Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Hei! Så en ny, interessant vinkling på kontantstøttedebatten inne på småtroll, og tenkte jeg skulle høre her. Tanken var om kontantstøtten muligens burde være høyere for de som ønsker barnehageplass, men ikke får, slik at de kunne bruke kontantstøtten til å gi en dagmamma/dagpappa ordentlig lønn, eller ha råd til at foreldrene jobber redusert/tar ulønna permisjon for å være hjemme med barnet fram til de får barnehageplass. Mens de som i utgangspunktet ikke ønsker barnehageplass får lavere kontantstøtte (eller ikke i det hele tatt?), siden de uansett ikke har behov for barnepass. Jeg ser at det sikkert finnes gode argumenter både for og i mot dette forslaget, og vil gjerne høre dem. Men håper debatten kan bli ført på en saklig måte da :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 De som ØNSKER å ta seg av egne barn i alder 1-3 år skulle få lavere kontantstøtte enn de som er hjemme, men heller ville hatt bhg? Er det ikke bedre at de som ØNSKER å være hjemme får såpass god kontantstøtte at de faktisk velger å bli hjemme? Og derved frigjør plasser slik at flere av dem som uansett foretrekker barnehage faktisk kan få det.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Uansett vil vel begge deler innebære såpass mye byråkrati at det nok er uaktuelt, selv om tanken er interessant. Enklere å administrere slik det er nå der det bare går på om man har plass i en barnehage med offentlig støtte eller ikke. "bedre" som du sier ville vel uansett være at alle som ønsket barnehageplass fikk plass? (Uten at det betyr at noen må "bestikkes" til å være hjemme slik du foreslår). De som virker ivrigst på at det beste for alle barn er at mor (alltid mor visst...) er hjemme de tre første årene, ønsker jo å være hjemme uansett (enten kontantstøtta er høy, lav eller ikke eksisterer. Var jo mange som var hjemme med barn før kontantstøtta også, selv om folk relativt sett hadde mindre å rutte med). Mens de fleste som ønsker seg barnehageplass vil (eller må) ut i arbeidslivet for å tjene penger (og betale skatt). Og noen ønsker seg barnehageplass fordi det de mener det er bra for barnet, selv om en av foreldrene er hjemme. Men jeg ser at det fins flere sider her, og gode argumenter både for og mot kontantstøtte og forskjellige måter å ordne denne på, kommer vel gjerne an på hvilken gruppe man selv er i hvilke argumenter man vektlegger sterkest :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Interessant prinsipp! Så her er et annet forslag av samme art: Mindre lønn til lærere som virkelig ønsker å være lærere. For de er jo lærere uansett om de ikke tjener stort på det. MER LØNN til lærere som ikke trives med det, men "må" være lærere (fordi de nå en gang har utdanna seg til det, og ikke kan leve av den ufaglært-lønna de ville få om de byttet yrke). Eller hva med denne: Mer KS til folk som ikke egentlig ønsket å bli gravid. Mindre til folk som har ønsket seg barn.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 He he, morsomme forslag, men ganske langt ute på jordet. Lønn er jo noe man har forhandlet seg fram til (et kompromiss mellom hva arbeidsgiver ønsker å betale, og hva arbeidstager er villig til å jobbe for). Mens kontantstøtte er penger man får for ikke å benytte seg av et offentlig tilbud. Det siste eksempelet forsto jeg rett og slett ikke? Da må du vel heller sammenligne eksempelet ditt med et tenkt forslag om at de som ikke ønsker barnehageplass burde få det, mens de som ønsker barnehageplass ikke burde få? Eller mener du seriøst at alle som har behov for barnehageplass før barnet fyller tre år ikke egentlig ønsket seg barn?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Og så mye for sakligheten jeg ønsket meg... Jeg syns det er rart, med tanke på at det faktisk finnes både gode og saklige argumenter for kontantstøtta, at så mange av de som er for den hopper rett ned i skyttergravene og lirer av seg usakligheter i stedet for å argumentere...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 Regner med at du er HI. Men dette var da ikke en invitasjon til debatt for eller mot kontantstøtte? Var det ikke "for eller mot at størrelsen på KS skulle komme an på om man ønsket den eller ikke"? Og hva får deg til å tro at vi i skyttergravene egentlig er for at KS skal graderes ut fra hvor mye heller man heller ville hatt barnehageplass?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 OK, nå er jeg ikke med på tankerekken din i det hele tatt, er nok for trøtt :-) Som du kan lese lenger opp har jeg allerede "trukket tilbake" ideen fordi det ville være for mye byråkrati. Jeg presenterte det vel heller ikke som en ferdig plan, men som en ide noen andre kom med som jeg lurte på hva folk syns om/evt hvilken løsning som ville være best? At størrelsen på KS skulle komme an på om man ønsket KS er jo noe du selv har funnet på, så den får du argumentere med deg selv på :-) Men, men, du må gjerne fortsette å skyte rundt der nede i skyttergraven din :-) Og la oss for all del ikke diskutere politikk på en saklig måte, det er fali det...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Hvordan skulle jeg kunne lese at du har trukket tilbake ideen lenger opp når du bare undertegnet med Anomym og ikke med HI?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 Fullstendig enig med anonym nr 2 (første svar etter HI)!!!!
blond Skrevet 14. mars 2007 #11 Skrevet 14. mars 2007 Høres ut som en kjempejobb å holde oversikt over dette for Trygdekontoret og unødig bruk av ressurser. Uansett det: Hvordan kan man vite hva som er motivet for søking på barnehageplass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå