Gå til innhold

Hva kan jeg trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg løfte vekter liggende? 3kg vekter, hehe! Og kan jeg gå lange turer eller sykle? =) Får lett vondt i magen når jeg går turer, men er det farlig?

Er 13+2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

En tommelfingerregel er at alt som føles ok for deg, er ok for barnet. Nå når du er i 2.trimester, kan du i prinsippet trene nesten hva som helst, jeg for min del trener både step, styrke (med 4 kilos vekter ;-) ), dansetimer mm.

Det er hvertfall veldig viktig å holde seg i form i svangerskapet! Troverdige kilder sier både at det er stor sjanse for at fødselen går lettere, og at en kommer mye raskere i form igjen etterpå... Gode grunner!

Lykke til!

Skrevet

For mitt vedkommende fungerer sykling (spinning og ute), gåturer og skiturer veldig bra. Vondt i magen - vet ikke hva det kan være - jeg var plaget av kynnere når jeg trente litt hardt forrige gang jeg var gravid, men det kom ganske sent i svangerskapet. Har lest at du kan trene alt unntatt slag, spark og kroppstaklinger - men ikke start opp med masse nye ting nå. Lytt til kroppen og gjør det som passer best for deg! Uansett er fysisk aktivitet bra for deg (og sikkert barnet også).

Lykke til.

Skrevet

Jeg hadde veiledning på treningssenteret hvor jeg trener i går. Er 14+6 på vei, så jeg fant ut det kunne være greit å høre om trening i forhold til graviditeten. Det første jeg burde slutte med var øvelser som belastet hofte/bekken/buk-partiet. Med det mente han knebøy, markløft og beinpress, jogging, hopping og aerobic. I tillegg måtte jeg om ikke så altfor lenge kutte ut vanlige situps på de framre magemusklene. Etterhvert som magen blir større vil man få en brokk-lignende kul på magen dersom man fortsetter å trene vanlig situps på de musklene. Da skulle jeg heller trene de skrå magemusklene og statisk på magemusklene.

I tillegg er det ikke så lurt å ha så altfor høy intensitet på treningen. Sjelden ha høyere enn 80% av max-puls....hvis du er godt vant med å trene. Er du ikke det, bør man kanskje redusere til 70-75%. Og så til slutt sa han det var ok å trene armer og rygg(rygg er veldig bra!), men trenger ikke å legge på mere vekter, men heller ha pittelitt mindre enn hva du normalt bruker! Og sykling/spinning er veldig bra!=)Det fortalte han fysioterapeuten meg i allefall!

Skrevet

Vel, jeg trente aerobic og mage-rumpe-lår i hele sist svangerskap, uten at trener på treningssenter, jordmor eller lege stoppet meg. Alle roste at jeg sto på som før.

Da antydningen til bekkenplager kom, tilpasset jeg treninga: uten utfall, hopp og sprett og annen bekkenbelasting.

Situps trente jeg til magen kom i veien, og deretter skrå magemuskler. Har da ingenting å si om magemuskelen blir litt spiss når den er stram (nevnt pover her).

Tror det er du selv som bør sette begrensninga. Kjenn etter på hva du får til, hva du orker og hva du er trygg og komfortabel med.

Skrevet

hei mirabell83

man får mange forskjellige svar ofte, men tenkte jeg skulle kommentere det du hadde fått vite. jeg er instruktør i styrke (tidligere body pump) og kjører fortsatt timer hver uke med 6 kg på hver side av stangen på ben (knebøy) og rygg (markløft, roing), og det er ikke noe problem. på utfall kjører jeg uten vekter, men det er mest pga knærne som jeg sliter litt med (og nå som jeg har ekstra 'vekt' på magen, er jeg heller litt ekstra forisktig der så ikke betennelsen i knærne blusser opp igjen).

jeg har forhørt meg både med legen min og flere av treningsveilederne på senteret og alle sier det samme; alt er ok så lenge du ikke føler ubehag under eller etter treningen. jeg trener derfor også kondisjon med hopp, men hopper og sparker ikke mer enn at det føles 'forsvarlig'.

når det gjelder trening av mage, så klarer jeg ikke lenger vanlige sit-ups nei. magemusklene (de rette) deler seg ca i beg. av 2.tri, og da vil du merke at det blir ubehagelig. så kroppen er veldig grei og sier ifra om ting ikke er ok. skrå magemuskler, derimot, går det fint an å fortsatt trene.

jeg er forresten 25 uker i dag.

Skrevet

Tusen tak for svar=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...