Gå til innhold

Et spørsmål til dere som er muslimer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få sagt at jeg syns muslimer er utrolig flinke til å respektere andre folks religion. Så et program her om dagen da en muslim snakket om religion. Da sa han et eller annet om "Islam, og andre religioner sendt fra himmelen". Som om han godtok at andre syn også kan komme fra Gud. At religioner ofte bare er forskjellige måter å utføre ting på, men at Gud er den samme... Jo mer jeg snakker med muslimer, jo sterkere inntrykk får jeg av at de er av denne oppfatning...

hvordan ser dere som er muslimer på andre religioner?

Stemmer det at dere er enig i at Gud er Gud, uansett hva man kaller ham? :) Håper dere forstår hva jeg mener her, litt krumlete ordlagt... :)

Tusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, Islam 'godkjenner' kristne og jøder, dette fordi de alle bygger på de samme bøkene. Islam respekterer Toraen, Gamle og Nye testamentet, de blir sett på som hellige bøker, men dog ikke like hellig som Koranen. Hovedgrunnen til dette er at Koranen er den samme nå, som den var da den ble skrevet, det er ikke lov å redigere så mye som et , eller . om man velger å oversette Koranen (eller utdrag fra Koranen) må man også ta med den arabiske orginal teksten, hvis ikke er ikke teksten lenger hellig. Både Bibelen og Toraen er redigert og modernisert gjentatte ganger, så de fleste muslimer vil ikke ha like stor respekt for dagens utgaver av disse skriftene som de ville ha hatt for orginalen.

Islam bygger på mye av det samme som bådre jødedom og kristendommen, vi skal respektere de andre religionene, men vi skal forholde oss til den siste boken, Koranen, som gud sendte som leveregler.

Disse levereglene kom for å komplettere skriftene gud allerede hadde sendt.

Oppsummert så mener Muslimene at Jøder, kristene og muslimer tror på den samme guden, selv om vi kaller han ved forskjellige navn.

Muslimene mener også at Jesus var en profet, ikke guds sønn, for oss så er tanken på at gud skulle ha fått en sønn blasefemi.

Islam har ikke den store respekten for andre religioner enn de som er nevnt over, folk som tror på andre ting regnes som vanntro.

Jeg vil understreke at dette innlegget ikke er skrevet med tanke på å tråkke noen på tærne, snarere tvært i mot.

Jeg er selv muslim, troende, men ikke praktiserende, dette er fordi jeg er dypt uenig i veldig mye i forhold til hvordan Islam og koranen blir tolket.

Skrevet

Selv kristne og jøder er "vantro", nå liker jeg ikke den ordlyden på norsk, fordi det er ikkeen fullgod oversettelse av Kafir/kuffar, det betyr mer "Den som dekker over" eller "Den som nekter sannheten" (har lest ulike oversettelser av ordet). Men selv om de er kuffar, er de fremdeles Bokens Folk, og vi tror på samme Gud, vi har bare ulike måter å tilbe Ham på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...