Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Gu, men gutten min er 9 uker nå. Fikk beskjed på sykehuset at han skulle få masse oppmerksomhet og kjærlighet, han kunne ikke bli borskjemt når han var så liten. Naturligvis får han oppmerksomhet og kjærlighet, men jeg må jo le - han er så bortskjemt. Han roper på meg bare jeg ser vekk enkelte ganger. Han skal ha full oppmerksomhet hele tiden. Lurer på hvor dette skal ende. Hadde håpet på at han skulle være litt mer tålmodig, er alle barn så utolmodige??
Guttemamma til tusen :) Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 huff..ikke kall det bortskjemt da!! Det er jo langt i fra det han er!! Babyer er "vanedyr" og liker ting slik de er vant med.. du har tydligvis skapt gode, trygge rammer rundt gutten din..og det er blitt en del av "vanen" hans! Ting blir utrygt for han om du ikke gjør som du pleier..altså dulle med han hele dagen! tydelig at du har gjort en super jobb!! Fortsett og stå på du, og se heller stolt tilbake på han når han roper på deg..han VET det er DEG han er avhengig av.. er det ikke herlig???? )
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 he he, han er vel ikke bortskjemt! Så små barn har ikke lært seg tålmodighet enda, de føler et behov (sult, tørst, trenger kos osv) og ønsker å få tilfredsstilt det med en gang. Det er vel rene instinkter. Husk at i naturen ville det være livsfarlig for en liten menneskebaby å komme bort fra mamma noe særlig lenge av gangen, så det er ikke så rart om instinktet forteller dem at mamma (og pappa) bør være i nærheten konstant :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Det var god å lese. Nå føler jeg meg veldig snill. Det er vel det at svigemor sier at han er så bortskjemt som gjør at jeg kaller det det. _Hun sier at når de var unge måtte ungene ligge i vugga mellom måltidene og at de vente seg til det også. Du veit hvordan de får sagt det så man skal føle seg litt udugelig. De vil gjerne at alt skal gjøres slik de gjorde vet du.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 Sånn ja.. Det der har vi fått høre fra oldemoren til knøttet. Hun og svigermor var på besøk, og gutten vår krabba rundt på gulvet og fikk selvfølgelig en del oppmerksomhet fra bestemoren :-) Plutselig kommer det fra oldemoren "Dere kommer til å få det slitsomt ja, så forferdelig bortskjemt som han er!". Vi skjønte ikke hva hun mente, men så begynte hun en lang tirade om at barn skulle være i lekegrinda når det var besøk, og de skulle i grunnen være i senga eller lekegrinda hele døgnet bortsett fra mat og stell, for slik hadde hun gjort det. Men da protesterte både jeg og svigermor om kapp, for barn blir ikke bortskjemt av kjærlighet, og små babyer blir ikke bortskjemt av oppmerksomhet (det er en bekymring som får vente til de blir litt større). Og når man har muligheten er det jo bare bra at de får utforske verden. Godt at svigermor og vi er helt på linje der :-)
Gjest Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 tror mange av den eldre garde mener dagens babyer er bortskjemte. Når mathias er våken så er det ikke lenge han vil sitte alene. Tok tiden i går, satt han i vippe stolen mens jeg gjorde litt andre ting rundt han. Det tok 11 minutter så var ikke det noe gøy lengre. Hehe! Innimellom litt slitsomt, men veldig kos å!
kvirrevirrevitt Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 oldemora her også: "Hver fjerde time!!!! -Hver fjerde time!!!" fikk jeg høre da jeg tok opp minstemann for å gi'n litt pupp da han var helt fersk (var "heldige" og bodde i utlandet da storesøster var nybakt). Hellanheten, -magesekken dems er jo ikke større enn ei lita plomme den første tida, jo! Vente fire lange timer for å få seg en slurk da gitt!! Og i mellomtiden skulle de ligge i vogga, ja. Skift og pupp hver fjerde time, hele døgnet, og man måtte jo for GUDS SKYLD ikke så mye som SE på dem i mellomtiden, for da ble de jo bortskjemte.. Da vi flyttet tilbake til norge var elsdte litt over et år. Hun kjente ingen her (beste/oldeforeldre) så hun var veldig skeptisk til dem den første tiden, og skreik hvis de kom for nærme henne eller jeg eller pappa'n forlot rommet. -hun var BORTSKJEMT fikk vi høre da.... Nemli'... Stakkar's "gamlingene" -det er jo bare sånn de er blitt "lært opp". vi kommer sikkert til å prøve å prakke på barnebarna/oldebarna våre noen "rare" meninger vi også )
En liten mamma Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Hvis mitt lille gull blir bortskjemt av kjærlighet og oppmerksomhet så ønsker jeg at ho skal bli bortskjemt! Det er det beste vi kan gi henne, og det viktigste ho kan få!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Men det var jo ikke alle som fulgte disse strenge reglene da heller. En av de andre oldemødrene til knøttet syns det var kjempefint at vi lot knøttet regulere spising og soving selv da han var liten. Hun fortalte at hun hadde også fått streng beskjed om dette med hver fjerde time da hun fikk barn. Og babyen skrek, og alt var slitsomt. Så hun bestemte seg for å gi blaffen i disse reglene, og gjøre det som føltes riktig, nemlig å mate barnet når det var sultent, og la det sove når det var trøtt. Og både hun og barnet fikk det mye bedre, så med de to neste visst hun jo hvordan hun skulle gjøre det :-) Så derfra får vi ikke noe pes om at han var bortskjemt som fikk mat annenhver time når han ble sulten annenhver time osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå