Gå til innhold

hvor bevisst er dere på kostholdet?


cowboylaila

Anbefalte innlegg

Jeg spiser et kosttilskudd som heter "gravid" med vitaminer og mineraler og litt jern i. I tillegg tar jeg trankapsler.

Sliter med å få i meg "5 om dagen". Det blir heller " 2 om dagen"...

 

Er heller ikke så flink til å lage fiskemiddager... Har vel mye å gå på.

Hvor flinke er dere?

 

(p.s. har termin 15.november..)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar folat, vitaminer og omega3. Ellers spiser jeg som før. Er ikke spesielt flink med hverken fisk eller frukt/grønt, men har et normalt kosthold.

 

Prøver å begrense sukkerinntaket, men kan bli tøfft for jeg er veldig glad i søtt ;o)

 

Synes det er litt vanskelig å vite hva man bør/ikke bør spise. Kjøtt skal vel være gjennomstekt og så må salat vakses veldig godt vet jeg. Men synes jeg leser så mye at det er vanskelig å sile ut hva man virkelig skal ta hensyn til.

 

Hva med skalldyr? Kjøttpålegg? Muggoster?

Noe som har andre tips til hva man må passe på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på matportalen.no finner du masse nyttig info om graviditet og kosthold!

bare logg deg inn på spesielle grupper til venstre på menyen. Det er mattilsynets råd og retningslinjer som er skrevet der så det er en sikker kilde!

Skalldyr kan du vel spise og kjøttpålegg også, men tror man skal holde seg unna muggoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver veldig å være flink med kostholdet. Var kanskje litt over gjennomsnittet interessert i å leve sunt før jeg ble gravid også da. Uten å være hysterisk ;)

 

Jeg tar Omega 3, folat, magnesium(det er fordi jeg har mye muskelkramper når jeg ikke tar det) og multivitamin.

 

Faktisk anbefaler de 5-7 om dagen for gravide, og det kan jeg ikke si jeg klarer, prøver å ikke gå under 4 i alle fall.

 

Men jeg er sulten hele tida, og "uggen" i magen i tillegg, så det er ikke så lett å spise ordentlig heller. Har funnet ut at Pink Lady epler fungerer bra på den "ugne" følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker ikke spise for mye chips å sjokolade. I mitt første svangerskap spiste jeg bokstavligtalt for 2, la på meg 25 kg!! Det var kjempe tungt, klarte aldri å kvitte meg med dei siste 10 kiloene.

 

Jeg er litt sløv med frukten, men har mye fiskemiddag. Spiser folat og tar tran. :)

 

Men jeg er sulten hele tiden, spesielt om natta!! Slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg er veldig opptatt av sunn mat, men det er fordi at jeg er ganske overvektig fra utgangspunket, og livredd for masse komplikasjoner under graviditeten. Jeg spiser Grete Roede mat....ingen slanking altså, men synes de fokuserer bra på riktig mat. Jeg har også kjøpt noen tabbiser på apoteket som heter GRAVID.....itillegg skulle man ha hatt omega 3 tabbisa, men ikke kommet meg så langt enda.

Er ikke særlig sulten om dagen, men kjenner at hvis jeg ikke spiser blir jeg i spesielt dårlig form...får i meg 5 om dagen, men det er ikke store måltider. Youghurt og frukt er inkludert i dette :)

Leste en plass at man skulle kutte ned på kaffen, noen som vet hvorfor? Glad i kaffe jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat og omega3 + vitaminer.

I tillegg er jeg veldig heldig som har et fantastisk lunsjtilbud på jobben. Vi har buffet for 30 kr, med salatbar og varmretter hver dag. Det lages fisk 2 ganger i uka, og siden jeg ikke er altfor flink til å lage dette selv hjemme, passer det jo bra:)

Har kuttet ut brus med koffein, og det har gått veldig bra hittil.

Ellers synes jeg det er vanskelig å finne pålegg jeg har lyst på som jeg kan spise. Er veldig glad i spekemat, røyket laks og myke oster, så nå blir det annet pålegg fremover.

Er VELDIG glad i sterk mat, så kinamat og indisk er favorittene til middag nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vitaminer, folat og tran. Forsøker å spise riktig, men jeg har ikke lyst på noe. Synes alt ser heslig ut og lukter vondt. Så akkurat nå går det i tørre kjeks, hvitost og frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat og omega 3 kapsler.

Har kuttet ut brus med koffein jeg også. Drikker mye mer vann enn vanlig, men ellers mye det samme. Passer på å ikke spise spekemat og sånt...

Er stort sett flink hele dagen, men går fort litt "på skeiva" på kvelden..da får jeg så sug etter noe søtt, salt eller fett....helt forferdelig, for prøver jo hele dagen å være sunn... nå har jeg akurat spist en stor daim sjokolade :P ååååååååå arg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nokså sunt i utgangspunktet, men merker at jeg foreløpig har blitt flinkere til å lage mer varierte middag med grønnsaker.

Liker ikke kaffe, så den er jeg heldig med.

Er svak for potetgull, så jeg stålsetter meg når jeg går forbi de fristende posene, men er ikke helt asket.

 

Er ikke noe særlig kvalm enda, men sist ble jeg etter hvert kvalm litt ut på dagen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ikke flink med kosthold..For jeg har ikke greie på det..Tar folat,pikasol og vitaminer..Men har ikke så veldig matlyst.Skulle gjerne hatt litt mer kunnskap om kosthold og hva jeg burde spise..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AT&SI&HK <3

 

Jeg har klipt inn utdrag fra en artikkel på nettet av overlege Gro Nylander:

 

"Kosthold og trim

Et variert, sunt og næringsrikt kosthold med grovt brød, mye frukt og grønt, magert kjøtt, mer fisk og mindre sukker og fett, er viktig for deg som er gravid. Derfor bekymrer det Gro Nylander at unge mennesker ofte er lite opptatt av sunn livsstil.

 

- Til frokost går det ofte i kaffe og cornflakes med melk og sukker. Og når de vordende foreldre kommer slitne hjem fra jobben, tyr de til pølser og pizza. Om kvelden koser de seg ofte med chips og brus foran TV. Dette er vanlig og ganske så usunn kost i dagens Norge. Derfor er det ikke rart at stadig flere blir overvektige.

 

Fødselslegen ser det som en oppgave å få gravide og deres menn til å forstå at det er viktig å satse på sunn mat. – De fleste har hørt om kampanjen ”fem om dagen”. Det er nyttig kunnskap, og lett å bruke. Det er ikke så vanskelig å få i seg en frukt eller grønnsak til hvert måltid.. Juice til frokost. Et eple i matpakken. Et salatblad under brødskiven med skinke eller gulost, er hennes forslag.

 

Hun oppfordrer også til økt bevissthet rundt fett og sukker. - Det er tomme kalorier som man blir tykk av uten at de gjør særlig nytte for kroppen. Bruk lettrømme i stedet for remulade, majones og smør. Ofte kan små, enkle forandringer gi store utslag. Man kan få et atskillig sunnere kosthold uten altfor store offer og uten å sulte.

 

Gro Nylander understreker at ingen typer brus er nyttig for kroppen. – Brus og mineralvann gir deg bare masse sukker eller kunstig søtstoff og tilsettingsstoffer. Vær klar over at du får i deg hundrevis av sukkerbiter hver dag hvis du er storbruker av brus. Da er det ikke rart at du sliter med vekten. Drikk heller vann. Gjør vannet mer spennende ved å ta isbiter i eller ha en karaffel stående i kjøleskapet. Med litt sitron blir dette en deilig drikk.

 

Undersøkelser viser at for mye kaffe kan føre til problemer for fosteret. Cola som inneholder mye koffein, virker på samme måte som kaffe. Fødselslegen anbefaler at du drikker maksimum to-fire kopper kaffe per dag mens du er gravid.

 

Til slutt anbefaler fødselslegen at du holder kroppen i god form.

 

- Fosteret trives godt når du er fysisk aktiv. Nesten alle typer trim er positive for deg og det lille barnet du bærer. Gå turer, sykle, svømme, regelmessig trim på et helsestudio, dans og de fleste andre former for fysisk aktivitet. Men du bør unngå svært store, fysiske anstrengelser og hardt kroppsarbeid, særlig etter hvert som du blir tyngre utover i svangerskapet. Dersom livmoren knyter seg under aktivitet og fortsetter å være hard lenge etterpå, kan det være en advarsel om å roe seg ned, er rådet fra Gro Nylander."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Tusen takk, liten kuling! Det var KJEMPE snilt av deg :o) Ble jo mye klokere av dette!!

 

Jeg er heldigvis ikke heelt på jordet ser jeg..spiser variert og endel grønt og frukt. Grunnen til at jeg ikke har så greie på kosthold er at jeg alltid har vært så tynn. og jeg legger ikke på meg uansett hva jeg spiser. Derfor har jeg aldri tenkt over det. Har vel heller spist mye fett og slik i håp om legge på meg litt. Men nå må jeg bli flinkere på fiskemat..ellers så tror jeg at jeg ligger greit an ;o)

 

Igjen: Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...