kvirrevirrevitt Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Fikk -helt plutselig og ut av det blå- "akutt melkespreng" på formiddagen i dag, og nå har puppen blitt litt rødflammete og øm/hard inni på ene siden.. Hva er galt?? (hvis noen svarer "brystbetennelse" så begynner jeg å grine...) Hva gjør jeg? Pumpa i går, har det noe m saken å gjøre... Pleier ikke pumpe så ofte lenger. Beibien er 4 mnd. (((((
bobby - nr 2 i juli Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Tette melkekanaler, kanskje? Det kan utvikle seg til brystbetennelse, dessverre, men trenger ikke det! Bare tøm puppen helt hver gang, gjerne litt oftere enn vanlig, f.eks med pumpe. Masser forsiktig mens du ammer/pumper. Jeg opplevde det en gang, og det gikk over når jeg gjorde de tingene jeg har ramset opp.
jamlena Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Ikke begynn å grin:), men kan være tegn på begynnende betennelse. Prøv å få bebisen til å tømme brystet, eller pump det tomt. Gjør dette hver gang du ammer i dag hvertfall. Forresten lurt å massere brystet samtidig, så går det lettere å få ut de harde klumpene. Hadde begynnende betennelse flere ganger, men utvikla seg aldri til å bli betennelse. Hadde derimot brystbetennelse med førstemann og det er ikke no godt nei. Lykke til:)
to guttegull Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Hei! Høres ut som tilstoppede melkeganger. Det er visst begynnelsen til betennelse. Jeg har hatt det sånn som du beskriver selv for en tid tilbake.. Jeg begynte nesten også å grine! Jeg ammet og ammet og pumpet og pumpet! Den ømme klumpen løste seg opp etter ca et døgn. Sjekk ut ammehjelpen.no, der hentet jeg mange tips. Hvis du sørger for å tømme brystet ofte (amme el. pumpe hver 2-3 time, OGSÅ på natta) er det veldig sannsynlig at dette løser seg opp. Lykke til!
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Dette opplever de fleste tror jeg. Det kan være at babyen ikke har sugd så mye og at du har mer melk enn han trenger akkurat da. Så blir det tette melkeganger eller "sprengt pupp" rett og slett... Det du må gjøre er å få tømt puppen skikkelig, så fort som mulig. La babyen suge så lenge han vil, evt. pumpe skikkelig. Du kan lindre hvis det er vondt med en varm klut, stå i dusjen og stryke forsiktig mot brystvorta (spesielt ved klumper), dette for å løse opp. Hvis du blir mye plaget med tette melkeganger kan du ta lecitin-kapsler du kjøper på helsekosten. Brystbetennelse er stadiet etter, da vil du bli dårlig med feber. Jeg hadde dette, ikke gøy, men det gikk bra og jeg ammer ennå.
kvirrevirrevitt Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2007 Takk for svar!!! Sparer tårene foreløbig, da ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå