Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som ble født i uke 27 + 2 for 3,5 år siden, p.g.a. morkakesvikt (hun var 650 gram da hun ble født via KS). Det har gått veldig bra med henne og hun er i dag helt uten men etter den tidlige starten: )

Nå er jeg gravid igjen, og har de siste 6 ukene vanket ut og inn på sykehuset siden også denne babyen ser ut til å vokse for lite i magen.

Har hatt ukentlige UL med tilvekstmålinger og gjennomstrømningsmålinger, deretter 2 ganger i uken, for så å bli lagt inn til observasjon for en drøy uke siden (får være hjemme på kveld/natt, så jeg er vel mer som en dagpasient å regne).

Forholdene i magen blir dårligere og dårligere, og iflg. legene veier babyen rundt 1000 gram nå, jeg har nå kommet til uke 30 + 1.

Han forespeiler meg et sannsynlig KS i neste uke, da mener han at babyen vil ha det bedre utenfor magen enn i magen.

Jeg er kjempeglad for at vi har kommet så langt som vi har kommet, og har begynt å forberede meg på en ny periode på nyfødtintensiven.

Har jo erfaring derfra fra sist gang, men jeg føler det var et helt annet case, hun ble jo født 4 uker tidligere og det er mye på dette stadiet i svangerskapet.

Lurer derfor på om dere som har fått barn i uke 30/31/32 kan fortelle litt om forløpet til deres barn når dere lå på sykehuset?

Var det behov for respirator, lang Cpap-behandling, lang tid i kuvøse, når fikk dere komme hjem osv. osv. Har dere evt. møtt noen utfordringer etter hjemkomst?

Er veldig takknemlig om dere kan dele historiene med meg: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min gutt ble født i uke 31+0. Veide 1640 gram og 41 cm.

Min erfaring er at praksisen på sykehusene er VELDIG forskjellig så det er jo umulig å vite åssen det vil være for dere.

Jeg fødte på Haukeland og der lå han i kuvøse 4 dager før han fikk flytte over i seng. Han trengte aldri respirator eller cpap, bare tilførsel av oksygen. Fikk forespeilet at han måtte være på sykehuset kun noen uker...

Vi skulle flytte til Ålesund akkurat på den tiden, så vi ble fraktet med luftambulanse dit. Der ble han lagt rett i kuvøse igjen og der ble han i 3 uker til, deretter 3 uker i seng. Så alt i alt ble det 7 uker på sykehuset. Babyen måtte være minst 2 kg og kunne spise selv og ikke ha puste stopp for å kunne få han med hjem.

De var sjokka over behandlingen på Haukeland, og det er faktisk jeg og.. Selv om det er tungt med barn i kuvøse og lange uker på sykehus , så er det hvertfall bedre enn risikoen jeg følte de tok på Haukeland.

Vet ikke om dette var svar på noe av det du lurte på. Lykke til hvertfall! Det må være deilig å hvertfall ha kommet over 30 uker!!

Skrevet

Hei

Jeg fikk en gutt uke 32-5, ( knapt 2 kilo og 42 cm), og han er i dag 3 mnd. Har ingen mèn etter dette.

Jeg fødte på AHUS (ingen KS og heller ingen forklaring på hvorfor fødselen satte i gang) og han lå ca 1 uke i kuvøse, dette pga temperatur stabiliteten. Totalt 16 timer på CPAP.

Han lå på intensiv avdelingen i 9 dager, før han flyttet ut av kuvøsen og inn på "vokse stuen" Her ble han værende 10 dager.

Vi reiste hjem etter 19 dager men da med oppfølgning fra sykehuset i 3 uker etter dette. Da hadde vi hjemmebesøk av sykepleierne fra nyfødtseksjonen. Alt er greit i dag:-) LYKKE TIL:-)

Skrevet

Hei Maggi,

Jeg fikk en datter for drøye 5 måneder siden. Keisersnitt i uke 33+0 pga blødning fra morkaken (som lå foran livmoråpningen).

Var på Ullevål i 2-3 uker på nyfødtintensiven. Ingen skumle problemer. Bare gulsott som varte et par måneder, og litt problemer med å spise selv de første ukene.

Den eneste utfordringen etter vi kom hjem har vært meg. Var veldig redd for senskader osv., men nå tar jeg livet med ro igjen :-)

Hun hadde forresten en åpning i hjertet som skulle gro igjen av seg selv, men den gror veeeeldig sakte så vi skal til undersøkelse om et snaut år for å sjekke det på nytt. Er den ikke grodd til da så kan det opereres ganske enkelt. Er visst ikke noe farlig i det hele tatt.

Lykke til, Maggi! Og bare send meg privat melding hvis du vil :-)

Skrevet

hei jente mi ble født uke 30 "stor" 1804g 44,5 cm 6.desember

de fikk stoppet fødselen dagen før og jeg fikk en lungemodings sprøyte.

hu lå på intesiven i åpen kuvøse en natt og så i varme seng trengte ikke puste hjelp. hadde noen appener de første dagene og fikk gulsot etter noen dager.over ført til sengerommet etter 5 dager . hadde sonde pga orket/kunne ikke å die. begynte å ta bryste 18-19 desember .kom hjem 21 desember på perm.Var inne på undersøkelse 23desember ble da skrevet ut . veida da 1907g . er nå 4 år og full fart helle tiden

Skrevet

Fødte i uke 30. 1560 gr, 37 cm.

Fikk lungemodning, så det ble ikke noe respirator. Derimot ble det ca. 2 døgn med C-pap, men hadde en pause for å se hvordan hun pustet på egen hånd. Gikk bra, men ble sliten, så c-pap ble satt på igjen. Samme natt klarte hun å slite den av nesen sin, og dermed ble den av for godt.

Måtte gi henne masse ro de første dagene. Selv om hun lå ute på brystet mitt, var det helt mørkt og stille - slik at hun fikk ro til å gro :) Fikk henne på brystet for første gang ca. 20 timer etter fødselen.

Lå i kuvøse i nesten 4 uker. Kunne nok tatt henne ut noen dager før - men det skulle være vår julegave. Ut av kuvøsen på selveste julkvelden. Lå da et par dager i oppvarmet vannseng.

Utover det var det relativt problemfritt. Lå med intravenøst i 10 dager, var da oppe i ca. 30 ml melk pr måltid og klarte seg på kun melk uten ekstra næring. Forutenom vitaminer, folin og jern da.

Første måltidet hennes var på 3 ml med melk ;-)

Blodoverføring tror jeg ble bare en gang.

To øyeundersøkelser av netthinnen før vi dro hjem (har hatt en kontroll i etterkant).

Var nesten to måneder på sykehus, utskrevet i uke 38/39.

Hun klarte ikke å spise på egen hånd, og vi ble ca. to uker ekstra på sykehuset av den grunn. Dessverre uten at det hjalp. Var ca. 2,7 kg når vi dro hjem.

Hun utviklet rett og slett ingen lyst for pupp/mat eller sugeevne.

Skikkelig frustrerende. Utrolig godt med elektrisk pumpe da :)

Først når hun var 10 måneder (!!!) klarte hun å drikke skikkelig av flaske, før det sleit hun big-time. Masse styr med hjelp fra HS og lege.

Som en følge av dårlig matlyst og evne til å spise er hun fortsatt relativt liten og spinkel - men i utrolig godt humør.

Legen sier at det er normalt med dårlig matlyst når babyer blir liggende så lenge med sonde som pia mi ble.

Utviklingen går relativt sent (som du kanskje husker i et annet innlegg jeg skrev), men har fast oppfølging av fysioterapeut og spesialpedagog. Det kan kanskje ha like mye å si med hennes personlighet som at hun er prematur tror jeg.

Lykke til Maggi

Håper det går bra med dere :)

Skrevet

Hei alle sammen, og tusen takk for svar!

Godt å høre at det går bra med alle sammen, selv om det er noen tilpasningsproblemer for noen! Men, det kan jo også forekomme med terminfødte barn...

Ser ut til at dette kan bli et mye smidigere opphold enn forrige gang.

Er litt spent på hvordan det vil gå med mating/spising, for min baby er liten i.f.t. det babyene deres har vært i samme uke (anslås til å være ca. 1000 - 1200 gram nå). Det er jo dårlig næringstilgang som er årsaken til at han må ut før tiden, så det er vel ikke så veldig rart....

Legen har nå bestilt KS til meg neste torsdag, og med mindre det vil komme en formidabel forbedring i mageomkrets og gjennomstrømning frem til mandag, blir det nok gjennomført da. Om det skulle være en forbedring, var han åpen for å dra det til over neste helg, men ikke noe særlig lenger....

Lungemodningssprøyter fikk jeg allerede i uke 24, så den biten er ivaretatt - babyen har sikkert lunger som en 2-åring allerede: )

Som sagt; tusen takk for svar - er det flere som har barn født i uke 30/31/32, så hører jeg gjerne deres historier også: )

Skrevet

Hallo

4. januar fødte jeg en gutt 30 +0. Har veide 1680g og 41 lang. Mye større enn jeg trodde han skulle være.

1. januar ble jeg lagt inn på sykehuset med rier. Klarte og utsette fødselen noen dager, men han ville ut. Fødselen var såå fin og alt gikk så greit, ikke noe stress. Han skåret til og med 10 på apgartesten

( det gjorde ikke mine to andre barn når de ble født.)

Han ble lagt i kuvøse som han lå i 6 dager. Pustet greit selv men trengte c-pap i 5 dager slik at han ikke skulle slite seg ut.

Han fikk mat gjennom sonde i begynnelsen men var raskt flink til å suge pupp. når han var 32 uker fullammet jeg han. Han møtte ingen problemer. Og når han var 32+6 sa legen at vi kunne reise hjem. Vi ble tre dager til fordi de andre barna mine hjemme var litt syke. Så han var 33+3 når vi reiste hjem.

I dag er terminen hans og det er litt rart å tenke på. Nå veier han ca 3800g og er 53 lang. Han spiser som en helt og alt går helt supert.

Krysser alt jeg har for at det skal gå bra med dere.

Ønsker deg masse lykke til, det går nok bra med dere også.

Skrevet

Jeg fikk dattera mi da jeg var 32+1. Hun ble tatt med keisersnitt. Fikk satt en lungemodningssprøyte men de ville ikke vente på nr to.. Hadde så intense smerter at de ikke tok sjansen.

Da hun kom ut ble hun koblet til cpap.. Den lå hun med i halvannet døgn. Måtte også ligge i sol et døgn. Etter dette var hun koblet til metningsmåler men hadde ingen fall, og ble deretter satt apnø-måler på.. Denne hadde hun til hun var over 34 uker.

Hun var sugesvak og spiste ikke selv.. Tok etter hvert flaske men fikk aldri til ammingen. Hverken på sykehuset eller etter hjemkomsten.

Vi lå akkurat en måned på nyfødtposten før vi fikk gullet vårt hjem.Hjemme har vi hatt veldig lite problemer. Hun har spist godt og vokst bra hele tiden. Hun ligger endel etter de andre på samme alder fysisk, men sosialt er hun helt på høyde med de andre.

Hun er idag 10 måneder...

Skrevet

Glemte å si at hun var stor for alderen da hun kom til.. 2155 gra og 42 cm.. Men var likevel like umoden som de andre mindre på samme "alder"...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...