Gå til innhold

Fordeling av utgifter ved delt bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har delt omsorg/bosted, hvordan fordeler dere utgifter?

Det ene barnet mitt skal kanskje gå over til å bo hos pappaen halvparten av tiden. Vi er veldig uenige om hvor mye penger vi skal bruke på barnet. Slik har det i alle fall vært til nå. Det har for så vidt vært greit så lenge han har betalt bidrag. Han har aldri spandert noe mer. Han sier han ikke har råd. Mens jeg har alltid tatt meg råd. Alle som mottar bidrag vet at det bare er en dråpe i havet.

Føler det hadde vært enklere om barnet skulle bo fast hos ham. Da kunne jeg også fulgt farens eksempel og betalt bidrag, mens han måtte dekke alt. Men barnet ønsker altså delt bosted.

Jeg frykter at det kommer til å bli konflikter om alt som skal kjøpes til barnet når bidraget faller bort, og at barnet sine levekår vil bli forringet. Jeg er veldig fortvilet. Føler at vi har dårlige forutsetninger til det samarbeidet som delt omsorg krever. Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sette inn en sum hver, hver mnd på en konto til barnet som brukes til utstyr (ski, sykkel, treningstøy ++). Å ta ut hver gang det trengs noe. Det som da blir tilovers kan barnet få når det blir gamlere.

Skrevet

Om begge to betaler inn bidragssummen + 1 halv barnetrygd på en brukskonto for barnet, hver måned, og så spleiser dere heller ved store og uforutsette utgifter. (Eller er det sånn at man får barnetrygden annethvert år ved delt omsorg?) Har han f.eks betalt 1500 kroner i bidrag, blir jo det tilsammen 4000 kroner. Og det skulle jo dekke det meste barnet trenger av utstyr, klær og faste aktiviteter. Lommepenger og spontane aktiviteter er det naturlig at den som har barnet på tidspunktet betaler.

Skrevet

men mor har hovedomsorgen på papiret. Da betaler mannen min 1500 kroner i bidrag + at vi kjøper en god del klær og sportsutstyr til han.

Skrevet

Mannen min betaler ikke bidrag til mor, de deler 50/50 på utgifter til barnehage, sfo osv. I det daglige betaler hver av foreldrene det som trengs av klær og småting til barna, om de trenger større ting over 500 kr så avtales det på forhånd og deles 50/50. Man kan ikke gå og kjøpe noe dyrt og så forvente å dele regningen uten å bli enig først. Ting som barna bare har et sett av er sykkel, skiutstyr, skiklær, skøyter, goretex sko osv. Om barna har et spesielt favorittplagg, pentøy til bursdag, karnevalsplagg el.l. hos den ene foreldren så står de fritt til å ta det med seg fram og tilbake.

Skrevet

Hei..

Samboeren min har delt omsorg for dattern sin på 4år. Har hatt det siden hun var 1år. Her har vi alt hverdagstøy og leker det står hvert av hjemmene for. Men ytterklær spleiser vi+ sko. Hun har trehjulssykkel her den har hun fått tatt med til mammaen sin. Er så dumt å skulle ha en sykkel her og der..

Men når hun blir eldre så får vi heller spleise på de store utgiftene, men har ikke blitt så mye store utgifter da hun er såpass liten enda.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for gode råd og tips og ikke minst hvordan dere gjør det selv. Det låter fornuftig å sette fast beløp inn på en konto og klart dersom begge betaler inne en fast sum + barnetrygd vil det kunne gå bra. Far betaler litt over 1000 kroner i bidrag i dag.

Problemet mitt er vel at alt som lukter økonomi har vært kilde til konfliker i samarbeidet rundt barnet. Jeg tviler på at jeg får far med på å betale det beløpet som er stort nok. Han er nokså gjerrig. Føler vel hele tiden at det har ligget en forventning til at jeg skal besørge det meste. En forventning som også barnet har overtatt. For eksempel i forhold til ferier, dyre presanger o.l. Far har aldri tatt barnet med på ferie annet enn 2-3 ganger på 10 år. Da har han reist til slektninger, der hvor det er gratis å bo. Barnet får presanger til maks 2-300 kroner. Vi har snakket om fellesgaver, men da har far forventet at jeg skulle betale mye mer enn han. Det er en spleising jeg ikke har kunnet gå med på. På andre plan har vi samarbeidet godt.

Skrevet

Han har kanskje veldig dårlig råd da, og innbiller seg at du har bedre råd?

Har du hatt det så trangt hittil da? Bare ett barn? Skatteklasse 2. Bidrag og dobbel barnetrygd..?

Hvor gammelt er barnet?

Vil tro at en deling 50-50 mellom deg og faren, vil gi deg færre direkte utgifter, men selvfølgelig også mindre innkomst. Til gjengjeld har du jo mulighet til å jobbe ekstra de ukene du ikke har barnet hos deg...?

Skrevet

Det som er bra med å sette en fast sum på kontoen til barnet er at ingen av dere kan ta ut penger uten samtykke fra den andre. Og da går alt av pengene som står der garantert til barnet.

Så uansett om han er gjerrig, så må han jo være glad for at det er barnet pengene går til.

Det kan gå måneder uten at barnet trenger noe, men plutselig så må det kjøpes sykkel, barnet skal på klassetur, barnet har bursdag, og barnet trenger en haug med nye klær for alt begynner å bli smått. Og da er det kjekt å ha satt av noen kroner så det slipper å bli den store utgiften på en gang.

Og skulle det stå en fin sum der når barnet blir konfirmant, så har dere gaven klar :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...