Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger det inn her også jeg (ligger på barneoppdragelse også, siden det har vært noen tråder der om kontantstøtte).

Hei!

Så en ny, interessant vinkling på kontantstøttedebatten inne på småtroll, og tenkte jeg skulle høre her. Tanken var om kontantstøtten muligens burde være høyere for de som ønsker barnehageplass, men ikke får, slik at de kunne bruke kontantstøtten til å gi en dagmamma/dagpappa ordentlig lønn, eller ha råd til at foreldrene jobber redusert/tar ulønna permisjon for å være hjemme med barnet fram til de får barnehageplass.

Mens de som i utgangspunktet ikke ønsker barnehageplass får lavere kontantstøtte (eller ikke i det hele tatt?), siden de uansett ikke har behov for barnepass.

Jeg ser at det sikkert finnes gode argumenter både for og i mot dette forslaget, og vil gjerne høre dem. Men håper debatten kan bli ført på en saklig måte da :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"eller ha råd til at foreldrene jobber redusert/tar ulønna permisjon for å være hjemme med barnet fram til de får barnehageplass.

Mens de som i utgangspunktet ikke ønsker barnehageplass får lavere kontantstøtte (eller ikke i det hele tatt?), siden de uansett ikke har behov for barnepass."

Jeg er ikke helt med på forskjellen her... for hvis jeg kunne, og hadde fått nok kontantstøttepenger, ville jeg gått hjemme og passet mine egne barn. frem til de blir ca 2,5-3 år. så ville jeg hatt dem i barnehage. Hvilken av disse to ovenstående kategoriene faller jeg under da? begge?

Eller mener du at jeg _ikke_ skulle fått kontantstøtte siden jeg ønsker å passe mine egne barn mens de var små, at jeg da ikke skulle fått en krone i støtte?? Da hadde jeg søkt barnehageplass og håpet på at ungen ikke fikk plass, for DA kunne jeg fått penger nok til å gå hjemme med han....

Synes jo det blir rart om de med dårlig økonomi ikke skal hatt rett til å passe sine egne barn, bare kun hvis de ikke får barnehageplass... jaja, klart så finnes det jo husmødre som har menn som tjener masse penger, de får lov til å kose seg hjemme med småbarna sine. men hva med oss som virkelig ønsker å få oppleve de første årene til sine små, og ikke har økonomi til det? Jeg synes det er flott at vi har den muligheten i dag!

Jeg jobber som dagmamma samtidig som jeg går hjemme med sønnen min. Det er fordi jeg virkelig ønsker å gå hjemme, og at kontantstøtten ikke er høy nok i forhold til de utgiftene vi har. Hadde jeg ikke mottat kontantstøtte, hadde jeg ikke hatt denne muligheten. Da måtte jeg ha sendt sønnen min i barnehage fra han var 10 mnd, og det synes jeg er for tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...