Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har noen tanker om omskjæring av gutter. Jeg vet det ikke er vanlig i Norge, men jeg har en svart kjæreste, og fra hans kultur er det er vanlig med omskjæring av guttebabyer når de er nyfødte. Vet det går ann å gjøre i Norge, men jeg lurer litt på for og imot. Vet ikke om jeg ønsker å ta den avgjørelsen for barnet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i mot....

Jeg ville aldri omskåret sønnen min under noen omstendigheter.... Selv om min mann hadde vært svart eller utenlansk så ville jeg ikke tilatt det.

Det er tross alt i Norge de skal vokse opp....

Tenk å bli sett på som anerledes hele sitt liv... Man trenger ikke å komme lenger enn på barneskolen.... De legger merke til hverandre i klassen...

Jeg ville vurdert det HARDT om jeg var deg....

Desuten så vet jeg at de har sluttet å gjøre det på norske sykehus, du må gjøre det privat..... Jeg tenker at det må være en grunn til at de har sluttet å gjøre det.....

Men bare nysgjerrig spurt !!!! Er typen din omskåret? Hvordan syns du det er?

Skrevet

IMOT!!!!!!!

seriøst... tenk på barnet ditt... du tar en avgjørelse det barnet må leve med hele livet...

og som ble nevnt her er en grunn til at det ikke blir gjort på norske sykehus!!!

Skrevet

Kjæresten min er omskåret og flere andre seksualpartnere jeg har hatt har vært det. Det er definitivt å foretrekke! Også er det så mye penere... Det er veldig vanlig i andre land (USA, afrikanske land, Karibien + for religiøse årsaker innen jødedom og islam), men vet ikke helt hvorfor. Mange sier renslighet.

Skrevet

Det er pga renslighet, men herregud....

Vi lever i 2007.... Menn nå om dagen er da renslige... så om de har forhud eller ikke....

Jeg foretrekker at min har forhud jeg da....

Har også vært borti en som var omskåret, og jeg syns det var SKIKKELIG KJIPT......

Men som sagt....

Det er jo helt opp til dere, deres barn..... Dere som må sitte med den avgjørelsen.

Skrevet

Jeg grøsser bare jeg leser slik jeg...............såg et program på tv for litt siden om omskjæring av små guttebarn som ble utført her i Norge!

TENK DEG OM FØR DU TAR AVGJØRELSEN..............SELV OM TYPEN DIN ER ALDRI SÅ SVART!!!!!!!!! (sorry uttrykket)

Skrevet

Eeehhh.... Kjæresten min har ikke tatt en avgjørelse, ei heller har jeg. Det er jo derfor jeg tenkte jeg skulle få noen råd, og så eventuelt prate med legen. Sannsynligvis gjør vi ingenting, da jeg ønsker at sønnen vår skal få ta den avgjørelsen selv. Hvordan var det programmet?

hovedinnlegger

Skrevet

Mener det gikk på nyhetene for noen dager siden.

Det var om små barn som ble omskåret hjemme og av uprofesjonelle folk fordi norske sykehus har sluttet med det...

Nå koster det mellom 2400,- og 9000,- å gjøre det....

De visste film fra en privat klinikk som gjør det lovlig og den stakkars baby`n gråt så sårt....

Så for oss som er gravide er det jo ikke akk lett å se baby`n ligge å lide, unødvendig...

Skrevet

Jeg har fått omskåret Lillegutt da han var nyfødt (av relgiøse grunner) dette ble utført på Volvat (fikk henvisning fra føden) da han var 4 dager gammel. Dette ble gjort på en ordentlig måte, med bedøvelse. Det grodde raskt og pent.

Vi kommer også til å omskjære nurket når han blir født.

Her er link til et par diskusjoner om omskjæreing:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/8185198

http://www.barnimagen.com/forum/thread/8482077

Skrevet

Vi skal omskjære vår gutt når gan kommer i juni....drit i hva andre sine meninger måtte være sier nå jeg, det er IKKE slemt på noen måter....

Hører ofte om de med trang forhud o.l som omskjæres i voksen alder....verre det...Og det er lokalbedøvet...barnet har glemt det veldig fort!!

Blir irritert over alle disse uvidendetrobedre osv her inne som er sååå imot omskjæring og skriver som om det er ei jente vi skal omskjære...herregud! Jaja.....det er deres valg....du må nesten gjøre det som følses riktig ut for deg :)

Ikke gjør det hvis DU ikke VIL.....men vile forhørt meg andre plasser enn på BIM...heller plasser de har litt mer profosjonelle holdninger...!!

Lykke til =) =)

Skrevet

Veldig enig med MammatilNr2Snart, det er mye uvitenhet og rare forestillinger om dette i Norge. Jeg var sammen en i 4 år sm var omskjært, nå gift men ikke omskjært. Begge deler fungere helt bra, det er klart omskjært er mer renslig hvis man ikke vasker seg.... men da har man helt andre problemer... vile aldri vært sammen en urenslig mann omskåret eler ikke..så det er ikke no argument i seg selv. Men i USA (bodd der i 8 år), og i mane andre land er det helt vanlig, og ikke av relgiøse grunner samt at det er flere store relgioner som gjør det. Å sammenligne å omskjære gutten sin med et program som viser ulovlig hjemmelaget omskjæring blir jo helt feil, det er jo en helt annen debatt.

Dette må dere bestemme i fellesskap, men kan virke som dette ikke er forumet for de mest nyanserte meningene. ...

Skrevet

jeg kjenner ikke særlig til emnet. Jeg ville bare nevne at en gutt jeg gikk i klasse med på barneskolen faktisk ble mobba pga at han var omskjært. Barn kan være ordentlig slemme med hverandre når de vil. Når det er sagt så, så synes jeg at det er noe du og din kjære må diskutere for og imot. Noe du kan tenke deg er jo f.eks. Hadde du vurdert omskjæring på din nyfødte sønn dersom din mann var "ola nordmann" og ikke var omskjært og ikke hadde brakt samtaleemnet på banen? Din sønn blir gammel nok til å forstå hva som er blitt gjort med ham seinere, vurdert om han er for og imot når han vokser opp i norge? Det er ikke vanlig i den norske kulturen, men vi blir jo et flerkulturelt samfunn så om skjæring på gutter blir jo dermed mer vanlig?!

Greit nok at endel som har omskjært sine sønner reagerer på endel av svarene her. Men de er oppriktige meninger like fullt ut som en som har omskjært sin sønn har en oppriktig mening. Jeg føler at det fort blir dømming her av andres meninger som er deres ærlige svar på spørsmålet om de synes noen bør omskjære sin sønn. Om man går på en "proff" side for å få svar fra andre som har også må stille seg for og imot spørsmål angående temaet så er det vel og bra men ikke tråkk på at hovedinnleggeren spurte her. Vi er da alle kvinner med egne meninger om saken enten vi vet mye og er imot eller vi vet lite og er imot, om vi vet mye og er for,vet lite og er for.

Min mening er at guttene/mennene våre er født med en forhud. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor man vil ta den bort når den er en naturlig del av kroppen deres. Jeg har forståelse for religion og jeg respekterer at det er slik. det betyr ikke at jeg er enig.

Renslighet er også et argument vet jeg. I min mening burde den ikke være det lengre.

Vi har kommet så langt innenfor den renslighet-teknologien med intimsåper osv at det er ikke noe problem for en mann å holde seg ren nedentil.

At det gjøres over hele verden innenfor religion eller at der er land hvor det bare er mer vanlig er greit. Folk er forskjellige. Jeg vil ikke komme med pekefingeren og fortelle noen hva som er rett og galt med deres syn med mindre det snakk om omskjøring av jenter!!! omskjæring av gutter har jeg tolleranse for selv om jeg ikke ville gjort det med minsønn om jeg hadde en.

Nå har du fått et ærlig svar med argumenter både for og imot. Valget er deres og jeg er sikker på at dere blir gode foreldre når dere faktisk tar dere bryet med å ville diskutere dere frem til et svar dere imellom også. Det får dere bare ta med dere videre for det er en god kvalitet i et forhold:) Lykke til!!!

Skrevet

Veldig enig med Podicat her må jeg si.

Renslighet er ikke et argument lengre. Det var mye på grunn av sykdommer man omskåret førr i tiden.

Når det gjelder religiøse grunner kan jeg for lite for å uttale meg.

Min personlige mening er at jeg ikke skjønner hvorfor man skal skjære bort en del av kroppen. Det er slik jeg ser på det. Huden er en del av kroppen og det er slik vi er født og skapt. For min del gjelder dette både gutter og jenter.

Mitt råd til HI er å ta en nøye vurdering av fordeler og nackdeler. Samt hvor viktig det er for mannen din. Jeg tror det er ekstremt viktig å finne ut hvorfor gutten eventuelt skal omskjæres religiøse grunner eller andre grunner.

Du får lykke til.

Skrevet

Hei,

Jeg har også en afrikansk mann som er omskjært - av kulturelle grunner, ikke religiøse, da han er katolsk. Han vil gjerne at vi skal omskjære barnet vårt hvis det blir en gutt, men jeg ønsker ikke det.

Jeg mener at enhver operasjon innebærer en risiko og vil dessuten ikke utsette en baby for unødig smerte.

Det har jo overhodet ingen praktisk betydning om en gutt er omskjært eller ikke. Alt fungerer likt uansett. Mannen min skjønner meg og har gitt etter, så for oss blir det ingen omskjæring.

Hadde dette vært veldig, veldig viktig for mannen min, hadde jeg kanskje stilt meg annerledes til det. Det viktigste er å tenkt nøye gjennom saken og å bli enige.

Skrevet

I land der det er praksis å omskjære gutter er det opptil 75 % færre tilfeller av livmorhals-kreft enn i land der dette ikke er praksis!

Så noen praktiske betydninger har det jo faktisk.

Men om jeg er for eller i mot??? Aner ikke. Mange gode argumenter for begge sider spør du meg....

Lykke til med valget.

Og du... Gjør det DU synes er rett. IKKE det ANDRE mener!! :D

Skrevet

Er på ingen måte sikker, men har hørt at livmorhalskreft har tendens til å være arvelig. Viss så er tilfelle, måtte man ha forsøkt med omskjæring av gutter i et land/område hvor forekomsten for livmorhalskreft er stor, og deretter sett om det ble nedgang.

Men dette er bare noe jeg har hørt, så jeg ville undersøkt det, om det skulle være et argument å bruke i denne sammenhengen...

Skrevet

det må jo være opp til hverenkelt hva de vil gjøre.min sønn må opereres men d e på grunn av at han har så trang forhud,tisseluren e betennt så si hele tia.han har gått på salvekurer og medisiner men ingenting hjelper så sykehuset sir at d eneste som hjelper er operasjon.

Skrevet

Livmorhalskreft er i svært liten grad arvelig, den kommer som regel av et virus som kalles HPV + et nr. og overføres seksuelt.

Det er nå utviklet en vaksine mot dette viruset som alle jenter fra en viss alder skal få, så argumentet om at omskårne gutter sprer dette viruset i så stor skala, blir litt tynt. Og jeg skulle veldig godt likt å se den artikkelen/avhandlingen der det står hevdet at livmorhalskreft er redusert med hele 75% i land hvor gutter er omskåret, det er en veldig høy prosent og en sterk påstand !

Hygiene er også et tynt argument nå for tiden, og spesielt i Skandinavia ! Vi dusjer oss opptill flere ganger om dagen og kjøper intimsåpe like vanlig som noe annet. Kan forstå det i varmere land hvor det heller ikke er så vanlig med "vår" daglig, grundige hygiene.

LItt rart å tenke på, i grunnen, at forhud er noe gutter er født med, og dette er noe vi ikke ønsker. Noen hevder det ser så mye finere ut. Ja, det synes jo noen om silikonpupper også. Dårlig og ganske tåpelig argument. Dersom en lager regel ut av noe vi liker å fjerne/operere av estetiske grunner, begynner det å bli litt vel tåpelig. Forhud er noe guttene er født med, på grunn av en svært lang evolusjonsutvikling. Mannlige dyr har også dette.

Det nevnes kun de "fordeler" det kan være med manglende forhud, ingen sier noe om ulempempene det kan føre med seg. Eller om fordelene det er ved det å ha en intakt forhud. Til sist vil jeg også nevne, som tidligere her er gjort, at ungen faktisk skal vokse opp i Norge/Skandinavia. Norske rutiner er at ungen vokser opp uten noen form for inngrep, og at forhuden ikke fjernes, hverken av religiøse, eller kulturelle tradisjoner.

Skrevet

Det skjønner jeg godt, men da er det pga. en medisinsk årsak som heter phimose/paraphimose, og trenger behandling. Denne er som regel operativ. Guttebabyer er ikke født med denne tilstanden, den utvikles evt. med alderen og voksing.

Skrevet

Min mann ble omskåret da han var 14 år pga for trang forhud. Han hadde i lang tid vært plaget med infeksjoner og hadde ikke mulighet for ereksjon... Dette sier han var svært traumatisk for en 14 åring, og han drøyde veldig lenge før han sa noe om dette hjemme... Ikke kult å måtte diskutere tissetassen med mamman sin i den alderen! Så til tross for store smerter tidde han.

Han har alltid vært helt klar på at dersom han får en gutt skal han omskjæres så tidlig som mulig. Dette fordi han ser det som hygienisk men aller først fordi han ikke ønsker at gutten hans kanskje skal måtte gå gjennom det samme som han.

Legger til at religion ikke har noe å si for oss i dette spørsmålet.

Skrevet

Litt 'off topic' men jeg reagerer litt på det at mange trekker frem at vi er så renslige som dusjer daglig her i norge og bruker intim såpe.

Jeg er halv pakistansk, er tildels blitt oppdratt med innslag av pakistansk kultur og Islam har også hatt en del å si i forhold til min opprdragelse, men det jeg tenker på har mer med hygiene enn kultur og religion å gjøre.

For de fleste muslimer er det utenkelig å gå på toalettet uten å vaske seg med vann når man er ferdig, og jeg tror ikke jeg kjenner noen i min slekt som ikke dusjer minst en gang pr døgn, tror de fleste ville føle seg rimelig utilfreds om de ikke hadde annledning til dette, man svetter jo en del når tempraturen varier mellom 15grader om vinteren og 45grader om sommeren.

Vet at mange grøsser ved tanken på at vi 'rene' europeere kun bruker papir etter toalett besøk. (jeg for min del sverger til intim servietter når jeg ikke er hjemme, hjemme bruker jeg først papir, deretter vasker jeg med vann for så å tørke med papir igjen), jeg lærer min sønn til det samme.

Dette var ganske så off topic, men bare ville dele mine tanker om rensligheten her og rensligheten i østen....

Skrevet

Jeg bor i Usa, og her er det mest vanlig at gutter er omskaaret. Mannen min er, som alle andre her, men det begynner aa bli litt mer snakk om det her. Selv her i midtvesten er det blitt mer snakk om at det er ikke noedvendigvis noedvendig aa gjoere dette for hygeniske grunner, som man trodde foer. Man sier det er enklere for gutter aa faa uvi om de ikke er omskaaret og andre infeksjoner. Men det er delte meninger om det. Jeg greide ikke aa omskjaere gutten min - men vi vuderte det - fordi alle andre gutter er det her og jeg vil ikke at han skal bli mobbet for at han ikke er det og lure paa hvorfor han er anderledes. Mannen min ville at han skulle omskjaeres, men jeg greide det ikke. Jeg tror det plager han litt at gutten ikke er det, men men.. jeg er den som skifter paa ham uansett. Naa venter vi heldigvis jente - saa da trenger jeg ikke bekymre meg for det. Vet ikke om det er noen fordeler jeg som kan sies for sikkert. Men det er vanskelig naar pappan er omskaaret og gjerne vil omskjaere gutten. Det er ingen lett beslutning aa ta. Her er det saa vanlig at de nesten tok lillegutt inn for omskjaering paa andre dagen automatisk, og jeg maatte stoppe dem.... gjett om jeg var bekymret da..

Husk, det er bakdeler ogsaa, saann som mindre foelsomhet etc. og om det ikke er gjort av noen som er veldig flinke kan den bli deformert etc. Og det er ikke noe morsomt aa stelle og behandle saaret paa den lille etter omskjaering.

Skrevet

Ogsaa, om du velger aa omskjaere gutten, saa husk at de gir dem bedoevelse foerst saa det demper noe av smerten... om det hjelper noe ....

Skrevet

Selvfølgelig er det svært, svært ubehagelig å måtte diskutere noe sånt i en alder av 14 år, det har jeg stor forståelse for. Har jobbet mange år på urologisk avd., og har stått i mange veldig ømtåelige samtaler og diskusjoner med tenåringer, det er ikke alltid så lett.

Men å bruke det som argument for at sønnen din skal måtte omskjæres, er ikke veldig godt gjennomtenkt, synes jeg. Hva er oddsene for at noe sånt skal skje ? Det blir veldig rart og ulogisk dersom en skal prøve å "operere" seg fri fra ting og tang som kan skje med kroppen gjennom oppveksten/puberteten, og dessuten en ganske uheldig holdning som ikke bare sender ut feile signaler, men som "ligaliserer" en noe unaturlig kroppsholdning. Er det virkelig greit å omskjære en gutt bare fordi man er redd for at forhuden skal kunne bli for trang ? Jeg bare spør. Hva med alle andre sykdomer som mulig kunne vært unngått dersom en hadde fjernet noe av kroppen, er det også greit, da ? Jeg vet godt hvor enkelt en ukomplisert omskjæring kan være, men det gjelder også en rekke andre inngrep som har større følger. En må nesten tenke litt lengre enn som så. Synes det er vanskelig å finne ett, eller flere virkelig gode argumenter for å fjerne noe en baby er født med som en naturlig del av kroppen.

Skrevet

men vis dere fikk en jente? ville dere omskjært henne også?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...