Kummin&Lillesel Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Jeg bor og lever i danmark, så jeg opplever alt herfra. Den danske anbefalingen er at man: - spiser folat tom 3. svangerskapsmåned - tar en multivitaminpille - spiser mellom 50-70mg jern fra 20. svangerskapsuke - tar kalktilskudd om man ikke inntar en halv liter melk eller tilsvarende andre melkeprodukter i løpet av dagen. Folaten har jeg pliktskyldigst inntatt. Og multivitamin har jeg også kapitulert og begynt å ta (har utskutt det litt, fordi jeg har hatt møllers dobbel glass stående, og syntes det ble litt vel mye A og D-vitaminer). Jernet er jeg litt skeptisk til, synes det er mye! Anbefalt vanlig inntak er 18mg for menstruerende kvinner.. og dette er tre ganger så mye! Kalken har jeg ikke noe i mot - særlig fordi jeg slipper å ta den Jeg er melkoman!
Kummin&Lillesel Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #2 Skrevet 12. mars 2007 eh, sambo kom og forvirra meg, så jeg trykte på send før spm kom. Stemmer dette overens med norske anbefalinger? Og har dere.. fulgt disse etter boka? Eller? Noen med erfaringer, liksom?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Eneste som blir anbefalt som standard er folat i første trimester. Jern blir man anbefalt hvis man har for lite, men dette vurderes hos hver enkelt.
m den lille Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Jeg fikk ikke beskjed om å ta noe annet enn folat, jeg. Men jeg tar på eget initiativ multivitamin og tran hver dag (gjorde det før jeg ble gravid og). Jeg begynte også med fluradix jerntilskudd - det er jo ikke så heftig som jernpiller (naturprodukt, flytende). Tran vet jeg jo er bra, og fikk nettopp vite gjennom kjærestens lege at det, kalsium og vitamin d er bra for bekkenløsning, som jeg sliter med. Jeg regner uansett med at jeg får det meste dekket gjennom den multivitaminpillen og et sunt og bra kosthold.
conney skal ha nr 2:) Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Jeg tar mumomega + d vitamin, for det sa min jordmor at jeg trengte, men jeg trengte ikke jern, for mye jern er ikke bra det heller.. du får vite av din lege om du trenger jern eller ikke...
SokkeLaila Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 ..dersom du tar tran, så får du kjøpt egne multivitaminpiller UTEN A- og D-vit på apoteket.. En bekymring mindre!
Kummin&Lillesel Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2007 Jeg rullerer litt rundt med a og d-vitaminene, kan man si. Tar tranen sånn ca tre ganger i uka - og ikke de dagene jeg har spist fisk eller leverpostei, og slikt... Den er snart tom, og når den er det kommer jeg nok ikke til å kjøpe en ny, men bare holde meg til multivitaminen. Det her med jern anbefales til alle gravide i dk, fra 20. graividtetsuke, fordi 1 av 5 danske kvinner utvikler jernmangel. Det er særlig med tanke på at man mister blod under fødselen at de vil at man skal ta det. (For å bygge opp igjen blodmengden man mister tærer man på depotene med jern - og jernmangel kan man faktisk ha selv om blodprøvene er fine - for har man ikke depotene i orden - så går man tom straks det i blodet blir "oppbrukt".)Så det er forebyggende, heller enn behandlende.. Jeg synes dog det er .. voldsomt. Mildt sagt. Det er jern-greia jeg er mest skeptisk til. Multivitamin har jeg jo tatt nå og da i løpet av livet. Noen sier dog at ungene blir unødvendig store av det før fødsel, så.. Blah, ikke vet jeg.
BensMor Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Jern skal man visst ikke ta så lenge legen din ikke ber deg om det. Det sier i hvert fall både legen og jordmoren min. Jeg har lave jernlagre, men helt OK blodprosent/hb, og jeg skal visst ikke ta jern. Prøver heller å spise jernholdig mat. Jeg tar en multivitaminpille og høykonsentrert omega-3. De dagene det blir lite melk(eprodukter), tar jeg litt kalsium også. Folat har jeg tatt til boksen var tom. Det ble til ca 5. måned. Jeg har lest noe om at anbefalingene for folat kommer til å bli endret til at man skal ta det hele svangerskapet og ut ammetiden, men hvor sant dette er, tør jeg ikke si noe om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå