Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 hei jeg går og har lyst på spekekjøtt hele tiden,men vet jo at jeg ikke kan spise det- men har nå lest at hvis jeg fryser ned kjøttet noen dager så er det helt ufarlig? er det noen som kjenner til dette , blir veldig glad for svar på forhånd takk
Susi og prinsessa Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har lest en plass, husker ikke hvor at å fryse spekekjøttet dreper de farlige bakteriene, så det gjør jeg, har masse nedfryste småpakker me salami og spekeskinke i fryseren:)
Lykkeliten og jeg Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Bakterier dør ikke i fryseren, de bare går i dvale.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Jordmor mente at dette ikke var farlig i det hele tatt fordi det er så gode kontroller i Norge (til tross for gilde-glippen for en stund siden) og spekemat hadde ikke hun hørt noe om at var farlig i det hele tatt. Men frys det i tre dager hvis du er usikker.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Her stod det litt generelt om spekemat, fra mattilsynet. "Kan gravide spise parma- serranoskinke? Svar: Nei, verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide. Begge skinkene faller inn under kategorien speket kjøtt. Vårt generelle råd når det gjelder spekemat er at gravide ikke bør spise slik mat. Ikke all spekemat er forbundet med økt risiko. Under praktiske betingelser kan vi likevel ikke gi kostholdsråd som gjør forbrukerne i stand til å skille mellom spekemat som er forbundet med en økt risiko og spekemat som ikke er det på en sikker måte. Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat. Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt. Kattedyr er hovedvert for disse parasittene, men andre dyr (og mennesker) er mellomverter. Mennesker kan smittes direkte fra for eks. katt, eller, som antakelig er mer vanlig, via kjøtt som stammer fra andre mellomverter, for eks. svine- og sauekjøtt. Verken parma- eller serranoskinke blir produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten hvis den først er til stede. Det eneste måtte være hvis skinkene tilberedes av kjøtt som på forhånd har vært fryst. Dette er lite sannsynlig med så tradisjonsrike produkter, berømte for sine spesielle kvalitetegenskaper. Dessuten er dette en forutsetning som ikke lar seg kontrollere av forbruker. Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid, kan man jo fryse dem ned selv for å drepe de parasittene som eventuelt måtte ha blitt med på lasset fra henholdsvis Italia og Spania. Oppdelt (eller skivet) skinke i forbrukerpakninger bør dypfryses et par døgn, mens hele skinker bør holdes nedfrosset i to uker. Risikogruppen er ikke samtlige gravide, kun kvinner som blir infiserte for første gangen mens de er gravide. For gravide som allerede har motstandstoffer i kroppen mot parasitten (fra kontakt med parasitten en eller annen gang tidligere i livet) innebærer ikke Toxoplasma et helsemessig problem. Det er mulig å gjøre serologiske tester for å sjekke om man tidligere har vært infisert. Dette må man eventuelt ta opp med helsetjenesten. Svaret er vurdert av seniorrådgiver Kjell Hauge, Seksjon for smittestoff og biotoksiner, Mattilsynet (hovedkontor)."
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Men du må ha djupfrysar der det blir -18grader... Eg fraus ned spekemat til jul (har ikkje kald nok frysar her, men mamma har). Men spekematen frå Gilde har vore frossen, så den kan du ete når den er fersk (ikkje la pakken ligge lenge opna i kjøleskapet) Les meir om spekemat på www.matportalen.no -> spesielle grupper -> gravide
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 jm har sagt til meg at eg kunne fryse det den i noen dager og da skal det være ufarlig å spise... hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå