Gå til innhold

Trenger sårt noen råd/synspunkter.. (laaangt..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gutten vår gikk ned litt mer enn 10 % av fødselesvekten sin, og jeg måtte begynne og gi han mme ved siden av ammingen til den kom ordentlig i gang. Han var for slapp til og suge, og si i fra at han var sulten.. Det er nå over en uke siden.

På søndagen så bare amma jeg han, ga han bare litt mme på kvelden for å være sikker på at han hadde fått i seg nok mat.

Var på vektkontroll i går, og han hadde gått opp bra. Men i går så skulle jeg også bare amme han, og han virket fornøyd hele dagen. Men når jeg hadde gitt han siste måltid (kl.02, ammet han i ca. 45 min.), så sovnet han, og våknet igjen halvannen time seinere, og virket sulten igjen. Ammet han igjen i ca. 45 min. Men han var fortsatt like grinete, og ville ikke sove. Han leita etter puppen, så jeg tenkte at jeg skulle prøve med litt mme sånn tilfelle han ikke hadde fått i seg nok mat. Å det kan han jo ikke ha gjort, for han drakk godt med mme. Å han sovnet like etterpå..

Har man mindre melk om kvelden/natta?

Å vi har begynt med smokk til han, for han har et veldig sugebehov, men om han er sulten så sier han vel i fra om smokken ikke holder? Er så redd han skal bli så slapp som på sykehuset og ikke si i fra igjen=/

Og måltidene syns jeg bare er kaos.. For jeg veit jo ikke om han har fått i seg nok mat.. Noen ganger drikker han mye mme ved siden av, andre ganger ingenting...

Lurer på om jeg skal bytte ut natteamminga med mme.. Virka som om han blei mer fornøyd da.. Hva syns dere?

Han våkner alltid mellom 24 og 02, og da sutrer/griner han til 5 tiden.. Kan være at han er sulten da.. Har trodd han har hatt vondt i magen.. For har jo da amma ofte, og ikke trodd han kunne være sulten.. Men om en baby har vondt i magen, tar han da pupp eller flaske? Når han leiter etter puppen, må dey jo bære fordi han er sulten..

Setter stoor pris på svar=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg kan trøste deg med at dette kommer til å gå seg til etterhvert. Barna trenger også mer mat om kvelden så det kan være derfor han har virket mer sulten.

Å gi MME på kvelden er det mange som gjør. MME bruker lenger tid på å fordøyes i magen og "holder" barnet mett lenger. Dermed sover de bedre om natten.

Det første jeg vil råde deg til er å stole på at det DU gjør er det RETTE! Stol på magefølelsen din. Er du usikker - prøv å legge ham i ammestilling men med smokken istedet for puppen :)

Om han er fornøyd med kosen er det greit vel :)

Viss han ikke er det så er han jo sulten.

Og igjen, gjør det du føler er best :)

Dette går bra :) Håper svaret mitt hjalp litt hvertfall :)

Klem fra

Skrevet

Jeg hadde ikke nok melk til klompen vår når kvelden kom da han var rundt tre måneder så vi begynte med et mme måltid hver kveld før han la seg. det gjorde at jeg igjen hadde nok melk til de to måltidene på natta. Vet ikke om melkeproduksjonen blir påvirket hvis du slutter å amme alle gagnene på natta. Hadde ringt ammehjelpen hadde jeg vært deg :)

Vi begynte med sutt da han var ca en måned fordi han ellers ble hengende i puppen! når han er sulten ser vi det på suttingen hans, han sutter i store drag på sutten da.

Vi strevde mye med magesmerter (kolikk) og det viste seg ved at han begynte å spise men vrei seg og gråt fra midten av måltidet og utover.

var jo ikke svar på alt du lurte p¨å men kanskje noe :)

Skrevet

Før jeg begynte med grøt måtte jeg og gi henne flaske på kvelden. Virket som om hun "spiste seg opp" på kvelden, i tillegg til at jeg følte jeg hadde mindre. Ville prøvd amming, så flaske ved siste måltidet før natten. Stress å begynne å styre med det når du har lagt deg. Funka hvertfall bra for meg. Førte til mer søvn, og dermed en mer opplagt mamma dagen etter=)

Skrevet

Hei!

Den første tiden følte jeg at jeg bare satt og ammet og ammet. Mitt barn gikk også ned nesten 10% av fødselsvekten og det tok tid før melkeproduksjonen min kom igang. Kan trøste deg med at dette går seg til som den over sier!!

Og ja, melkeproduksjonen går ned på kvelden og natten.

Skrevet

Heisann!

Det er slitsomt i starten, jeg vet det, men det blir bedre etter hvert! Så hold ut:o)

Vanskelig å vite hva man skal gjøre, men viss du vil fullamme babyen din er det nok lurt å kutte ut flaska snart tror jeg. Det er helt normalt at en kansje har litt mindre melk på kvelden, og at han kan være sulten etter bare en halv time. Kan jo være det som kalles økedøgn. Da vil han ha mere mat enn hva du har i puppene dine, men for at det skal bli mere må du bare la han suge så mye han vil og så ofte han vil. DA får kroppen din beskjed om å produsere mere melk. Finurlig system dette:o) Så det kan være litt slitsomt når dette pågår, men en må gjennom det for å øke produksjonen. Viss en gir MME etter amming, vil kroppen din tro at han får i seg nok melk av det som er der, og da vil det ikke øke produksjonen.

Så det jeg prøver å si er at jeg ville ikke byttet ut nattamming med mme. Ville prøvd først en stund me dbare amming, og se hvordan det går. Om han sovner fort ved puppen kan en jo birke litt i han, få han til å våkne og suge mere.

Om han ikke roer seg med mat, kan en jo prøve å legge han på brystkassen din f.eks. Da hører han kjente lyder fra deg og det er trygt og godt for han. Jeg mener en skal gi så små babyer så mye kos, nærhet som de vil ha.

Bare husk at du kan bruke helsestasjonen eller barselpoliklinikken på sykehuset der du fødte så mye du trenger. Ingen spørsmål er for dumme.

Lykke til så masse!! (jeg savner denne tiden jeg.. det gikk så fort at jeg glemte nesten å kose meg, travel tid i ammetåke..)

Skrevet

Melkeproduksjonen går ned hvis man ikke ammer om natta, pga det er da det hormonet ( husker ikke hva det hormonet heter.. ) er mest aktivt.. og når det ikke blir stimulert..

Men du kan jo pumpe deg da..

Men når du natt ammer.. gjør du det i senga? ofte så kan det være greit å stå opp og sitte.. for da sovner ikke babyen så fort heller.. og får spist ordentlig..

Og jeg leste noe om det at ofte så ammer man jo babyen oftere om kvelden, for de " gjør seg klare" for natten.. og hvis man da bruker mm som er pumpet fra dagen så gjør ikke det samme nytta.. for den melka er mye fetere og babyen har ikke like mye plass til den som den har til kveldsmelka. Hm.. ble litt rotete det der.

Men iallefall hvis babyen sover fire timer eller mer sammenhengende den første økta så anbefales det å fortsette å full amme. Men man må jo finne ut hva som passer hver enkelt da! ;) fungerer det bedre med mme så hvorfor ikke! ;)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for fine svar og gode råd=D

Legger han ofte på brystkassa for og roe han, men da leiter han bare etter puppen..

Men får prøve ut noen av rådene jeg har fått her til natten!

Igjen, tusen takk=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...