Gå til innhold

Dere med babyer som sovner selv til natta!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var de da de begyndte å gjøre det? Hvordan fikk dere dem til å gjøre det? Er det noen som klarte det uten skrikekuren? Jeg begynner å bli ivrig på å få jenta mi til å sovne av seg selv uten byssing, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig sovnet selv hele tiden, men til fast tid da hun var 6-7 mnd. Måtte ta skrikekuren med eldstamann, så her var det disiplin fra første dag!

Skrevet

NB: Jeg kommer ikke til å prøve å tvinge på henne noen rutiner av noe slag da hun er bare 9 uker enda, men det er kjekt å få tips til hvordan man kan gjøre det når den tid kommer, slik at man eventuelt kan gradvis tilnærme seg det. Hun sovnet selv uten problemer tidligere, men etter en sykdomsperiode har det gått helt i surr.

Skrevet

Ville forventet minst 10 dager etter at alt er "over" før ting blir normalt igjen...

Hehe, vi hadde to forferdelige omgangssyker på rappen for gullet før påsken i fjor, hun mistet dobbelthaken og var så syk, i påsken (10 dager) la hun på seg 500g! Regnet fra før den siste omgangssyken! Hun åt! Men da var det altså 10 dager etter syken før hun virkelig kom i slag igjen. Og da ble også sovingen ok.

Skrevet

Vanskelig å si akkurat hva som gjør at jentene mine sover så greit... men jeg sverger til gode og faste leggerutiner, gjerne med bad. Nå skal det sies at begge jentene mine blir avslappet av bading, men jeg kjenner unger som blir oppkvikket av det, og da virker det jo mot sin hensikt :) Etter bad tar vi på nattklær, spiser kveldsmat (gir pupp til minstejenta) og eldstejenta pusser tenner. Etter eldstejenta er lagt koser vi litt med hun minste, legger henne i senga, slår av lyset og synger nattasang mens vi stryker henne over hodet - og forlater rommet. Må inn en eller to ganger for å sette i smokk og si fra at vi er her og at det er natt. Så våkner hun til mat rundt 2-3 og igjen rundt 7-8.

Hva med å prøve å legge henne i senga og sitte ved siden av henne til hun sover i starten? Så hun venner seg til å SOVNE i senga, uten at hun nødvendigvis trenger å være alene?

Skrevet

De første nettene satt vi hos henne til hun sovnet. De påfølgende ukene måtte vi inn og roe ofte, men nå sovner hun for det meste av seg selv. Cluet her var å vente til hun ble tydelig trett.

Skrevet

Ville også si at rutiner er viktig mht legging, men dere må finne ut hvilke rutiner som fungerer for dere:)

Skrevet

mie begynte å sovne nesten av seg selv da hun var 2mnd... eller i straten fikk hun slutten på flasken i sengen, så den var varm når lyset ble slukket, så satt vi der å koste henne og lagde en lyd som roer henne veldig.. så etter det har dte bare gått bedre og bedre, vi må bare passe på å legge henne før hun blir for trøtt for da blir det vanskelig...

nå er hun fire mnd, hun får de siste dråpene av flasken i vuggen ( kanskje dårlig vane sier noen, men tror egentlig det kan gå greit uten den også), gir henne smokken og slukker lyset.

hender jo vi må innom å dytte inn smokken og kose henne litt, men det går veldig bra. og dette er sånn det har blitt etter at vi hadde kolikk, MPTTE sovne til pupp( mistet melken rett før hun var to mnd), måtte bysses i søvn og sove på fanget mitt i minst to timer før jeg kunne legge henne i vuggen, og ofte måtte sove sammen med henne på sofaen eller i sengen.

men vi stresset ikke med det, skrudde på lyset om hun ikke roet seg, koste masse og passet på at hun følte seg trygg hele tiden... lot henne aldri ligge alene å gråte- det gjør hun fremdeles ikke!

Skrevet

Jeg fulgte med på han istedet for å se på klokka. Når han begynte å gni seg i øynene, la jeg han i senga og dyttet inn smokken og sang en nattasang. Han var rundt fire mnd når jeg begynte å legge han før vi la oss. Jeg klarte det uten noen skrikekur, tok han før sutringa gikk over til skriking. Ikke alltid det gikk, men han kom inn i en rutine til slutt. Nå er det no problem whatsoever. Legger seg kl halv åtte uten en knyst!

Skrevet

Til hun var 3mnd ca så sovnet hun mens hun fikk flaske og da la vi henne bare fra oss. Fra 3mnd alder la vi henne bare i sengen klokka halv åtte og sa natta. Så sovnet hun, ingen problemer. Om hun gråter litt så er det bare og gå inn til henne og kysse henne og si natta igjenn så sovner hun.

Men har hørt at noen tar kveldsstellet i soverommet mens det er mørkt og gir siste skvetten av mat på soverommet også legge barnet i senga og si natta og gå ut.

Skrevet

Her har jeg innført fast rutine på kveldsstell, og mating. Legger henne ned i våken tilstand på mørkt rom når jeg vet at hun er trøtt. Skal legge til at dette starta først å gå bra da hun oppdaget totten sin i forrige uke(har ikke villet ha smokk). Før det lot jeg henne sovne i fanget under siste mating og så la jeg henne. Etter at totten kom inn i bildet spiser hun ca.20.00-00.30 og 05.00, før totten annahver time, så da var nok puppen litt kos-ikke bare mat!

Har ikke helt trua på skrikemetoden så lenge de er så små som våre(09.01.07), men rutiner er bra!

Her har det knapt vært gråting, da er det som oftest en rap som skal oppi tilfelle.

Skrevet

Jeg pleier og legge snuppa mi rundt 8tiden lys våken.. og gir henne smokken og kosekluten hennes(men tar den vekk når hun sovner, siden hun pleier og gni fjeset sitt i den) og da sovner hun av seg selv. Har egentlig ikke gjort noe for og få det til, men det bare ble sånn.. Jeg gir henne grøt i 6tiden, så et bad og pysjen.. Jeg tror hun vet at det er leggetid..

Men sånn har det ikke vært bestandig.. Før så måtte vi vugge henne i søvne, men så plutselig sovnet hun av seg selv.. Noen ganger pleier hun og ligge lys våken i senga og prate med seg selv.. Hihi kan ligge der i 1 time el kanskje litt mer, men hun koser seg da..

Hun begynnte vel og sovna av seg selv rundt 3mnd.. I dag er hun 4mnd.

Skrevet

Lillegutt har helt siden han ble født sovnet selv til natta, så har aldri måttet bruke noen skrikekurer o.l. har hatt perioder med dårlig søvn på natten, men aldri med selve sovningen. har hele tiden passet på å ha noenlunde faste rutiner på kveldsstellet og leggingen. har det vært enkelte problemnetter, så har jeg ikke tatt han opp av sengen, bare kost med han til han roet seg og så gått ut av rommet.

tror noen barn bare rett og slett knekker sovekoden mye fortere enn andre barn, uavhengig av hva foreldrene gjør eller ikke gjør. :o)

Skrevet

jeg legger jenta mi i senga si når hun er trøtt og da sover hun i løpet av 5 min.. har gjort det siden hun var ca 2 mnd.. hun er en skikkelig sovegris da.. legger seg 2000 og står opp ca 1030 og sove to timer etter frokost og middag... hun har ikke spist på natta siden hun var 1 mnd

Skrevet

Fysst så la eg meg på siå han i sengå vår, lot han såva der t eg sgo legga meg. Ittekvart la eg han i hans seng å sadd på sengå mi, sånn at han såg meg t an såvna. Nå jer eg an d sista puppemåltie på sengå mi, siddanes, åsså legge eg han øve i si seng. Pleie å vær trøtte då, å såvne fort. Skrige jarna t ein gang, men då e d bare tytten så må på plass. Han e 4 mnd;)

Skrevet

Mi gjorde det bare en uke ca etter vi kom hjem. Oppskriften vår var:

1 Legge henne når hun er trøtt. I begynnelsen var det 23 tiden, nå kryper det nedover mot 19.

2 Lammeskinn i senga - jeg tror det gjorde en forskjell. Lunere i senga da.

3 Satt hos henne med en hånd litt fast på pannen, og en finger på smokken så den ikke skulle falle ut så lett. Nå høres det ut som jeg holdt henne fast, men det gjorde jeg ikke. Tror hun følte det trygt med den hånda der. Det var forresten noe vi lærte på sykehuset..Gjorde vel dette i en uke, max to.

4 Faste rutiner, stell, mat, legging

Det varvel det. Jeg kan telle på en hånd de gangene vi har mått tatt henne opp etter hun har lagt seg, da har det vært bæsjebleie, luft eller når hun var litt småsyk. Så her går faktisk leggingen som en drøm.

Skrevet

Vi sluttet å bysse henne rundt 4 måneder. Da ga hun selv signaler om at det orket hun ikke,vridde seg i armene og var umulig. Så da begynte vi å legge henne våken, og det tok 2 min det,så sovnet hun.

Helt fra begynnelsen har hun gitt "beskjed" om ting hun vil. Først så samsov vi, så ble hun sur av å ha meg vedsiden av,så kunne hun sove i egen seng,så ville hun ha kosepute over fjeset da vi bysset,så ville hun ikke det lenger....osv! Så alt har gått etter hennes premisser...Og det er lurt:) Men uansett så tenkte vi at vi skulle prøve å legge henne våken rundt 4 måneders alder uansett..Det ble tungt å bære,og det er lurt å "lære" små å sovne av seg selv:)

Det hender at hun skriker sånn 10 min når vi legger henne,men vi går inn og ut å gir smokken,så sovner hun tilslutt!:)

Lykke til!

Skrevet

Min tulle er 7 uker og har sovnet selv i egen seng fra dag en.....

Hun får mat, så er det rap og så blir hun lagt i sengen sin... Hender hun ligger å lager kose lyder før hun sovner, sjeldent hu gråter...

Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Jeg la tobias når han var trøtt.. og da sovnet han med sutten.

Nyfødt - 5 uker : sovnet selv ved 22-23 tiden

5 uker-2 mnd: sovnet selv ved 21 tiden

2-3 mnd : bader ca 18.30, mat og sover ved 19-19.30 tiden.

har ikke noen magiske triks- har bare fulgt lillegutt sine signaler om at han har vært trøtt..ble faktisk overrasket over at han allerede ved 2 mnd alder ville sove så tidlig..men han slokner på 5 minutter han

Skrevet

Da gutten min var ca 1 1/2 mnd. begynte han å sove hele natta. Jeg gjorde ikke noe spesiellt for det, det gikk av seg selv.

Han måtte alltid sovne på fanget før jeg kunne "snike" han over i senga.

Etterhvert syntes jeg det blei litt slitsomt, for ofte våkna han når jeg skulle legge han over, og da var det på an igjen... Så da bare la jeg han oppi senga til kvelden, og han roet seg der.

De første kveldene gråt han litt, men det var ikke mange minuttene.

I dag er han 4 mnd. og jeg legger han i 19-19.30 tiden, og da sover han 12 timer.

Nå skal det være sagt, at min gutt sover best på magen. Så jeg legger han på magen hver kveld. Snur han over når jeg legger meg, og i løpet av natten pleier han å våkne en gang, da snur jeg han på magen igjen, og han sover til morran.

Skrevet

Vi har klart dette to netter på rad nå (vet ikke om det holder men...) Vi har badet gutten fra dag 1 hver kveld for deretter å gått rett på soverommet. Vi har nå "tidsfrist kl 21.30 for bading og han blir lagt ca 22. Dersom han blir trøtt og ser ut til å sovne før det, men etter kl 1930 tar vi ham rett på badet og bruker god tid der. Etter badet ammer jeg ham dersom han er våken (i går sovnet han på stellebordet etter pysjen var på) Vi synger trollmor dersom han er våken og legger ham. Synger den max to ganger. Om han gråter går jeg inn, stryker ham på kinnet og sier at det er natt og han må sove. Dersom det ikke hjelper får han suge på fingeren min til han roer seg. Da sovner han som regel

Skrevet

Vi har vært bevisste på å legge ham mens han har vært trøtt eller søving, og ikke mens han har sovet. Vi legger ham i senga og sier nå er det natta, nå skal du sove, god natt, så går vi ut. Dette har vi gjort siden han ble født. Selvfølgelig har det skjedd at vi har lagt han sovende i senga, men stort sett har han vært våken, men trøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...