Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Tror jeg... (han er 13 mnd). Han hyyyyler hvis ikke han får det som han vil, får noe å gomle på, blir tatt opp osv osv osv. Han vet jo ikke alltid hva han vil heller, så det blir ofte mye frem og tilbake... Noen som har gode råd ang "oppdragelse" av så små? Går jo lissom ikke an å snakke vett i de heller....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Hei Min på 17 mnd begynte for ei stund siden å trasse, hyler som en liten gris hvis det er noe han ikke får eller får lov til (som f.eks: leke i do, klatre på rekkverket til trappa osv..) Jeg later bare som jeg ikke hører ham og tar han bort ifra det han ikke får lov til. Vet ikke om dette er korrekt barneoppdragelse, men det funker her, bortsett fra at de selvfølgelig finner på stadig nye ting som er farlige da :-/ De gir seg fort hvis en ikke stresser med å få de til å skjønne hvorfor de ikke får lov til diverse (som farlige ting som aldri kommer til å være lov vel å merke) ,bare ta det helt rolig med rolig lav stemme og si nei, ta ham bort og fortsett som alt var normalt selv om han skriker til det kjennes ut som øra sprekker. På min hører jeg fort om det trasse gråt eller om han faktisk prøver å si noe, da prøver jeg så godt jeg kan å finne ut hva det er han vil. Lykke til :-)
Nuss Nuss Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Velkommen til trassalderen! Sønnen min startet med å trasse en liten stund etter han hadde lært seg å gå! Da var han 13 mnd. Nå er han 19 mnd og ingen forbedring! Han gjør fortsatt alle de tingene han ikke får lov til, og det går konstant i nei og fy. Når jeg blir riktig sinna og lei tar jeg ansiktet hans mellom fingrene og tvinger han til å møte blikket mitt og sier: " Hold så opp, du vet så godt at du ikke får lov til det der. Fy deg, det du gjør er forbudt" Han hater å møte blikket mitt for da skjønner han at nå har mamma fått nok. Da jeg slipper han, hyler han sinna og løper og slår feks i veggen el. Det lar jeg han bare få lov til for de må jo få lov til å vise sinne og frustrasjon de også. Så lenge han ikke slår etter oss eller gjør de tingene som er forbudt lar jeg han rase ut! Så roer han seg ofte ned etter det og det går en liten stund uten trass. Har i de siste dagene oppdaget at hvis han tar ting han ikke får lov til og jeg sier han skal legge de tilbake på plass har han gjordt det! På presis de stedene han fant de! Da har jeg rost han og sagt han har vært flink, da blir han kjempe glad og stolt. Tror du må vente noen mnd før det funker for sønnen din. Men forhåpentligvis kommer det. Håper bare det varer her i huset! Lykke til, og tålmodigheten lenge leve!
Kakeåndsen Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Vi hadde en sånn periode rundt 1 års alderen. Jeg har vært konsekvent med å si nei og forklare hvorfor jeg sier nei. Sjelden hun blir sint når hun får nei nå (hun er 16 mnd), mer at hun blir sint fordi jeg glemmer å forberede henne på at nå skal vi gjøre noe annet og det er jo berettiget sinne (synes iallefall jeg). Hun gjør fortsatt ting hun vet at ikke er lov, men smiler fordi hun vet at det ikke er lov. Gjør det kun for å sjekke at det ikke er lov i dag heller. Prøv å fortelle gutten din hvorfor det ikke er lov. Og stopp opp en gang i blandt og spør deg selv hvorfor du sier nei. Er det fordi det er farlig for barnet eller fordi det er mer lettvint for deg at han ikke får lov?
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Helt normalt med litt temperament ) Vi har jo egentlig "trass" i oss i større eller mindre grad hele livet. Det positive er jo at han har funnet enda en måte å kommunisere på ) Han kan jo nå fortelle deg at han ikke synes noe om feks at noen ting er ulovlige osv. Han kommuniserer og gjør deg forstått på den eneste måten han kan ennå siden han ikke har nok ord. Ikke alltid like lett for oss foreldre når barna våre kommuniserer på denne måten, men vi kan styre mye med måten vi da møter dem på ) Lykke til da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå