Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Jeg blir litt fortvilet/oppgitt over min svigermor. Hun spør og graver om ALT ang vårt bryllup. Og når vi svarer (noe vil vi jo ha som en overraskelse), er ikke noe bra nok i forhold til gammel skikk og tradisjon. Til nå er: innbydelsene feil (skal sendes ut av foreldrene), brudebuketten (har valgt den ut selv, men det var det sambo som skulle gjort), desserten vi har valgt ikke bra nok (fordi hun vil ha is, ikke sorbè), vårt ønske om bordplassering feil (ikke helt etter hennes gamle skikk & bruk bok), det er liksom noe HELE tiden. Både sambo og jeg har sagt at vi er ikke så opptatt av disse gamle tradisjonene, vi vil heller ha det sånn som vi vil ha det... og da bare himler hun med øya... Flere som har svigermødre som skal blande seg i alt? Mamma syns vi skal gjøre som VI vil, det er tross alt VÅR dag...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 Også hadde vi bestillt bryllupskaka fra "feil" bakeri... hi
høstungen Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Gjør som dere selv har lyst til. Da vi gifta oss gjorde vi det meste selv. Tror i grunnen at mine foreldre og svigermor egentlig var glad for å slippe unna peset, da svigermor var 82 år og en aldrende dame og mine foreldre i 40-åra og i full jobb. Vi fikk bryllupet slik vi ønsket og det var jo vår store dag. Den mest fullkommne dagen i mitt liv. Jeg følte meg virkelig som "prinsessa som hadde fått prinsen og hele kongeriket". Hold på det dere ønsker. Jeg ønsker dere en fortreffelig dag! Nyt den!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 dette skal du ikke bry deg noe om, om hun vil at dere skal ha ei annen kake, kan hun vel bare kjøpe kaka til dere? for øverig er det deres dag, og det er mye mer vanlig nå at det er brudeparet som inviterer, nettopp fordi de betaler mer av festen selv.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 Jeg er også fortvila.... Jeg ville starte bryllupsmiddagen litt tidlig med tanke på at jeg er 5 1/2mnd på vei når vi gifter oss,og hittil har jeg vært veldig sliten... Men neida.. Vi kunne ikke be gjestene til kl. 15... Så vi har nå invitert dem til 16.30. Og måten vi har planlagt tidsskjemaet er heller ikke godt nok... Og vi hadde laget en ønskeliste,men den forsto hverken ho eller svogeren min,så nå har jeg redigert den sånn at de forsto den. Og tydligvis har vi ønska oss feil ting,for det er for billig og det er jo ikke i samme serie... Så i går satt jeg og sambo og kikka gjennom en haug med kataloger for å finne dyre ting og en serie vi kunne samle på Vi fant noe fint da,men det er så irriterende å skulle tekkes henne.. Og sambo er lei av å måtte megle mellom oss.. Jeg gleder meg til bryllupet samtidig som jeg gruer meg,for jeg kommer jo til å legge merke til det vi har føyet oss på Og det er siiiiikkert noe som ikke er bra nok som vi kommer til å få kommentert. Sånn som: Neeeeeeeiiiii.. Vi kan jo ikke ha kaffe og kake nåå... Det er jo aaaaaalt for tidlig... For ho mener at kaffe og kake skal være i elleve-tolv tida... Bullshit. Vi skal ha kaffe og kake i ni-ti tida,for ellers er det mulig at jeg ikke får med meg bryllupskaka... *Full av hormoner*
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Men kjære vakre vene.... (til *full av hormoner*) - du må da ha litt ryggrad og gjøre det du vil. Hvorfor i allverden gjør dere om på planene fordi andre sier det? Vis litt styrke og si i mot. Det er egentlig ikke synd på deg når du bøyer deg over så lett som det høres ut at du gjør. Sorry, men sånn er det....
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 Jeg føyer meg ikke over så lett. Det er mye som vi får gjort på vår måte. Svigermor er sånn at når ho har satt seg en ide i hodet så er det umulig å få et ord inn.. Og ho er så "lur" at ho får det til å høres ut som et kompromiss.. For jeg begynte med kl 14.30,ho sa tidligst 15.30. Jeg sa 15,ho sa 16. Mitt siste bud var 15.30,men så var alle(svigermor,svigerfar og mamma) enige om 16.30 og sambo hadde ikke noe formening om tidspunktet men syntes det hørtes greit ut. Og da var det 3 1/2 mot 1. Sanger i bryllupet: 4 mot 1. Mer på ønskelista 2 mot 1. Vi sto i på Dressman for å finne skjorte og slips til min kjære... Sambo endte opp med å kjøpe hvit skjorte,for det var vi enige om,men han gadd ikke å kjøpe slips,for det var svigermor og jeg uenige om.. Men jeg skal kjøpe slipset nå,for den skal være samme farge som kjolen min. Men samtidig så føler jeg at jeg kan ikke krangle med svigermor på hver eneste ting som ho er uenig i. Jeg har et voldsomt temprement(spess nå som hormonene flyr) og har fått streng beskjed om å velge mine kamper og holde litt igjen.. Er sikkert ikke lett for svigermor heller som er vant til å ordne det meste for de fleste i familien. Vi er sykt like der,og det er ikke lett for noen av oss å backe unna.. Jeg liker å ha full kontroll på alt jeg foretar meg og jeg liker at sambo og jeg bestemmer ting sammen. Jeg blir lett frustrert når folk sier sin mening om ting de mener vi gjør feil. Svigermor er en flott dame som jeg har masse respekt for,men på noen ting(som arrangementer,ting jeg ønsker at babyen skal ha, osv) er vi heeeeeelt forskjellige/vil bestemme. Ikke at ho har noe å si på hva jeg skal kjøpe til babyen,men ho himler veldig med øynene og sukker når jeg forteller om alt jeg ønsker at babyen skal ha etterhver som den blir større... Mamma gjør noe av det samme,men ho er mer forsiktig på bryllupsfronten og mer "du kan ikke bruke så mye penger på sånt" fronten. Men jeg er nok litt skuffa også,for det blir et økonomibryllup og ikke det flotte som vi planla i begynnelsen før vi ble gravide... Sikkert derfor jeg irriterer meg over ting som blir sagt og gjort...
Vannmann35 Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Hmmmm.... Høres så veldig rart ut - bor dere ved siden av hverandre eller ringer hun og spør og graver? Er det det siste går det jo ann å la være og svare av og til eller la typen din ta seg av henne. Er det det første hadde jeg droppet å dra så mye på besøk - det innebærer jo tydeligvis mest stress, eller jeg hadde sagt til samboeren at nå fikk han si klart og tydelig i fra, for et sånt mas orker du ikke - det er jo hans mor. Er nok bedre at han sier i fra enn du - du blir bare den slemme svigerdatteren. Vil hun ha ting ekstra utenom det dere har sett for dere, så si at da får hun betale for det også!
m den lille Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Nettopp - det er DERES dag! Dere skal selv bestemme hvordan dere ønsker å ha det. Skjønner at hun er interessert og spør, men når du vet at hun ikke vil være fornøyd uansett ville jeg bare holdt munn. Jeg ville sagt at det har vi ikke bestemt oss for, eller det ønsker jeg ikke å si eller dette gidder jeg ikke diskutere. Lurer på hvordan disse svigermødrenes egne brylluper var, når de føler at de må ha så mye kontroll og at alt skal være så forbanna "riktig". Sjønner meg ikke på folk... Vær "egoistisk" - steng de som ikke gir dere rett energi når dere så sårt trenger det, ute (sånn i planlegginga altså, ikke resten av tida...) og lykke til alle fortvilte svigerdøtre!!
altommeg Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Ikke bry dere det er tross alt deres store dag........ Gjør som dere føler for selv........ Og lykke til med den store dagen.......
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 Eg hadde det sånn som deg, men eg brydde meg katten. Ho maste om eg hadde alt under kontroll osv...Eg gjorde nett slik eg ville..Ho var mest opptatt om eg hadde nok kaker, og kven som skulle bake osv..Eg trudde eg skulle bli sprø av og til...(me budde i samme hus på den tiden)Flytta heldigvis inn i eige hus rett før bryllupet. Eg og mann min ville ikkje ønske oss for dyre ting, så me ønska oss det me hadde bruk for.Og det var ganske mykje til eit heilt nytt hus. Stå på..Gjer det til deres dag. Ikkje til ho.Det er du som skal vere prinsessa og ha all ære og ros den dagen, ikkje ho. Lykke til videre med planlegginga. Kor tid er bryllupet forresten??
pillis Skrevet 14. mars 2007 #12 Skrevet 14. mars 2007 :-) Godt å høre at det ikke bare er meg som har problem med svigermor. Svigermor gav meg klare beskjeder om at hun mente at min samboers søster og mine søstrer bør være forlover. Dette sa hun ikke bare 1 gang. Visste ikke hva jeg skulle svare henne en gang, men har egentlig bare ignorert og valgt venniner. Mitt tips er: Hun vil bare ikke bli fornøyd uansett så hvorfor involvere henne i alt. Jeg hadde holdt henne mer utenfor og ignorert tilbakemeldingene hun gir. Hvorfor skal dere forandre ting fordi at hun ikke er enig??? Det er ju ikke hennes bryllup og så lenge ikke hun betaler allt så har hun veldig lite hun skulle ha sagt. Når hun nevner noe som for henne er "feil" så bare ignorer og si at jeg men nå blir det sånn. Det er slik vi ønsker det. Kanskje hun blir snurt akkurat der og da, men bare la henne bli det. Det viktigste er at du og din samboer har et bryllup som dere vil. Takle svigermødrer er ikke lett. Puh Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 Uansett om hun hadde betalt alt så er det fortsatt dere som bestemmer. Nei, tell til 10 før du tar telefonen, bit tennene sammen, jatt med henne, men gjør som dere selv vil ))))))))) Det er ikke hennes dag!!! Hun får bare sitte å surmule i bryllupet når hun oppdager at det ikke ble slik hun ønsket. Mens du og din mann kan være lykkelig og smile hele bryllupsdagen over at dere fikk det som dere ønsket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå