Gå til innhold

5 mnd, ruller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke hun veldig seint ute? Hun liker ikke å ligge på gulvet, i hvertfall ikke på magen, så det blir jo liten tid til å øve... og jeg klarer ikke å la henne ligge og skrike (noe hun gjør ofte nok pga mageknipe). Når hun ligger på rygg ruller hun over på siden, mens når hun ligger på magen ligger hun bare flat ut og skriker.

Når begynte deres å rulle? Hvilken vei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjorde min jente også. Hun rullet for første gang rundt seks mnd tror jeg. Og jeg fikk intrykk av at det var ganske vanlig, selv om jeg først trodde hun var sein siden jeg så en etter en rulle før henne.

Ett lite tips til å få de til å like å ligge på magen, å ligge de foran tven noen minutter hver dag, der er det sterke farger og lys og lyd som fanger oppmerksomheten og de løfter hodet og følger med. Jeg gjorde det i noen uker og hun ble kjempeflink!

Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Det er veldig forskjellig. i motsetning til jenta di rullet Tobias fra rygg til mage på 3 mnd dagen og fra mage til rygg ser det mer ut som han mister balansen tilbake.

tror ikke du skal bekymre deg, HS så jo at han var blitt en rullemaskin og sa at det ikke var så vanlig at de var såå tidlig ute.

Hun sa mest vanlig var mellom 5-8 mnd :) Så bare vent - snart ruller nok jenta di over hele gulvet..

Kjempegøy- må passe på som en hauk nå om dagen.. !!

Skrevet

Mi første rulla sjeeelden. Min snart 8 mnd. har rullakasnkje 10 ganger i hele sitt liv:) Er veldig forskjellig. Plutselig skjer det!

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig at de ruller fra mage til rygg når de er så små, heller vanligere å rulle andre veien først, fra rygg til mage. Min jente begynte som din å rulle seg fra ryggen og over på siden da hun var rundt 4 mnd. Dette holdt hun på med en stund før hun klarte å rulle seg helt rundt på magen. Nå er hun litt over 5 mnd og ruller fra rygg til mage hele tiden. Så ligger hun på magen en liten stund før hun begynner å klage og jeg må snu henne... dvs hun rulller ikke fra mage til rygg ennå, ihvertfall ikke bevisst. Hun ligger ikke lenge på magen om gangen, maks noen minutter før jeg må snu henne rundt igjen. Tror ikke du skal bekymre deg, følg barnets signaler det tror jeg er det beste. Hvis hun gråter eller protesterer skal du selvfølgelig ikke tvinge henne til å ligge på en måte hun ikke liker! Hun vil nok rulle rundt snart, siden hun har begynt å rulle seg over på siden. Ta det i hennes tempo - ingen babyer følger boka på alt!

Skrevet

6 mnd og ruller fortsatt ikke. Hater å ligge på magen, da ligger han med armene rett ut og hyler.. Håper at plutselig en dag skal han like seg på magen og rulle seg rundt =)

Skrevet

Min jente er seks mnd og ruller fortsatt ikke. Jeg har også lurt på om hun er sent ute, synes jeg ser og hører om mindre babyer som gjør det hele tiden. (Og alle i barselgruppen gjør det unntatt henne...) Men i følge den boka vi fikk fra sykehuset står det at de kan dette når de er ca 7 mnd. Så det er vel ingen krise enda:) Selv om jeg også venter spent på dette.

Skrevet

Jenta mi snudde seg fra mage til rygg, men ikke omvendt da hun var rundt 4 mnd. Da vi var på 5 mnd kontroll igår og helsesøster spurte om hun snudde seg sa jeg at hun foreløpig ikke hadde snudd seg fra mage til rygg. HS la henne på magen, og tror du ikke hun rullet tilbake - for første gang alene :) ville bare vise seg frem...

Dette kommer når barnet er klar for det, så ikke fortvil. Det er lett å sammenligne henne med andre barn og det som står i litteraturen, men alle barn er forskjellige og begynner å rulle, krabbe, gå, snakke og le i ulik alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...