Gå til innhold

To tette barn - amming og svangerskapspenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har nettopp fått en gutt i februar.. og vi vurderer nå å få en til allerede neste år. Det som jeg lurer på er fordeler/ulemper i forhold til dette - og om det er noen her med "erfaring" eller om det er andre her som er gravid eller ønsker å bli det ganske snart.

Dersom jeg har 2-3 mnd ulønnet permisjon i slutten av denne permisjonen og går over i ny permisjon med det nye barnet.. vil jeg da få samme svangerskapsstønad som jeg har nå.. eller vil de baseres også på de 2-3 mndene uten lønn? Dersom det ikke lønner seg økonomisk å få to tette er d klart at vi må tenke på å vente ett ekstra år.

Lurer også på hvordan det er å være gravid samtidig som man fullammer. Er dette en mulig/ overkommelig situasjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid med nr. 2 (har en på 9 mnd), så fordeler og ulemper vet jeg ikke så mye om enda. Det finnes et forum som heter pseudotvillinger her inne, så titt der. Der er det de med både 2 og 3 tette:)

Angående permisjonen, så regnes ubetalt permisjon som en del av grunnlaget. Jeg skal tilbake i jobb i ca 2 mnd før jeg går ut i mammapermisjon igjen, så her er det mannen min som må ta ulønnet permisjon i denne perioden.

Det er fullt mulig å fullamme når du er gravid. Jeg fikk problemer fordi melkemengden gikk drastisk ned, og datteren min ville ikke ha melken. Den kan endre smak når du er gravid. Gå inn på ammeforumet. Der er det flere som ammer og er gravid samtidig, så dette trenger absolutt ikke være noe problem.

Vi gleder oss veldig til nr 2!:)

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg har 15 mnd mellom mine to gutter, minste er 3,5 mnd nå så jeg har litt erfaring :)

Jeg hadde 2 mnd ulønnet permisjon mellom mine to permisjoner. Du får det samme i permisjon nr 2 som du fikk i permisjon nr 1. Du kan gå opp til 4 mnd i ulønnet permisjon imellom og likevel få det samme. Regelen 6 av siste 10 mnd som gjelder og permisjon teller på linje med jobb :) Det du ikke må gjøre er å gå tilbake i jobb i redusert stilling for da vil du få mindre utbetalt i permisjon nr 2. Du må derfor enten jobbe 100% eller ta ulønnet permisjon.

Jeg hadde ingen problemer med å amme mens jeg gikk gravid. Ammet storebror til han var 12 mnd. Det som kan skje er at babyen ikke vil ha pupp fordi melka får en annen smak når man er gravid, men dette skjedde ikke her.

Syntes det gikk veldig greit å gå gravid med nr 2, men jeg hadde lite eller ingen plager da (bare litt kvalm og trøtt fra uke 6 til 13 ca).

Og livet med to tette er slitsomt, men veldig kos. Mest kos :)

Skrevet

Hei jeg har to tette, kan ikke svare deg ang. permisjon for jeg studerte men jeg ammet i hvertfall førstemann helt til før en mnd før neste fødsel og det var ikke noe problem. Har heller ikke hatt problemer med sjalusi i forhold til det. Og det er ofte en av de store fordelene med to tette at sjalusien ikke blir så ille fordi de er så små når søskenet kommer at de ikke har lært å føle det. Sjalusien kommer selvfølgelig senere, men da som vanlig søskensjalusi og ikke i form av at "jeg er vant til å ha mamma og pappa og alle rundt meg for meg selv så jeg hater at du kommer og tar all oppmerksomheten":)

Jeg synes i hvertfall det var en kjempefordel og slippe det tullet der og når jeg ser snuppene mine sammen nå, så glade i hverandre så er det som begge alltod har vært her og de koser seg så ufattelig sammen. (eldste er 2 og yngste er 8mnd)

Jeg har kanksje vært heldig men har ennå ikke funnet en ulempe ved å få to tette. De koser seg og vi koser seg, har to rolige jenter da.

Skrevet

Det går fint å amme samtidig som man er gravid. Det er også fullt mulig å amme to samtidig. Det gjorde jeg i noen måneder fram til den eldste "babyen" var to år.

Skrevet

Ja jeg hadde nok også gjort det om ikke hun sluttet med puppen selv akkurat en mnd før neste kom. Jeg ville rett og ikke at eldste skulle bli tvinget til å slutte fordi mamma og pappa skulle få en til når hun ikke måtte. Litt vanskelig å forklare men det var mitt store dilemma. Men så slapp jeg tenke på det da det ordnet seg selv;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...