Gå til innhold

Erfaringer svangerskapsdiabetes???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

VAr hos lege sist fredag og fikk beskjed om at jeg hadde for høyt blodsukker og glucose i urinen. Blodsukker lå på 7,5 og + 1 på glucose i urinen. Han sa at dette kunne være begynnelsen på svangerskapsdiabetes. Han rådet meg til å kuttte kraftig ned på sukkerinntaket og tenke Fedon i matveien. Jeg spiser ikke spesielt mye sukker,godterier etc, så deter ikke noe problem. Trødter veldig,samt tisser endel, noe han også sa var symptomer...

Er der noen av dere som har hatt /har dette før? og hvordan påvirket dette deg og ditt svangerskap/baby?

Jeg skal til kontoll en gang pr uke, for å se om jeg kan stabilisere det med matregulering...

Setter pris på tilbakemelding om noen har erfaringer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke svangerskapsdiabetes, men vanlig diabetes.

Men det å tenke litt som Fedon sier i matveien er nok ikke dumt. Det er nemlig ikke bare sukker som påvirker blodsukkeret ditt, men mest av alt er det karbohydrater som gjør at blodsukkeret stiger.

Blodsukkeret stiger også forskjellig etter forskjellig type mat. Så det er ikke alltid like lett.

Rent sukker som er i sjokolade og slikt stiger fort veldig høyt, men kommer stort sett fort ned igjen.

Karbohydrater er litt tregere. Ting med mye lyst mel i bør du unngå, eller spise lite av. Det samme gjelder poteter, ris, pasta og slike ting. Du trenger ikke å kutte dette ut for dette er jo ting du trenger, men bare pass på at du ikke overdriver. :-)

Salat og rå grønnsaker er veldig bra å spise MYE av. Dette metter samtidig som det ikke gir noen blodsukkerstigning.

Nøtter i salaten anbefalte også legen min. Dette inneholder fett som metter og er heller ikke så usundt (mye av fettet i nøttene blir aldri tatt opp i kroppen og kommer derfor ut igjen). Anbefaler da nøtter uten salt.

Skrevet

Jeg har hatt sv.diabetes og du kan utspørre meg av hjertens lyst!!!

Fikk det kun i mitt 1. svangerskap. Fikk i uke 35. Hadde mye høyere verdier enn deg, 12 og 3 ! Ble innlagt, fikk strenge kostveledninger. Slutt på kake, sjokolade, is etc. Forsiktig med pasta, ris og potet. Måtte sjekke blodsukker 8 ganger i døgnet! (kjipt!) Måtte gå masse. Fikk baby i uke 41, en flott gutt på 3100 g. I dag er han 6 år og verdens herligste!

Ulempe: hele tiden frykt for at babyen kunne bli skadet...

Fordel: ble slank og lekker etter fødsel!!! Gikk ned 7 kilo rett før fødsel og kunne gå inn i størrelse xs straks gutten var ute!

Skrevet

Jeg har kostregulert diabetes type 2. Har hatt dette i 7 år snart.

Jeg blir nøye fulgt opp av lege når jeg nå er gravid. Må også måle blodsukkeret mitt 8 ganger om dagen. Før mat og 2 timer etter mat. Det er her stigningene av maten jeg spiser som skal "under lupen". Dersom det er høyt etter et måltid må jeg nøye sjekke hva jeg har spist og ikke spise det igjen...

Riktig med det å holde seg unna fint mel og ris, poteter etc. Gulrøtter er en fin forrett igrunnen.Har nå blitt en vane for min del. Gartner gulrøttene er delikate og store, så det er fristende å bare ta en ut av kjøla og spise med en gang. Metter også litt før resten av maten spises..

Jeg unner meg sjokolade og snacks jeg også. Men mest for ikke å sprekke totalt.

Legen min var igår fornøyd med målingene mine, så jeg vet jeg er på rett vei for å unnga "sukkerbarn" når fødselen kommer...

Skrevet

Hei - jeg hadde sv diabetes sist - har ikke sjekket meg enda denne gang. De oppdaget det gjennom testing som de tar paa alle her borte (USA). Som deg spiste jeg generelt ikke mye sukker, men jeg er veldig glad i pasta, ris, poteter etc. og savnet det veldig. Jeg maatte teste hver morgen og to timer etter hvert maaltid og tok med resultatene til legen paa hver kontrol saa han fikk se paa dem. Min diabetes var kostregulert - og jeg gjorde alt for aa unngaa insulin.... er litt redd for naaler jeg. Ellers saa paavirket det ikke svangerskapet mye - utenom passe paa hva jeg spiste og teste blodukker - mer slitsomt enn plagsomt. Paavriket ikke babyen. han ble testet etter foedsel for aa se om han hadde blodsukker problemer. Jeg ble testet paa sykehuset etter foedselen og friskmeldt. Det er viktig aa holde blodsukkertet under kontrol for at babyen ikke faar for hoeyt blodsukker. Og om diabetesen er unkontrollert, kan babyen bli veldig stor (feit ikke lang) noe som kan gjoere foedselen vanskelig og babyen kan utvikle diabetes. Du finner fort ut hva blodsukkeret ditt reagerer paa - det kan vaere veldig individuelt - det vaerste er hviott mel, pasta og ris. Jeg kunne spise poteter, men ikke noe pasta. Kokte gulroetter er ikke bra (utrolig nok). Fedon diett er det man faa satse paa ja. Ellers ikke noe aa bekymre seg for - bare noe man maa finne seg i og tilpasse seg. Det gaar saa bra at det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...