Gå til innhold

Hvor lenge varer egentlig trassalderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har vært i skikkelig trassalder fra litt før hun ble to åt. Hun er nå to år og syv måneder, og synes ikke det blir bedre. Hvor lenge skal dette egentlig vare? Er så lei av å forhandle om alt, og bære henne hylende ut av butikker fordi hun vil rive ned ting, eller skriker om morgenen fordi hun ikke vil ha klær på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spedbarnet:

7 ganger i løpet av spedbarnsåret. (De syv sprangene kommer omtrent ved 4-5 uker, 2 måneder, 2 ½-3 måneder, 4 måneder, 6 måneder, 9 måneder og 11 måneder.) For hvert utviklingstrinn åpner verden seg litt mer for den lille, og det er både spennende og skremmende.

2-3-årsalderen:

Det er et sjokk for barnet at vi nå stiller krav om at det skal gjøre som vi vil, når det tror det kan bestemme alt selv.

4-årsalderen:

Nå hersker det gjerne en vill kamp mellom barn og foreldre om hvem som skal ha makten hjemme.

6-årsalderen:

En kamp mellom avhengighet og uavhengighet. Seksåringen tenker og bekymrer seg mye for døden.

9-årsalderen:

Barnet er sårbart og følsomt, men trassen er ofte mer innadvendt.

12-årsalderen:

Er i en stadig kamp mellom den barnslige og den voksne siden.

Tenårene: Er for mange den mest intense trassperioden i livet, og de fleste må gjennom en kamp med omverdenen.

Under graviditet:

Følelser knyttet til egen barndom og foreldre velter frem, og vi endrer alle våre relasjoner.

Kvinners overgangsalder:

Kvinners kropp endres fysisk, og det fører til tanker, erkjennelser og humørsvingninger.

Ved 30-årskrisen:

En tid for å gjøre opp status for livet. Er jeg der jeg vil være i forhold til bolig, barn og karriere?

Ved 40-årskrisen:

En ny tid for å gjøre opp status, med alle de tanker og følelser det bringer med seg.

Når man blir besteforeldre:

En ny stor utfordring venter, og du må finne ut hva slags rolle du skal og vil ha.

Når man skal pensjoneres:

I det ene øyeblikket føler man at det aldri vil gå, i det neste at det skal bli deilig.

Når man skal på sykehjem/aldershjem:

Svært vanskelig overgang hvor du må innse at du ikke lenger kan greie deg alene. Mange blir som barn igjen.

Symptomer

Man blir veldig sensitiv og følsom

Blir lett trøtt

Drømmer mye

Er ofte frustrert

Følelsene er sterke og vanskelige å kontrollere

Det varer en periode for så å bli etterfulgt av en periode med ro og harmoni.

Lykke til :-)

Skrevet

Mi frøken e også ganske så trassi innimellom, men trur det e mæst førr at ho e sjalu på lillesøstra... Æ har bynnt å vell mine kampa... gidd ikke å krangel på alt... men så skjer æ fort igjennom der det trengs... Valget e enkelt, kler ho ikke på sæ med en gang sjøl, så kler æ på ho on ho vil eller ikke... etc. så ho e ganske kjapp å gjør teng sjøl nu... vesst ho ikke har en vil vær baby dag.... Å e ho umulig og sytat så får ho beskjed om at da kan ho gå på rommet sitt å vær, å da trekk ho fort in surgjeipen...

Mi e også to år og sju mnd...

Skrevet

Spør du meg skyldes trass mye foreldrenes mangler også. Du sier at du er så lei av å forhandle om alt. Hos oss forhandles det ikke - her har mamma og pappa rett. Vi har en regel om at først gjør vi foreldre det vi vil og deretter får småen bestemme litt. Dette gjelder tannpuss (først pusser vi -så småen), dette gjelder handleturer (først sitter vi i vogn i voksenbutikkene - deretter får man gå og leke litt), det gjelder middager (man spiser om man vil, sitter ved bordet til alle er ferdig - deretter får man leke). Dette gjelder alt!

Er jammen glad det ikke skal forhandles - det hadde tatt tid.

Det er viktig at de små skal ha egne meninger, men når man må bære barnet sitt hylende ut av butikker bør man se på oppdragelsen og ikke skylde på trass.

Skrevet

Vår snuppe er også 2 år og 7 mndr og har trasset siden før hun ble to.

Håper og ber at vi er på "toppen" av trassperioden nå, og at det ikke blir enda verre iallefall.

Kan vi ha et håp om at hun stadig venner tilbake til seg selv iløpet av sommerhalvåret kanskje ?

Husker nesten ikke den tiden da hun gjorde som vi sa, og var stolt når hun fikk det til, og ikke MÅTTE si imot bare for å hevde seg, uansett om hun er enig eller ikke...

Skrevet

hei hilde marø.

føler veldig med deg.

og du som signerer anonym, trur ikke du helt hvet hva du snakker om. at det er mest foreldre sin skyld at barnet er så trassig mener du.

siden du er så perfekt kan vel du gå ut med signatur da og ikke anonym.

enkelte barn er faktisk ekstrem trassig, og de er det uansett hvordan foreldre oppdrar, forhandlinger eller ei.

vi også er veldig konsekvent, her bestemmer mor og far, og som du sier barnet bestemmer der det passer.

vi har et barn som er veldig trassig som hilde skriver om, vil du påstå anomym at det er vår egen ris som har gjort barnet vårt så trassig?

Skrevet

Puh, lurer på det samme - og jenta mi er OG 2 år og 7 mnd, he he..... hun ble storesøster før jul, og er også veldig sjalu til tider. Her hjemme blir det bedre når vi lar henne bestemme en del - akkurat son snupidupi sier. Pick your battles!

Er for øvrig spesialpedagog selv, og VET at trass er sunt og naturlig og NØDVENDIG!!! Mitt svar til deg anonym er at du trolig må svelge denne gigakamelen om en stund. Barn som aldri får noe igjen for å yte motstand eller å forhandle, vil trolig få dårlig selvtillit, bli passiv og få svekket tillit til foreldrene - for å nevne noe. En trygg voksen tør å slippe kontrollen og gi barnet anledning til å utføre egne valg - tuen å frykte at barnet tar over makta.... Man kan fint ha trygge, forutsigbare rammer og faste regler, samtidig som man gir rom for forhandlinger!

Skrevet

hei.

må berre få sei at jeg er helt enig i sunniva og majamamma. akkurat sånn syns jeg og.

og siden du er spesialpedagog vet jo du og at alle barn er forskjellig, og at noen barn er ekstrem trassig og noen går gjennom denne perioden uten de helt store prøvelsene:-)

Skrevet

Kanskje det er foreldrenes skyld, kanskje ikke...

Uansett så har jeg grenser og jeg er veldig konsekvent, men likevel klikker han de luxe flere ganger per dag, særlig når det er bleieskift. Vet ikke om det er så mye jeg kan forandre på...

Skrevet

Har tydelige grenser vi og, men noen ganger må man forhandle for å få ting til å gå rundt. Når hun blir kjempe sint i butikken, så må jeg bære henne ut, for sier til henne at hun ikke får lov til det, forklarer rolig hvorfor hun ikke får lov, og hun ikke hører, så sier jeg at hvis hun gjør det igjen så må vi gå. Når hun da gjør det igjen må jeg jo gjøre alvor av det jeg sier.

Noen er nok mer trassige enn andre og tror jeg, uannsett hva man gjør. Bra det er flere enn meg som har det sånn da:-)

Anonym: er jo bra at barnet ditt gjør som du vil hele tiden, men har dere virkelig ikke hatt noen kamper for å få det slik? Har hun bestandig gjort som du har sagt uten å protestere? Da er du den første jeg har hørt om som har det på den måten! Får håpe det holder seg sånn da, at du ikke får deg en skikkelig overraskelse når barnet ditt blir 4 og kommer i skikkelig trassalder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...