Gå til innhold

hvor lenge i vippestol, 3 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan de sitte i vippestolen uten fare for de skjøre ryggene deres? 30 min? 1 time? 3 timer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikke, men de tåler vel litt mer enn 30 min, skulle jeg tro (håper jeg, for vår sitter en god halvtime av gangen)

Men det er vel ikke bare det med ryggen, er det ikke det at det hemmer motoriske utviklingen dems fordi vippestol blir passiviserende?

Skal være bedre å ligge på magen og ryggen for da "trimmer" de bedre. Et barn som bare sitter i stol lærer jo aldri å rulle seg rundt.. ..eller krabbe.

Skrevet

Da vi var på HS på 3månederskontrollen sa helsesøstra at hovedregelen var at barnet skulle ligge når det ikke var på fanget til noen. Hvis det skal sitte i vippestol, bør det bare være for korte perioder og max 20min.Viktig å ta vare på små rygger!

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at den stolen vi har kan han bruke fra han var nyfødt, fordi den kan legges helt ned, og når han "sitter" i den så ligger han mer. Han vil ikke ligge flatt noe særlig og blir grinete, og vi kan ikke sitte med han på fanget hele tiden heller. Da får han ligge i stolen, og sovner av og til der. Gjelder disse reglene for stoler som de ligger i også, eller?

Skrevet

Regner med det går greit hvis stolen er i liggestilling. Da blir det vel ikke ekstra belastning på ryggen. Har også brukt vippestol fra babyen var nesten nyfødt men veldig korte perioder i begynnelsen. Så blir jo ryggen sterkere etterhvert og da kan de sikkert sitte litt lengre.

Skrevet

Mini her er 4 mnd og han styrer det selv. Gir klart uttrykk for når han er sliten og lei! Må nødt å ha den halvveis sittende, hvis ikke er det helt uaktuelt å ha han der, da blir det skriking! Men han vil aldri sitte mer enn et kvarter max.. Men vi begynte ikke å bruke den før han var 2 mnd.

Skrevet

vår kan ikke legges ned. å hs og lege sa til meg at det er kun pga hemming i utviklingen en ikke skal bruke vippestol(ikke stol i stedet for gulvet).

Dattera mi er så tett at hun må ligge der å sove på dagen for ikke å bli tettere.

Skrevet

Oi! Jeg trodde at vippestol var fy-fy for så små unger, så min gutt har ikke sittet i vippestol mer enn et par-tre minutter de få gangene han har gjort det. Er jo greit dersom han nå kan sitte i vippestolen uten at jeg får dårlig samvittighet.

Skrevet

Vi har vår på gulvet mesteparten, han elsker det, og han begynte å rulle før han ble 4 mnd. Men han sitter i vippestolen når jeg dusjer, lager middag og når vi spiser middag.. Tre kvarter tilsammen max tenker jeg per dag..

Skrevet

ligge du på golve lame na å prata me na då, eller ligg hn dr åleine å e fornøgd? ligge han på mage eller rygg?

Skrevet

Bor i USA og her BOR babyer i bilsete! Når man kjører bil (og det gjør jo man hele tiden), når man handler (det gjør man resten av tiden, hehe), når man er på restaurant (ofte!), når babyen sitter i vogn (vogner selv for små babyer kan ikke legges flate), når man er hjemme eller på besøk hos folk.... Jordmor foreslår at datteren vår skal sitte i bilsete hver gang jeg har ammet (pga problemer med oppkast), og da hun hadde ørebetennelse fikk jeg beskjed om at hun kunne sove i bilsete (mer behagelig stilling for ørene - hun var da 3 mnd gml).

I USA skjønner man ikke at babyer skal ligge flatt!

Så spørsmålet er... er det oss nordmenn som er hysteriske, eller kommer hele USAs befolkning til å ha ryggproblemer i fremtiden????

Må innrømme at jeg har konstant dårlig samvittighet pga mye bilkjøring, men jeg har ikke noe valg. Bare det å kjøre eldre barn til/fra skole tar 2 timer hver dag... og så må jeg jo gjøre andre ærend (med bil) innimellom. Kan jo ikke la babyen være igjen hjemme alene!

Skrevet

Jeg mente ikke mesteparten av dagen (så at det så sånn ut, he he..), men der istedenfor vippestolen. =) Ja jeg ligger der veldig mye med han. Legger han på ryggen og da er det greit, men så ruller han rundt på magen og der vil han ikke ligge så lenge.. Men han har ligget mye på gulvet fra han ble født, koser seg når han har ting med sterke farger og se på.

Skrevet

vi hadde mathias i vippestol fra han va en mnd.. ca.. å lot han sitte der til ha sjøl ikke viller mer.. he he det va ikke snakk om tima men når han va sliten.. etter 15 min + - da la vi han så han fikk strekke på ryggen! har fungert kjempe bra her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...