Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Synes det er skummelt å gå i butikken, på kafè ol. med babyen min. Han er seks uker. Er redd han skal begynne å hyle og at jeg ikke skal klare å roe han igjen. Virker som om alle nybakte mødre har så mye bedre kontroll, dvs at de takler morsrollen så godt. Jeg føler det hele er veldig overveldende og synes ikke jeg har "sklidd" rett inn i morsrollen akkurat. Lurer på når jeg skal bli litt mer herre over situasjonen...hvis det går an å si det på den måten...
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Du er ikke alene om den følelsen, min baby er også bare 6 uker og jeg har enda til gode å gå på kafè med ham! Jeg føler rett og slett ikke at jeg har kontroll nok da! Jeg har kommet meg en del allerede, går mye tur med ham, er blitt flink til å ha besøk og dra på besøk, men har altså kafèbesøk og også shopping til gode enda! Mitt råd til deg er å ta det gradvis, men ikke drøy for mye og overanalyser hver situasjon! Av og til er det like greit å bare hoppe i det! Det er din baby, du kjenner ham! Du skal se det at du faktisk har mer kontroll enn du tror når situasjonen presenterer seg! ) Men å hoppe gradvis i det kan være lurt!! )
Alvepike Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Helt normalt , jeg følte også det da tulla var 6 uker. Først nå når hun er litt over 2 månder føler jeg slik kontroll at jeg kunne tenkt meg å ha henne med. Man må bare bli kjent med babyen først, så blir alt så bra. Og jeg sklei overhode ikke inne i morsrollen sånn uten videre, var vel et katastrofe område her de første ukene hi hi
jolanda Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 ta tiden til hjelp,en ting av gangen så går det bra.det er ikke bare å skli inn i morsrollen det er masse følelser som spiller inn,ikke minst usikkerheten over det lille hjelpløse nurket,først navlestrengen,bading,stellet alt det nye,så ta tiden til hjelp så vil alt gå sin gang til alt blir en vane.
Skrømti Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Sleger meg på her for å si at du er jammen ikke alene! Jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg har også slitt med det problemet, har ikke helt turt å ta diverse utfordringer. (Men har hele tiden vært flink til å gå tur, det er trygt og godt. Nåja, jeg var vel kanskje litt "redd" det og i begynnelsen.. ) Nå er mini 4 mnd, og i dag kjørte jeg for første gang til en butikk med han alene ! ( hadde med bilstolen i handlekorga) Det gikk skikkelig fint, og jeg var nesten litt stolt av megselv Ta små skritt, så går det seg til!
mammatør Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Hei Jeg forstår deg veldig godt, mange av de tingene man skal gjøre med et lite barn for første gang er skummelt. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg vil anbefale deg å gå et sted hvor det er fler småbarn, og ganske høyt lydnivå. For det første så liker de fleste små summende lyd og for det andre merkes det ikke så godt med et barn som hyler i et rom med mye lyd. Første gang jeg var på kafe sørget jeg for å betale med en gang så jeg kunne storme ut dersom det ble for ille. Men det gikk veldig bra! Lykke til med alle de nye situasjonene du skal i gjennom som mor:-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Melder meg inn her jeg:) kan man bare sitte på en kafe å amme???? off, jeg liker jo ikke å bare brette opp klærene heller..
MammaDilla Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har vært på farten med pjokken fra han var en uke gammel. Pga gulsot og stort vekttap måtte jeg ofte opp på kk første to ukene for å ta prøver. Dermed kom jeg kjapt over den kneiken. Han er med over alt. Hemmer meg ikke i noe. Men for all del, han får jo ro også. Nå skal det legges til at jeg ikke er en person som kvir meg til ting. Til dere som gruer dere til å ta bebisen ut vil jeg bare si at ta tiden til hjelp. Men vent ikke forlenge. Som med alt annet må en gang være den første. Du kommer til å bli overrasket over hvor bra det går Lykke til! Klem
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #9 Skrevet 12. mars 2007 Tusen takk for støtte!! Hjelper å se at det ikke bare er meg som er litt usikker på ting:-)
peppa Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Hvis babyen din skriker så er det du som bryr deg mest, om du går rundt på et kjøpesenter med en hylende baby i vogna, så er det mest sannsynlig ingen andre som legger noe særlig merke til det engang! Og synes du det blir for ille, så er det jo bare å gå ut en tur, evt reise hjem igjen. Men det er lurt å prøve seg, selv om jeg godt forstår at du kvier deg litt. Det er helt ok å amme på kafe. Du kan jo evt finne et bord som er litt skjermet, og sette deg litt med ryggen til folk flest om det lar seg gjøre. Pass på å ha på deg litt løse klær, og behold evt jakken på, legg babyen på en dyne, evt legg et teppe rundt babyen. Det lar seg godt gjøre å amme uten at man viser noe særlig hud. Og igjen, det er nok du som føler mest ubehag ved situasjonen, tror ikke mange reagerer så mye på offentlig amming idag, iallefall ikke med mindre du vifter med puppen oppi ansiktet deres. Og det trenger man jo ikke gjøre.... Lykke til og god tur ut! Det er veldig koselig å farte rundt med en baby, man har liksom noe å være opptatt med også, noe som kan være en fordel i enkelte situasjoner. Det er viktig å venne seg til å være ute blant folk, det går som regel helt fint. Og som jeg sa, det er ingen skam å reise hjem igjen dersom småtten blir helt utrøstelig. En ting til, om du kvier deg for å amme på kafe eller kjøpesenter, så går det jo an å sette seg ut i bilen og amme også, og så gå inn igjen etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå