrevet

Herlighet, for et svar! Selvfølgelig har ungen vært ute!!! Men kanskje sittet mest i vognen. Jeg har ikke sett noen grunn til å la min datter (som ikke går enda) sitte ute i det kalde og våte været vi har hatt i Oslo i vinter ihvertfall!

Slapp av, de får tidsnok vært ute og lekt seg på bakken når våren og sommeren kommer. Jeg tenker at det er mer viktig at de får beveget og utfoldet seg innendørs, uten for mye klær på og kalde lanker...

Skrevet

Sånne uforete regnsokker hadde vi over sånne gode tøfler. Akkurat sånne!

Skrevet

Jeg er føskolelærer, men alikevel har ikke vår datter vært på bakken noe særlig før nå. Hun er 13 mnd, og ha akkurat begynt å gå. Født i januar, jo! Dessuten har jeg sett nok av frustrerte småbarn på 9-15 mnd som bare HATER utelek, og bare vil sitte i vogna eller på huska!

Barn er så forskjellige, du er ikke helt god "anonym".

Skrevet

Vi har lekt i sandkassa og huska og rutsja på rutsjebane siden hun var ca 8 mnd gammel....for da kunne hun å sitte. Hadde en regnbukse og vindjakke da. Det kan jo passe bra nå og det, ei regnbukse med ullbukse under eller noe, blir fort kaldt i stumpen når de bare sitter. I vinter har vi hatt reimadress og nå er vi tilbake til regnbuksa. Tror jeg skal kjøpe en vårdress etterhvert....til å ha på ute når det ikke er vått, for å beskytte klærne mot lort og ungen mot vind:)

Sko fikk ikke mi før hun gikk, men det er jo ikke skadelig å ha på et par joggesko eller støvler den lille perioden dere er ute å leker heller da. Vi brukte vanntette fotposer før vi nå har gått over til gore tex sko.

:o)

Skrevet

8 mnd var gutten vår da vi begynte å leke ute.... hadde en dress etter lillebroren min da, som mamma sydde den gang da, for ca 25 år siden... he he... hadde ellers sherrox, og har nå arvet reimadress og viking utesko.... ull og fleece under....

Regnbuksa er fin å dra utapå dressen når det blir for vått ute... :-)

Ville også kjøpt en dress med avtagbart for... som er stor nok til at den kan brukes til vinteren igjen...

Skrevet

Tusen takk for mange svar :-)

Da skal vi på shopping... og prøve oss ute i sandkassen!

(og ja.... han har selvfølgelig vært masse ute i vogn, og mange steder han kan utvikle seg innendørs.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...